W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Lojalność pielęgniarek i pielęgniarzy. Czy można ją wzmocnić?

28-10-2024
Dr Daria Smarżewska z Katedry Zarządzania, Ekonomii i Finansów Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej wydała monografię, w której zawarła wyniki swoich badań przeprowadzonych w grupie pielęgniarek i pielęgniarzy polskich szpitali publicznych.
 

Na podstawie tego materiału opracowała model uwarunkowań lojalności tej grupy zawodowej wobec organizacji. Może być on wartościową rekomendacją dla kadry zarządzającej publicznymi placówkami zdrowia. Monografia „Determinanty kształtowania lojalności pielęgniarek i pielęgniarzy w szpitalach publicznych – ujęcie modelowe”, została wydana w 2024 roku przez Oficynę Wydawniczą Politechniki Białostockiej. W formie bezpłatnego pliku PDF mogą ją pobrać wszyscy zainteresowani.

Lojalność współczesnych pracowników spada. W przeprowadzonych przez start-up TINYpulse badaniach aż 43 % ankietowanych deklarowało, że zmieniłoby miejsce pracy, stawiając własne ambicje i osiągnięcia ponad cele, które wyznacza pracodawca.

To nie jest trend, który gwarantuje sukces przedsiębiorstwom! Lojalni pracownicy pozwalają bowiem organizacjom na wypracowanie odpowiedniego poziomu konkurencyjności, a także na osiągnięcie zamierzonych efektów finansowych. Nasuwają się więc pytania: co robić, aby pracownik był lojalny wobec organizacji? jakie działania podjąć, by lojalność ta miała charakter pozytywny?

– Postanowiłam zbadać te czynniki w grupie pielęgniarek i pielęgniarzy szpitali publicznych. Uważam, że ta grupa zawodowa jest jedną z kluczowych w zabezpieczeniu zdrowotnym społeczeństwa. Niepokojące trendy dotyczące braków kadrowych w tym zawodzie w perspektywie do 2030 i 2050 roku, czy zwiększająca się średnia wieku, to jedne z wielu czynników które wpłynęły na wybór właśnie tego tematu – mówi dr Daria Smarżewska z Katedry Zarządzania, Ekonomii i Finansów Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej.

Głównym celem monografii dr Smarżewskiej jest opracowanie modelu determinant lojalności pielęgniarek i pielęgniarzy w szpitalach publicznych w Polsce. Rozważania prezentowane w pracy ujęto w trzy rozdziały. W rozdziale pierwszym badaczka zaprezentowała teoretyczne aspekty lojalności pracowników. Rozdział drugi zawiera charakterystykę zarządzania zasobami ludzkimi w szpitalach publicznych, ze szczególnym uwzględnieniem zasobów kadrowych w zawodzie pielęgniarki i pielęgniarza. W rozdziale trzecim przedstawiono analizę wyników badań empirycznych oraz opracowany model determinant lojalności.

W procesie badawczym wykorzystano krytyczną analizę literatury przedmiotu, analizę danych wtórnych, analizę aktów prawnych. Zastosowano metody ilościowe, takie jak badania ankietowe, metody statystyczne, oraz metody jakościowe – indywidualne wywiady pogłębione, analizę narracji. Badania przeprowadzono w grupie 378 pielęgniarek i pielęgniarzy (badania ilościowe) oraz 22 osób zarządzających personelem pielęgniarskim (badania jakościowe).

Pozyskany materiał badawczy pozwolił na opracowanie modelu uwarunkowań lojalności wobec organizacji w omawianej grupie zawodowej.

– Lojalność jest pojęciem interdyscyplinarnym. Moje badania wykazały, że kluczowymi uwarunkowaniami lojalności są atmosfera w pracy, która zależy m.in. od relacji na oddziale, zaufania do przełożonych, czy współpracowników, a także satysfakcja z pracy pracowników, możliwość rozwoju osobistego oraz ogólnie rozumiane działania, jakie podejmuje szpital. Na poziom lojalność będą także wpływały kompetencje menedżerów, odnoszące się do jakości zarządzania personelem pielęgniarskim. Najważniejsze jest jednak zrozumienie, że kształtowanie lojalności powinno odbywać się na różnych poziomach, począwszy od całego systemu ochrony zdrowia, następnie na poziomie szpitala, a finalnie na poziomie samego oddziału – podkreśla dr Daria Smarżewska.

Zagadnienie lojalności pracowników budzi zainteresowanie badaczy różnych dyscyplin naukowych. Pojęcie lojalności ze względu na szerokie definiowanie coraz częściej pojawia się obok wielu innych zjawisk związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w organizacjach. To jednoznacznie potwierdza, że to temat ważny i wart podjęcia analiz naukowych.

Organizacje, w których pracują lojalni pracownicy, osiągają konkretne korzyści. Postawa ta przekłada się również na indywidualne podejście pracownika do pracy oraz danej firmy. To z kolei przyczynia się do podejmowania decyzji o pozostaniu w niej lub nie. Działania pracownika podyktowane mechanizmem wewnętrznym związanym z wykazywaniem lojalności są jednym z elementów wpływających na sukces organizacji, której głównym czynnikiem są zasoby ludzkie.

– Chciałabym, żeby moja publikacja stała się przewodnikiem dla zarządzających szpitalami publicznymi. Tematyka lojalności wpisuje się w obszar zarządzania kapitałem ludzkim w organizacjach, który jest obszarem wymagającym szczególnego zrozumienia, zwłaszcza w sektorze ochrony zdrowia. Książka ta może być również pomocna dla studentów kierunków miękkich np. zarządzania kapitałem ludzkim czy pracowników działów HR, ponieważ opisuje teoretyczne aspekty kształtowania lojalności – mówi dr Daria Smarżewska.

 

Zapraszamy do lektury!

 

Tytuł: Determinanty kształtowania lojalności pielęgniarek i pielęgniarzy w szpitalach publicznych – ujęcie modelowe

Autorzy: dr Daria Smarżewska

Rodzaj publikacji: monografia

Rok wydania: 2024

Liczba stron: 142

Format: B5

ISBN: 978-83-68077-38-4   eISBN: 978-83-68077-39-1
DOI: 10.24427/978-83-68077-39-1
Publikacja jest udostępniona na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0). Pełna treść licencji dostępna na stronie creativecommons.org