Dr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska otrzymała stypendium Fulbright STEM Impact Award 2022-23
01-02-2023
Fulbright STEM Impact Award to program stypendialny dla aktywnych badaczy reprezentujących dziedziny STEM (ang. Science, Technology, Engineering, Mathematics). Podczas stypendium trwającego od 2 do 6 tygodni, laureaci konkursu mogą zrealizować swój własny projekt badawczy lub badawczo-dydaktyczny oraz poszerzyć wiedzę z zakresu komercjalizacji nauki i skutecznego pisania wniosków grantowych w jednej z wybranych instytucji w Stanach Zjednoczonych.
W bieżącej edycji programu nabór wniosków trwał do 27 maja 2022 r. W konkursie wzięło udział 23 wnioskodawców z całej Polski. Finalnie nagrodzono 6 badaczy, wśród nich dr inż. Katarzynę Kalinowską-Wichrowską, która na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku PB pełni funkcję prodziekan ds. rozwoju i współpracy.
Przejdź do informacji o wyniku naboru Fulbright STEM Impact Award 2022-23
Dr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska jest adiunktem w Katedrze Budownictwa i Inżynierii Drogowej. Specjalizuje się w tematyce recyklingu konstrukcji budowlanych, materiałów budowlanych i technologii betonu. Jest autorka i współautorką ponad 50 publikacji naukowych, patentu oraz kilkunastu nowych technologii wdrożonych do przemysłu. Aktywnie współpracuje naukowo z partnerami zagranicznymi m.in. z University of Córdoba, Hiszpania; Universidad Politecnica de Madrid ,Hiszpania, Vilnius Gediminas Technical University, Litwa, Western Sydney University, Australia.
– Moim celem badawczym jest nawiązanie współpracy z wiodącymi ośrodkami zagranicznymi, w tworzeniu betonów nowej generacji, betonów ekologicznych, czyli takich, które powstają z wykorzystaniem materiałów odpadowych. Ten temat rozwijam także w Politechnice Białostockiej, wraz z świetnymi fachowcami z Katedry Budownictwa i Inżynierii Drogowej. Bardzo interesuje mnie, jak temat zagospodarowania odpadów przemysłu budowlanego jest realizowany w innych krajach, jaka jest specyfika rynku materiałów budowlanych i odpadowych, jak podchodzi się do recyklingu, a także jaki wpływ odgrywają uwarunkowania środowiska, dla którego projektuje się betony. Bardzo interesujące będzie również wytworzenie na miejscu betonów bezcementowych (geopolimerów) z dostępnych odpadów oraz wspólna realizacja badań ich właściwości. Liczę też na nawiązanie współpracy z przemysłem – mówi dr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska.
Stypendium programu Fulbright STEM Impact umożliwia naukowcom pobyt i przeprowadzenie badań w wybranej instytucji w Stanach Zjednoczonych. Chodzi głównie o zacieśnienie więzi i współpracy już wcześniej zainicjowanej.
– Od kilku miesięcy prowadziłam rozmowy z Auburn University w Alabamie, do którego przyciągnęła mnie jedna z najnowocześniejszych baz laboratoryjnych oraz uznana szkoła betonowa. Jestem bardzo ciekawa zarówno zaawansowanych urządzeń, używanych przez tamtejszych naukowców do badań betonów i elementów z betonu, ale także sposobu realizacji i pozyskiwania grantów rozwojowych. To uczelnia znana ze skuteczności w pozyskiwaniu funduszy zewnętrznych, chciałabym więc zdobyć doświadczenie także w tym zakresie. Stawiam na wymianę doświadczeń, a więc także na założenia programu Fulbright, w którym chodzi o dzielenie się szeroką wiedzą na temat organizacji nauki, jej finansowania oraz rozwoju badań – dodaje dr inż. Katarzyna Kalinowska-Wichrowska.
Realizacja staży STEM Impact Award zakończy się 30 września 2023 r.
Program Fulbrighta to prestiżowy program wymiany akademickiej i kulturowej między Stanami Zjednoczonymi a innymi krajami, obecny w Polsce nieprzerwanie od 1959 r. Jego celem jest wspieranie współpracy na rzecz rozwoju nauki, kultury oraz relacji międzyludzkich i międzyinstytucjonalnych. W Polsce program administrowany jest przez Polsko-Amerykańską Komisję Fulbrighta i finansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz amerykańskiego Departamentu Stanu. W tym roku Program Fulbrighta w Polsce świętuje swoje 60-lecie! Dzięki przyznanym stypendiom już ponad 2000 utalentowanych polskich studentów, doktorantów i pracowników naukowych podjęło studia lub zrealizowało projekty badawcze lub dydaktyczne w USA.
(mr)