W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Dr hab. inż. Dariusz Siemieniako, prof. PB uzyskał grant badawczy w University of Jyvaskyla w Finlandii

07-02-2023
Grafika Dr hab. inż. Dariusz Siemieniako, prof. PB uzyskał grant badawczy w University of Jyvaskyla w Finlandii
Dr hab. inż. Dariusz Siemieniako, prof. PB z Katedry Marketingu i Turystyki Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej uzyskał grant badawczy w University of Jyvaskyla w Finlandii w ramach programu „JYU Visiting Fellow Programme Grant 2023”.

Temat badawczy grantu to “Dynamiczne zdolności rozwoju produktu we współpracy w relacjach biznesowych z asymetrią siły: perspektywa słabszych dostawców”. Chodzi przede wszystkim o specyfikę współpracy w zakresie rozwoju nowych produktów i technologii przedsiębiorstw produkcyjnych, działających często jako podwykonawcy, z wielkimi korporacjami międzynarodowymi.

– Badamy zdolności i konkretne działania dotyczące współpracy w zakresie rozwoju nowych produktów i technologii pomiędzy słabszymi dostawcami, a silniejszymi nabywcami – wyjaśnia prof. Siemieniako. – Jak wspólnie tworzyć i uzgadniać pomysły i koncepcje, oceniać opłacalność i ryzyka projektów innowacyjnych, , wspólnie projektować, testować i walidować rozwijane produkty i wreszcie wspólnie wprowadzać na rynek nowe innowacyjne wyroby. Jednocześnie chodzi o uzyskiwanie korzyści biznesowych nie tylko przez silniejszą, bardziej zasobną stronę, ale także przez słabszych dostawców.  

Chodzi o dostawców produkcyjnych, którzy mają pewne zdolności projektowania i rozwoju produktu w ramach działu badawczo-rozwojowego Często są to przedsiębiorstwa z polskim kapitałem z siedzibą w Polsce, współpracujące z wielkimi zachodnimi korporacjami. W kontekście asymetrii siły, to te korporacje zlecają opracowanie nowych lub zmodyfikowanych produktów. Wymaga to w wielu przypadkach  wdrożenia nowych technologii i wielu adaptacji w zakresie procesów zarządzania po to, żeby sprostać wymaganiom silniejszych nabywców..

– Słabsza strona w biznesie zazwyczaj  jest mniejsza, ma mniej zasobów, mniej wiedzy i umiejętności, jej marka nie jest tak znana jak silniejszej korporacji, wreszcie słabsza strona relacji ma gorsze warunki kontraktowe współpracy z potężną korporacją  – wylicza prof. Siemieniako. – Z jednej strony, silny nabywca korporacyjny może wymuszać na słabszym dostawcy kosztowne działania, jak na przykład inwestycje w dostosowanie zasobów, sfinansowanie programu badawczego w zakresie rozwoju produktów. Z drugiej strony współpraca z potężnymi nabywcami zapewnia słabszym dostawcom obok oczywistej ekonomii skali, także efekt uczenia się i podnoszenie własnej konkurencyjności.  

Prof. Siemieniako będzie badał działania tych słabszych dostawców, które przyczyniają się do uzyskiwania przez nich korzyści we współpracy z silniejszymi nabywcami w zakresie rozwoju nowych produktów i technologii.

– Rozumiem to jako realizację konkretnych działań, praktyk, procedur, czy też rutyn, dzięki którym słabsi dostawcy uzyskują korzyści we współpracy z silniejszymi nabywcami – wyjaśnia naukowiec uzasadnienie zaplanowanych badań.

Projekt badawczy będzie realizowany w ramach polsko-fińskiego zespołu, z udziałem m.in. prof. Heikki Karjaluotto,  kierownika programu zarządzania technologią na Wydziale Technologii Informatycznych, University of Jyvaskyla.

– Na podstawie 20 wywiadów indywidualnych, które przeprowadziłem z przedstawicielami dostawców z terenu całej Polski będziemy identyfikować praktyki słabszych dostawców produkcyjnych dotyczące współpracy z silniejszymi nabywcami w zakresie rozwoju nowych produktów i technologii. Będziemy używać kategorii naukowej, praktyki współ-wytwarzania wartości, tj. (value co-production practises) – wyjaśnia prof. Siemieniako. – Opierając się na wspomnianych wcześniej danych jakościowych,  będziemy analizować te praktyki w odniesieniu do poszczególnych etapów rozwoju nowych produktów lub technologii, takich jak: wspólne tworzenie pomysłów (co-ideation), wspólna ewaluacja (co-valuation), wspólne diagnozowanie (co-diagnosing), wspólne testowanie (co-testing), wspólne projektowanie (co-design) i wspólny rozwój (co-development).

Zgodnie z metodyką badań jakościowych, najpierw wygenerujemy pewnie kilkadziesiąt takich szczegółowych praktyk przyporządkowanych do poszczególnych kategorii współ-wytwarzania wartości. Następnie zagregujemy zidentyfikowane szczegółowe praktyki pierwszego rzędu w bardziej ogólne zbiory praktyk drugiego rzędu, po czym dokonamy jeszcze raz generalizacji, by nazwać kilka zagregowanych wymiarów. Praktyczny walor tych badań to wskazanie dla mniejszych i słabszych  dostawców produkcyjnych jakimi działaniami i praktykami powinni budować relacje z silniejszymi nabywcami w zakresie rozwoju produktów, żeby odnosić jak najwięcej korzyści. Efektem naukowym będzie publikacja naukowa, czyli artykuł, który naukowcy zamierzają zgłosić do jednego z topowych czasopisma na świecie zajmujących się badaną problematyką. 

Na realizację grantu prof. Siemieniako ma miesiąc – wybrał maj. Na realizację grantu zyskał 4 500 euro.  W University of Jyvaskyla w Finlandii będzie w dniach 21-28 maja 2023 roku. Oprócz wymiany doświadczeń będzie też prowadził zajęcia dla studentów i dla doktorantów.

– W ramach spotkań będziemy też rozważać możliwość uruchomienia kolejnych projektów, a także rozszerzenia możliwości współpracy pomiędzy naukowcami z Politechniki Białostockiej i University of Jyvaskyla – planuje prof. Siemieniako.

 

Dr hab. inż. Dariusz Siemieniako, prof. PB jest zatrudniony w Politechnice Białostockiej, Wydział Inżynierii Zarządzania, Katedra Marketingu. Jego badania naukowe koncentrują się na relacjach międzyorganizacyjnych i kwestiach społecznych, a także na marketingu relacji B2B, w tym na: kwestiach siły, dynamicznych zdolnościach i na rozwoju innowacji w oparciu o współpracę. Publikował w wysokiej jakości czasopismach naukowych, w tym: Industrial Marketing Management, Journal of Business Research, Technology Analysis and Strategic Management, Journal of Social Marketing oraz Journal of Marketing Management. Pełni funkcje w zespołach naukowych w kilku czasopismach, w tym: Industrial Marketing Management, Journal of Business Research, Oeconomia Copernicana, Central European Management Journal oraz Engineering Management in Production and Services. Był związany z Griffith University, Department of Marketing, Australia (2013- 2019), ostatnio jako Adjunct Associate Professor. Ma wieloletnią praktykę biznesową pracując jako prezes, członek zarządu i dyrektor ds. rozwoju biznesu dla kilku przedsiębiorstw działających w środowisku międzynarodowym na rynkach B2B. Obecnie pełni funkcję członka Rady Nadzorczej w dużym przedsiębiorstwie produkcyjnym z polskim kapitałem.