CHEC 2020 – międzynarodowe forum wymiany doświadczeń

16-06-2020
Monitor konferencji online CHEC 2020

Bądźmy razem, niezależnie od okoliczności – powiedziała prorektor ds. współpracy międzynarodowej dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, otwierając konferencję CHEC 2020 dotyczącą współdziałania środowisk akademickich na całym świecie w zakresie nauczania zdalnego.

Sytuacja pandemiczna, w której znalazł się cały świat, stanowi nowe uwarunkowanie w funkcjonowaniu szkolnictwa wyższego i świata nauki. COVID-19 różnie wpływa na poszczególne instytucje, ale wszędzie jest to wpływ niekorzystny. Zarządzanie sytuacją kryzysową może być szansą na rozwój i przełamanie utrwalonych wzorców instytucjonalnych. Nasza konferencja potwierdza, że chcemy wspólnie poszukiwać nowych, efektywnych rozwiązań dla międzynarodowej współpracy – podkreślała podczas słowa wstępnego dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, pomysłodawczyni konferencji.

International Web Conference on Changes in Cooperation and Higher Education 2020 (CHEC 2020) odbyła się w dniach 9-10 czerwca 2020 r. na platformie Microsoft Teams. Wzięło w niej udział około 300 uczestników ze 100 uczelni z 48 różnych krajów świata. Wśród prelegentów i uczestników wirtualnego spotkania byli przedstawiciele m.in. z  Chin, Serbii, Gruzji, Malezji, Algierii, Rumunii, Tunezji, Nepalu czy Turcji.

Pierwszego dnia sesje dotyczyły tematów nauczania zdalnego w obecnej sytuacji epidemicznej oraz wyzwań i problemów z jakimi zmagają się aktualnie uczelnie z całego świata. Prof. Amir A. Shafie z International Islamic University w Malezji przedstawił wyniki ankiet, które przeprowadziła jego uczelnia wśród studentów i kadry po rozpoczęciu pandemii. Wyniki badań pozwoliły na trafne przygotowanie zdalnego nauczania. Malezyjska uczelnia wprowadziła również program mentorski dla nauczycieli akademickich, którzy potrzebowali wsparcia we wdrożeniu narzędzi kształcenia na odległość. Wśród wtorkowych prelegentów była także dr Makhabat Karagulova z State University for Construction, Transportation and Architecture w Kirgistanie. Zachęcała do wykorzystywania smartfonów jako narzędzi do przeprowadzenia zajęć dydaktycznych. Przy użyciu odpowiednich aplikacji, studiowanie online okazuje się być wciągające i interesujące w oczach studentów – podsumowała dr Makhabat Karagulova. Ramón Segura i Aurora Garcia z Meksyku mówili o trudnościach, jakie napotykają ich uczelnie w kontekście ogromnego zróżnicowania warunków życia studentów. Podkreślali, że szczególnym wyzwaniem jest organizowanie lekcji wirtualnych w mniejszych uczelniach, gdzie studentami są osoby z mało zamożnych rodzin. Studiowanie online wymaga znacznie większego skupienia i organizacji, co jest z założenia trudne, ale dotyczy teraz całego świata – dodał Ramón Segura.

Dzień drugi otworzyła prezentacja prof. PB Marty Kosior-Kazberuk na temat wizji współpracy międzynarodowej w najbliższej przyszłości. Prorektor ds. współpracy międzynarodowej mówiła o sytuacji, w jakiej znalazło się około 300 studentów zagranicznych, studiujących na naszej uczelni w bieżącym semestrze: o zdalnym kształceniu i różnych formach wsparcia, które uczelnia wypracowała specjalnie dla nich. Przedstawiła również perspektywę dalszej realizacji projektów wymiany międzynarodowej w ramach Erasmus+ i NAWA. Musimy myśleć krytycznie – podkreślał z kolei Hemlal Bhattarai z Jigme Namgyel Engineering College w Butanie. Mówił m.in. o potrzebie aktywnego udziału uczelni w tworzeniu nowych zasad pracy oraz konieczności przyglądania się nowym perspektywom finansowania, na przykład przez Unię Europejską. Jako ostatnia wystąpiła prof. Svitlana Sivitska z Yuri Kondratyuk Poltava Polytechnic na Ukrainie. Podzieliła się doświadczeniem, które zdobyła uczelnia w tym trudnym dla wszystkich czasie. Podczas pandemii nie tylko utrzymaliśmy międzynarodowe prace nad postępem naukowym, ale także zwiększyliśmy je ilościowo. Podwoiliśmy udział zagranicznych jednostek w naszych projektach, podkreśliła prof. Svitlana Sivitska i zaprosiła do współpracy uczestników konferencji.

Konferencję CHEC 2020 zorganizowało Biuro ds. Współpracy Międzynarodowej Politechniki Białostockiej. Biuro koordynuje obecnie działania związane z realizacją 533 umów międzynarodowych zawartych przez naszą uczelnię z ośrodkami akademickimi z blisko 90 krajów. Sprawuje pieczę nad studentami korzystającymi z programu Erasmus+, a także nad doktorantami i naukowcami wyjeżdżającymi do uczelni partnerskich w ramach wymiany stypendialnej. Koordynuje też wypełnienie zadań określonych w projektach, które Politechnika Białostocka realizuje w ramach konkursów ogłoszonych przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej.

 


Na skróty
× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.