W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Politechnika Białostocka pokaże bolid Bolid CMS-06 i auto typu rallycross

10-06-2021
Studenckie Koło Naukowe Cerber Motorsport, bolid
W 3,3 sekundy rozpędza się do 100 km/h. Zbudowali go studenci z koła naukowego Cerber Motorsport Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. Bolid CMS-06 będzie można oglądać na Pikniku Rajdowym przy Teatrze Dramatycznym już 12 czerwca!

 

Bolid CMS-06 wykorzystuje kompozytową konstrukcję samonośną. Dzięki badaniom siły docisku i oporu powietrza przeprowadzonym w tunelu aerodynamicznym Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Lotnictwa w Warszawie konstrukcja uzyskuje rewelacyjne parametry na torze wyścigowym przy kryterium do wyścigów w formule student ograniczającym pojemność silnika do 600 cm3. Studenci z Politechniki Białostockiej wykorzystali do budowy swojego bolidu silnik Honda CBR 600 RR.

Rozwiązania zastosowane w aucie:

  • niezależne zawieszenie z pełną regulacją geometrii
  • wykonanie poszczególnych elementów w technologii proszków spiekanych
  • podłoga wykonana z kompozytu przekładkowego na rdzeniu aramidowym
  • hybrydowa konstrukcja nośna – część przednią stanowi “monocoque” wykonany z włókna węglowego oraz przekładki aluminiowej typu “honeycomb”, część tylna jest to klasyczna konstrukcja kratownicowa wykonana ze stali stopowej o podwyższonych właściwościach wytrzymałościowych
  • system telemetrii oraz dostęp do danych w czasie rzeczywistym
  • autorski układ smarowania silnika z suchą misą olejową 
  • mechanizm różnicowy o limitowanym poślizgu z możliwością regulacji napięcia wstępnego 
  • zmodyfikowany układ rozrządu 
  • autorski układ chłodzenia jednostki napędowej 
  • ergonomia pojazdu dostosowana do potrzeb kierowców

Podczas Pikniku Rajdowego przy Teatrze Dramatycznym studenci z Wydziału Mechanicznego KN Auto-Moto-Club zaprezentują również pojazd spełniający wymagania Federation Internatiole de I’Automobile odnośnie pojazdów rallycrossowych.

Bolid ścigający się w wyścigach formuły student i rallycrossowe auto Waldi1 będzie można oglądać i porozmawiać ze studentami o pracy w Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club będzie można w sobotę i niedzielę, 12 i 13 czerwca, w godz. 10-18, na placu przed Teatrem Dramatycznym.

To impreza towarzysząca 40. Rajdowi Podlaskiemu. Na odwiedzających Piknik Rajdowy 12 i 13 czerwca w godz. 10-18 czekają również:

  • atrakcje dla całej rodziny
  • wystawa samochodów nowych i zabytkowych
  • samochody z różnych dziedzin motosportu
  • plac zabaw i dmuchańce dla dzieci
  • modele samochodów zdalnie sterowanych na specjalnie przygotowanym torze
  • charytatywny kiermasz na rzecz Lilianny Fitrzyk
  • pokazy tańca
  • konkursy z nagrodami – wygraj Toyotę CH-R GR Sport na weekend
  • muzyka przez cały dzień
  • foodtrucki

Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club

Studenckie Koło Naukowe Cerber Motorsport działa na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad sześcioma generacjami bolidów CMS.

Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na 7 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Jednostka napędowa, Konstrukcja nośna, Marketing i najnowszy Dział Autonomii Pojazdu. Głównym celem Koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają 770 zespołów, czyli prawie 31000 członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną. 

Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formula SAE Italy w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to również seria sukcesów. Jednym z najważniejszych celów Koła jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających jego osiągi, co przekłada się na zdobywane miejsca. Łączenie teorii z praktyką, a przy tym dobra zabawa i rywalizacja to synonimy Zespołu Cerber Motorsport.