Olga Orynycz ze stopniem doktora habilitowanego
10-10-2024
Przewód habilitacyjny, który objął również kolokwium habilitacyjne, został przeprowadzony na w/w Wydziale, zgodnie z art. 219 ust. 1 pkt. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz. U. z 2021 r. poz. 478 z późn. zm.) obejmował cykl 8 powiązanych tematycznie publikacji naukowych pt.: „Ocena potencjału dekarbonizacji stosowania mieszanek paliw konwencjonalnych i alternatywnych na podstawie badania wpływu ich składu na proces spalania i skład spalin w różnych instalacjach technologicznych”.
Aktualny stan rozwoju metod generacji i wykorzystania energii do celów technicznych i gospodarczych (szczególnie w Polsce) jest daleki od pełnej dekarbonizacji wymaganej do zmniejszenia emisji ditlenku węgla do atmosfery. Jak wynika z przeprowadzonych badań, uzyskanie postępu w tej dziedzinie jest możliwe poprzez wykorzystanie biopaliw jako nośników energii. Paliwa te wprawdzie podczas spalania emitują dwutlenek węgla, lecz jedynie w takiej ilości, jaka została pochłonięta z atmosfery w czasie życia roślin, które zostały wykorzystane do procesów produkcji i dystrybucji biopaliwa. Czyli stosowanie biopaliwa nie wpływa na zmianę składu atmosfery. Kolejnym problemem jest stosowanie biopaliwa w istniejących silnikach w taki sposób, aby można było je stosować bez zmiany konstrukcji silnika. Ze względu na to, iż własności biopaliwa różnią się od własności paliw kopalnych powstała koncepcja stosowania domieszki biopaliwa do paliwa kopalnego. Prowadzone badania miały na celu określenie technicznych konsekwencji takiego postępowania zarówno dla określonego typu silnika, jak i środowiska naturalnego i szukanie rozwiązań optymalnych przynajmniej dla okresu przejściowego, koniecznego do implementacji bardziej wyrafinowanych form generacji (np. energia jądrowa, czy w przyszłości energia fuzji jądrowej).
Znaczenie tych badań polega na określeniu składów i warunków stosowania biopaliw w sposób możliwie korzystny dla środowiska i równocześnie dla użytkownika (minimalizujący koszty, które byłyby związane z koniecznością wymiany jeszcze sprawnego pojazdu, kosztów wytworzenia nowych sieci przesyłowych dla nowych nośników energii ).
Efekty aktywności naukowej są powiązane z wieloletnią współpracą krajową i międzynarodową tak z ośrodkami naukowymi, jak i z licznymi przedsiębiorstwami produkcyjnymi. Działalność naukowa koncentrowała się na realizacji badań eksperymentalnych i modelowania komputerowego. Wyniki przeprowadzonych badań dały podstawę do szeregu publikacji w większości w prestiżowych czasopismach zagranicznych.
Dr hab. inż. Olga Orynycz jest autorką blisko 70 publikacji naukowych (głównie w języku angielskim), licznie rejestrowanych w bazie JCR, Google Scholar (indeks Hirscha wynosi 13 wg Web of Science). Sumaryczny Impact Factor (IF) publikacji wynosi około 130 z łączną liczbą punktów ministerialnych MNiSW około 6090.
Wyniki prac badawczych prezentowała na ok. 30 konferencjach krajowych i międzynarodowych, warsztatach naukowych. Pełniła rolę promotora w 52 pracach dyplomowych.
Jej aktywność naukowo-badawcza realizowana jest w ramach współpracy z instytucjami naukowymi krajowymi i zagranicznymi, która obejmuje badania w innych niż Politechnika Białostocka ośrodkach naukowych, np.: Politechnika Lubelska; Politechnika Gdańska; SGGW w Warszawie; Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie; Technical University of Kosice; University of Zilina; University of Bari Aldo Moro; Federal Institute of Sao Paulo; National Transport University Kyiv. Stosując metody modelowania komputerowego przeprowadziła szereg badań dotyczących efektywności energetycznej systemów produkcji biopaliw oraz zachowania biopaliw i ich mieszanek podczas spalania.
Zaangażowanie przełożyło się na koordynację, w rolni edytora naukowego, czasopisma Sustainability, ISSN 2071-1050, IF: 3,3 Bioenergy and Biofuels w kontekście wykorzystania biopaliw i zaawansowanych systemów energetycznych opartych o odnawialne źródła. W 2020 r. Medal Komisji Edukacji Narodowej KEN za zasługi dla oświaty i wychowania. W 2023 r. opracowała koncepcję badań zachowania się biopaliw i ich mieszanek podczas spalania w silnikach w ramach zrealizowanego projektu naukowego pn. „Politechniczna Sieć VIA CARPATIA”.
Była wielokrotnie nagradzana przez JM Rektora Politechniki Białostockiej za udział w Programie Monitorowania Dorobku Naukowego i za wyróżniającą się aktywność naukową.
Kolejne lata pozwolą na kontynuację i pogłębienie relacji sektora nauki i biznesu w celu dalszego rozwoju i realizacji zainteresowań naukowych.
(oo)