Narzędzia e-mentoringu w monografii, która jest efektem międzynarodowego projektu edukacyjnego
30-01-2024W latach 2021-2023 Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej był partnerem międzynarodowego projektu pn. „eMentEdu. E-mentoring: a new qualification for continuing educationand training”. Celem przedsięwzięcia było zjednoczenie międzynarodowego zespołu specjalistów wokół rozwinięcia nowej formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych, wspierającej ideę kształcenia ustawicznego.
Kilkunastu akademików z Łotwy, Cypru, Bułgarii, Włoch i Polski skupiło się na opisaniu różnych ścieżek e-mentoringu, czyli form relacji między uczniem i mentorem w biznesie, realizowanych w środowisku online. Wspólnie stworzyli pakiet edukacyjny zawierający charakterystykę narzędzi mentoringu rówieśniczego, grupowego oraz odwrotnego. Z efektami pracy międzynarodowego konsorcjum specjalistów możemy zapoznać się w monografii „E-mentoring: theory and practice”, wydanej w 2023 roku przez Oficynę Wydawniczą Politechniki Białostockiej.
Z ramienia Politechniki Białostockiej w projekcie eMentEdu uczestniczył zespół pracowników z Wydziału Inżynierii Zarządzania w składzie: dr hab. Ewa Glińska, prof. PB (kierownik), dr inż. Halina Kiryluk, dr Ewa Rollnik-Sadowska, dr Urszula Ryciuk oraz dr inż. Romuald Ziółkowski.
Oprócz Politechniki Białostockiej w skład konsorcjum projektowego weszły następujące podmioty: Rezeknes Tehnologiju Akademija (Łotwa) – Lider, A & A Emphasys Interactive Solutions (Cypr), Jekabpils Agrobusiness College (Łotwa), Burgaski Svoboden Universitet (Bułgaria) oraz Ecoistituto del Friuli Venezia Giulia (Włochy).
Celem publikacji jest identyfikacja dynamicznych zmian zjawiska mentoringu w kontekście rozwoju technologii informacyjno-komunikacyjnych. Współczesny e-mentoring wykorzystuje wiele platform i narzędzi cyfrowych ułatwiających budowanie relacji mentor-mentee. W teoretycznej części monografii dokonano przeglądu literatury z zakresu nowych form mentoringu w Internecie. W praktycznej zaś ukazano dobre praktyki wykorzystania e-mentoringu w środowisku biznesu.
– Nasze opracowanie jest jednym z rezultatów projektu: E-mentoring: a new qualification for continuing educationand training”, który był finansowany w ramach programu Erasmus+ – wyjaśnia dr hab. Ewa Glińska, prof. PB.
Na monografię składa się osiem rozdziałów. W publikacji możemy znaleźć opracowania dotyczące następujących wątków tematycznych: specyfika e-mentoringu – stan obecny i perspektywy rozwoju, rola komunikacji elektronicznej w rozwoju relacji mentoringowych, technologie informacyjno-komunikacyjne wspierające proces mentoringowy, czyli mentoring w przemyśle 4.0, rola e-mentoringu w rozwoju zawodowym, e-mentoring odwrócony, w którym młodsi pracownicy stają się przewodnikami dla starszych, e-mentoring rówieśniczy, a także ewaluacja programu e-mentoringowego. Ostatni rozdział monografii zawiera zestaw praktycznych wskazówek dotyczących opracowania i wdrożenia programu e-mentoringowego w organizacji.
– Z lektury monografii mogą skorzystać menedżerowie odpowiedzialni za poszukiwanie nowoczesnych form nabywania kompetencji przez pracowników, zarówno w organizacjach biznesowych, jak i publicznych czy społecznych, pracownicy działów HR, a także studenci zainteresowani innowacyjnymi metodami organizacji pracy – zachęca dr hab. Ewa Glińska, prof. PB.
Z monografii można korzystać w otwartym dostępie. Przygotowano ją w języku angielskim.
Zapraszamy do lektury!
Tytuł: E-mentoring: theory and practice
Autorzy: Milen Baltov, Zane Beitere-Selegovska, Ewa Glińska, Veselina Jecheva, Halina Kiryluk, Krasimira Mineva, Ewa Rollnik-Sadowska, Vilyana Ruseva, Urszula Ryciuk, Andia Taliadorou, Linda Veliverronena, Jelena Volkova, Stavriana Yiorka
Rodzaj publikacji: monografia
Rok wydania: 2023
Liczba stron: 162
Format: B5
eISBN: 978-83-67185-88-2
DOI: 10.24427/978-83-67185-88-2
Publikacja jest udostępniona na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0). Pełna treść licencji dostępna na stronie creativecommons.org