W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Dziewczyny na polskich politechnikach

19-03-2019

Na polskich publicznych uczelniach technicznych studiuje obecnie ponad 80 tysięcy kobiet. Cztery lata temu ta liczba była zdecydowanie większa – ponad 113 tysięcy. To efekt niżu demograficznego i coraz mniejszej liczby osób studiujących.

Dziewczyny stanowią 36% kształcących się na politechnikach (w roku akademickim 2014/2015 wskaźnik ten wynosił 37%). Kobiety częściej niż uczelnie techniczne wybierają uniwersytety i wyższe szkoły ekonomiczne. Najmniejszy odsetek studentek obserwujemy na elektrotechnice, automatyce i robotyce oraz mechatronice (mniej niż 10%). Chętniej dziewczyny wybierają biotechnologię i architekturę (powyżej 70%) oraz inżynierię biomedyczną, grafikę, matematykę i zarzadzanie (ok. 60%) – to wyniki najnowszego raportu Kobiety na Politechnikach 2019. Raport został przedstawiony w ostatni piątek (15 marca) w Warszawie na konferencji prasowej zorganizowanej przez Fundację Edukacyjną Perspektywy.

Udział kobiet studiujących na uczelniach technicznych ustabilizował się, a w tym roku doświadczamy nieznacznego spadku. Politechniki nasyciły się kobietami i być może potrzebne są nowe kroki, nowe działania, które pozwolą ten udział kobiet na politechnikach zwiększać – mówiła dr Bianka Siwińska. Dyrektor zarządzająca Fundacji Perspektywy przedstawiła też statystyki dotyczące kadry naukowej: wśród doktorów kobiety stanowią na uczelniach technicznych 34%, doktorów habilitowanych – 27, a profesorów jedynie 14%. Kariery kobiece na uczelniach technicznych pozostają w dalszym ciągu w tyle za karierami budowanymi przez mężczyzn – komentowała Bianka Siwińska. Kobiet nie znajdziemy wśród rektorów, 12 pań sprawuje funkcje prorektorów. Co piaty dziekan wydziału technicznego to kobieta.

Potrzeba szczególnie mądrych działań, by zwiększać potencjał kobiet na kierunkach związanych z nowymi technologiami – podkreślała Bianka Siwińska. Już w ubiegłym roku zaznaczył się trend większego zainteresowania dziewczyn kierunkami informatycznymi. Na tych kierunkach studiuje obecnie ponad 12 tysięcy kobiet (o ponad 800 więcej niż w poprzednim roku akademickim) co stanowi 14,6% ogólnej liczby studentów kierunków IT (dla porównania w roku akademickim 2014/2015 to ok. 12%). Większy odsetek kobiet studiuje na kierunkach związanych z analizą i przetwarzaniem  danych (ponad 40%). Na kierunku informatyka i ekonometria kobiety stanowią ponad 32%. Najmniejszy odsetek (niecałe 9%) jest na informatyce przemysłowej. Rosnąca liczba informatyczek to efekt zwiększającej się atrakcyjności kształcenia na tym kierunku i wykonywania zawodów związanych z IT. Podczas konferencji prasowej przedstawione zostały działania Perspektyw wspierające kobiety w IT, m.in. program dla studentek informatyki IT for SHE czy też program stypendialny Nowe technologie dla dziewczyn.

Prorektor Politechniki Warszawskiej dr hab. inż. Janusz Walo, prof. PW przyznał: Też mamy 36% pań na Politechnice Warszawskiej. Musimy mieć jednak skąd nabierać. Jeżeli dziewczyny nie pójdą w szkołach średnich do klas matematycznych, a przynajmniej ogólnych – to nie będziemy mieć ich na politechnikach.

Prodziekan Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej dr hab. Dorota Mozyrska, prof. PB także potwierdziła ogólnopolskie statystyki: Gdybyśmy mówili o modelu jako układzie dynamicznym, to być może jest to silny punkt równowagi, z którego bardzo trudno jest się wybić. Trzeba zmienić warunki początkowe, być może podjąć działanie na niższym poziomie, czyli w sprofilowanych klasach licealnych. Prof. Mozyrska podkreślała, że przy obecnej strukturze kształcenia, młodzież decyzję o profilu studiów podejmuje wybierając profil klasy w liceum. Jako uczelnie powinniśmy zejść z piedestałów i otworzyć się jeszcze bardziej na szkoły, i podkreślać wagę kształcenia informatycznego, programistycznego i matematycznego w szkołach podstawowych. Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej prowadzi obecnie projekt „Programowanie od podstaw” skierowany do nauczycieli i uczniów klas I-III korzystając ze środków programu „Polska cyfrowa”. Policzyłam, że stanie się coś ważnego dopiero za 9 lat. Te dzieci, wykształcone przez swoich wyszkolonych nauczycieli, coś zmienią. Wtedy nastąpi to przełamanie punktu równowagi – prognozowała na konferencji Dziekan Wydziału Informatyki PB.

 

11 kwietnia zapraszamy na Ogólnopolski Dzień Otwarty dla Dziewczyn. Na Politechnice Białostockiej przygotowaliśmy cykl wydarzeń pod hasłem: „W sieci PB”.

Chcemy pokazać, dlaczego warto studiować na kierunkach informatycznych i pokrewnych, rozbudzić ciekawość i zainteresowanie nowoczesnymi technologiami. Podpowiemy, jak zadbać o swoje bezpieczeństwo w sieci, zdradzimy, co maszyny odczytują z naszych twarzy. Zaprosimy do rozmów maturzystki, studentki, pracownice Politechniki Białostockiej i nasze absolwentki. Na deser zaproponujemy informatyczne wyzwania, prezentacje robotów i wirtualny spacer.

 

Więcej informacji:

Dzień Otwarty dla Dziewczyn na Politechnice Białostockiej: pb.edu.pl/wydarzenia/ogolnopolski-dzien-otwarty-dla-dziewczyn

Portal Perspektywy: www.perspektywy.pl/portal