Konferencja promująca projekt „Smart Education for Industry 4.0”
18-11-2021
17 listopada 2021 r. odbyła się konferencja promująca projekt „Smart Education for Industry 4.0”. Zwieńczeniem wydarzenia było podpisanie listów intencyjnych przez Partnerów przedsięwzięcia. Konferencję zorganizował Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego wraz z Politechniką Białostocką oraz Centrum Promocji Innowacji i Rozwoju – Koordynatora Klastra Obróbki Metali.
W spotkaniu na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej wzięli udział przedstawiciele wielu środowisk z całego regionu, którzy zostali powitani przez Rektor Politechniki Białostockiej dr hab. inż. Martę Kosior-Kazberuk, prof. PB, Wiesławę Burnos – Członka Zarządu Województwa Podlaskiego (w zastępstwie Marszałka Województwa Podlaskiego, Artura Kosickiego), Prezesa Zarządu Klastra Obróbki Metali – Sebastiana Rynkiewicza oraz Dziekana Wydziału Mechanicznego dr. hab. inż. Romana Kaczyńskiego, prof. PB.
Konferencja jest kontynuacją działań realizowanych we wrześniu 2021 roku, kiedy to Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej wspólnie z Centrum Promocji Innowacji i Rozwoju – Koordynatorem KOM oraz firmą TOCK-AUTOMATYKA otworzyli pracownię demonstracyjną Expert EI 4.0 na Politechnice Białostockiej. Podjęte wtedy działania na rzecz praktycznego zdobywania wiedzy i podwyższania kompetencji młodzieży oraz osób dorosłych stanowią element koncepcji Smart Education 4.0.
– W tej chwili pokazujemy wszystkim demonstrator, czyli laboratorium demonstracyjne. Korzystają z niego studenci, pracownicy uczelni, ale i pracownicy wielu różnych przedsiębiorstw. W ten sposób chcemy kształcić poprzez wzbudzenie zainteresowania. Ale to jest dopiero początek. To jest, można powiedzieć, taka próba generalna przed właściwym projektem, który ma mieć znacznie większy zasięg. – wyjaśniła dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB.
Projekt „Smart Education for Industry 4.0” ma bowiem charakter długofalowy i będzie realizowany poprzez tworzenie sieci pracowni, zlokalizowanych w całym regionie.
– Projekt jest uważany, zarówno przez Marszałka, jak i zarząd, jako jeden z projektów strategicznych dla rozwoju naszego województwa. Jest to współpraca samorządu, nauki i biznesu. – powiedziała Wiesława Burnos, Członek Zarządu Województwa Podlaskiego.
I rzeczywiście, „Smart Education for Industry 4.0” tworzy wyjątkową platformę współpracy w zakresie transferu wiedzy i kompetencji na rzecz kształcenia dla przemysłu.
– Projekt ten, jest w moim odczuciu, najlepszą formą współpracy uczelni z otoczeniem społeczno-gospodarczym, czyli z naszymi najważniejszymi interesariuszami zewnętrznymi w zakresie kreowania programu studiów. Przedsiębiorcy mówią czego potrzebują, ale też aktywnie proponują współpracę. W ten sposób tworzymy nowoczesny model kształcenia inżynierów. – przekonywała Rektor Politechniki Białostockiej.
– Zaproponowaliśmy i Politechnika podjęła to wyzwanie – bycia liderem technologicznym w zakresie osi kształcenia tego, co robimy w województwie. Jeśli mamy mówić o wspólnym standardzie, to musi być lider. I rzeczywiście na Wydziale Mechanicznym mamy młodych, ambitnych pracowników, którzy zapoznali się z technologią i stwierdzili, że jest to dla nich naukowo i dydaktycznie kierunek, w którym chcą się rozwijać. (…) Politechnika Białostocka, Wydział Mechaniczny, ma być tym hub’em technologicznym wiedzy. – zwrócił uwagę Prezes Zarządu Klastra Obróbki Metali, Sebastian Rynkiewicz.
Politechnika Białostocka w projekcie „Smart Education for Industry 4.0” odgrywa kluczową rolę. Koncepcja edukacji 4.0 zakłada utworzenie sieciowych pracowni w woj. podlaskim spiętych centralnym punktem zarządczym, znajdującym się na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. A kto będzie jeszcze beneficjentem programu i jakie przyniesie on rezultaty? Podczas konferencji prezentacji projektu dokonał Prezes firmy TOCK-AUTOMATYKA – Krzysztof Toczydłowski oraz Sebastian Rynkiewicz – Prezes Zarządu Klastra Obróbki Metali. Podkreślili oni szczególne korzyści, jakie niesie za sobą realizacja projektu w wielu obszarach społeczno-gospodarczych. Beneficjentów programu jest wielu. Są wśród nich zarówno uczniowie szkół zawodowych, studenci, nauczyciele, uczelnie techniczne, jak i społeczeństwo. Działania realizowane w ramach projektu będą odpowiadać na zapotrzebowanie rynku pracy na m.in. spawaczy, robotyków i automatyków. Efektem realizacji projektu ma być nie tylko wzrost szybkości kształcenia, wypracowanie innowacyjnych metod edukacji, ale także dostosowanie do zmian (wywołanych np. pandemią) poprzez możliwość nauki zdalnej.
Dalsza część konferencji poświęcona była technologiom specjalistycznej pracowni DemoLAB oraz wybranych projektów Studenckich Kół Naukowych Wydziału Mechanicznego. Ważnym punktem spotkania była również dyskusja w sprawie wyzwań edukacyjnych oraz współpracy badawczo-rozwojowej z udziałem przedstawicieli biznesu, nauki oraz władz samorządowych. Debata stanowiła swojego rodzaju podbudowę merytoryczną w rozwijaniu projektu.
Zwieńczeniem konferencji było podpisanie listów intencyjnych Partnerów oraz prezentacja składu Rady ds. Edukacji i Badań Klastra Obróbki Metali, która ma stanowić stałą płaszczyznę wymiany opinii i doświadczeń przedstawicieli nauki, biznesu, samorządu. Zadaniem Rady jest wskazywać najistotniejsze obszary z punktu widzenia regionu i firm. Skupi ona najlepszych ekspertów z województwa podlaskiego. Swój akces w tym przedsięwzięciu zgłosiła również Politechnika Białostocka.
(mz)