Od 1 stycznia 2021 roku Politechnika Białostocka została objęta przepisami ustawy z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych [dalej: PPK] ( Dz.U. z 2020 r. poz. 1342). W PB powołano zespół składający się z przedstawicieli Pracodawcy oraz przedstawicieli Organizacji Związkowych działających w Uczelni, który wybrał instytucję finansową do prowadzenia i zarządzania PPK. W dniu 12 lutego 2021 r. Politechnika Białostocka zawarła umowę o zarządzanie PPK dla pracowników Uczelni we współpracy z PKO Towarzystwem Funduszy Inwestycyjnych S.A. (PKO TFI S.A). Do 10 kwietnia br. zostanie zawarta umowa o prowadzenie PPK (nastąpi zgłoszenie pracowników uczelni do PPK).
PPK to program, który pozwoli zaoszczędzić środki przeznaczone na wypłatę po osiągnięciu 60. roku życia. Wpłaty, dokonywane na Państwa prywatny rachunek prowadzony w ramach PPK, będą finansowane z trzech źródeł:
Pracownicy mają również możliwość odprowadzania wpłaty dodatkowej Pracownika w wysokości nieprzekraczającej 2% wynagrodzenia. Osoby, które zamierzają odprowadzać wpłatę dodatkową, proszone są o złożenie dodatkowej deklaracji wnoszenia wpłaty dodatkowej.
Osoby przystępujące do PPK lub będące uczestnikami PPK, których łączne wynagrodzenie osiągane z różnych źródeł w danym miesiącu nie przekracza kwoty odpowiadającej 120% aktualnego minimalnego wynagrodzenia, mogą odprowadzać składkę podstawową w wysokości niższej niż 2% swojego wynagrodzenia ale nie mniej niż 0,5%, o ile złożą odpowiednią deklarację w tym zakresie.
Przed podjęciem decyzji w sprawie udziału w Programie należy zapoznać się z materiałami informacyjnymi i szkoleniami/ wideokonferencjami, do których linki znajdą Państwo poniżej.
Po podjęciu decyzji o uczestnictwie w PPK, pracownicy, którzy są zapisywani automatycznie nie muszą składać w tej sprawie żadnych wniosków.
Osoby, które chcą zrezygnować, przystąpić na swój wniosek lub zmienić wysokość wpłaty proszone są o wypełnienie odpowiedniego formularza, wydrukowanie, podpisanie i dostarczenie do Działu Spraw Personalnych (pokój nr 1 lub 5) do 10 marca 2021r.
Pracownicy, którzy nie posiadają dostępu do komputera mogą otrzymać właściwe druki u bezpośrednich przełożonych lub w DSP.
Środki gromadzone w ramach PPK, zgodnie z ustawą z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych, są prywatnymi środkami uczestników PPK oraz podlegają dziedziczeniu. Będzie z nich można skorzystać, zachowując ulgi podatkowe, ulgę ZUS i dopłaty z Funduszu Pracy, po osiągnięciu 60. roku życia. W niektórych przypadkach będzie można z nich skorzystać, przynajmniej w części, przed osiągnięciem tego wieku (np. w przypadku poważnego zachorowania lub zakupu mieszkania / budowy domu na kredyt).
Poprzez stronę www.pkotfi.pl uczestnicy PPK będą mogli logować się do internetowego serwisu transakcyjnego, za pośrednictwem którego będą mieli dostęp do swojego rachunku PPK i możliwość składania określonych dyspozycji.
Aktualne materiały informacyjne o PPK publikowane są na stronie www.pkotfi.pl/ppk-z-pko-tfi.
Zachęcamy również do kontaktu z infolinią PPK pod numerami: 801 32 32 80 lub 22 358 56 56.
Zapraszamy do udziału w webcastach prowadzonych przez ekspertów PKO TFI, poświęconych różnym zagadnieniom związanym z Pracowniczymi Planami Kapitałowymi (PPK), podczas których eksperci z PKO TFI będą odpowiadać na Państwa pytania w czasie emisji. Przejdź na stronę: www.pkotfi.pl/baza-wiedzy-o-ppk
Zapraszamy na wideokonferencje dedykowane pracownikom – uczestnikom PPK.
Spotkania odbywać się będą cyklicznie (co tydzień powtarzany będzie ten sam materiał) do końca marca 2021, tak aby każdy znalazł dla siebie odpowiedni termin:
Aplikacja Webex oraz aplikacja Microsoft Teams nie wymagają instalacji programu. Jeżeli ktoś z przyczyn technicznych nie będzie mógł się połączyć poprzez komputer, można połączyć się telefonicznie.
LINKI DO SPOTKAŃ: