Jak sprawić, by uczelnia była rozpoznawalna na świecie?
02-07-2020O budowaniu międzynarodowej reputacji uczelni dyskutowali eksperci webinarium zorganizowanego przez Fundację Edukacyjną Perspektywy. Jedną z panelistek dyskusji była rektor-elekt Politechniki Białostockiej, dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB.
W środowym (1.07) webinarium uczestniczyło około 450 osób, reprezentujących uczelnie z całego kraju. Gościem specjalnym wydarzenia była dr Anna Budzanowska, podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W swoim wystąpieniu poinformowała i pogratulowała prorektorowi ds. współpracy z zagranicą Uniwersytetu im. Mikołaja Kopernika w Toruniu dołączenia do grona Uniwersytetów Europejskich. To szósta uczelnia w kraju, która otrzymała od Komisji Europejskiej ten tytuł.
Dr Wojciech Marchwica – wykładowca akademicki, koordynator International Visibility Project z Uniwersytetu Jagiellońskiego – przedstawił wnioski z raportu „Znaczenie angielskojęzycznych stron www dla międzynarodowej visibility uczelni” (CZYTAJ TUTAJ). Angielskojęzyczne strony nie są tylko tablicami ogłoszeniowymi z aktualnościami. To kreowanie wizerunku firmy, kreowanie wizerunku uniwersytetu. I dla wielu interesariuszy uniwersytet będzie wyglądał tak, jak wygląda jego strona internetowa – mówił dr Marchwica. Podkreślał, że w dobie zamkniętych granic, gdy spotkania z potencjalnymi studentami za granicą nie są możliwe, sprawa ulepszania anglojęzycznych stron www uczelni „jest sprawą palącą”.
Prof. Marta Kosior-Kazberuk, rektor-elekt Politechniki Białostockiej mówiła o tym, jak z sukcesem zorganizować międzynarodowe konferencje online. Podzieliła się doświadczeniami z przeprowadzenia konferencji CHEC 2020, podczas której połączeni zdalnie eksperci z 20 krajów debatowali o sposobach radzenia sobie uczelni z kryzysem wywołanym pandemią.
O pomysłach i praktykach, które pomagają zwiększyć międzynarodową rozpoznawalność uczelni mówili także prof. Adam Jelonek z Uniwersytetu Jagiellońskiego, Bartłomiej Banaszak z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, dr Dorota Sikora z Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Tomasz Psonka i Bartłomiej Więckowski z firmy Elsevier oraz prof. Bogumiła Kaniewska, rektor-elekt Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W rozmowie nad kluczowymi elementami budowania międzynarodowego prestiżu polskich uczelni, paneliści zgodnie wskazali kryterium jakości. Jakość, a oprócz tego także stałe budowanie międzynarodowych zespołów badawczych i realizacja projektów ponadnarodowych w zakresie kształcenia – precyzowała dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB.
Webinarium zorganizowały Fundacja Edukacyjna Perspektywy oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach projektu International Visibility Project. Było to drugie z trzech planowanych webinariów o tematyce związanej z wizerunkiem polskich uczelni za granicą. Z wnioskami raportu „Znaczenie angielskojęzycznych stron www dla międzynarodowej visibility uczelni”, który był punktem wyjściowym webinarium, można zapoznać się TUTAJ.