Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły?
05-12-2023
Miejsce: Aula C Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku
Tytuł: Dlaczego nasze mózgi nie lubią chodzić do szkoły? Stres, ocena i pamięć w stanie zagrożenia.
Ciekawość i skłonność do poszukiwań jest gatunkowo specyficzną cechą człowieka. Nasza aktywność poznawcza łączy się jednak w nieunikniony sposób z ryzykiem, dlatego nasze mózgi wciąż poszukują równowagi pomiędzy poszukiwaniem a ostrożnością. Szkoła jest miejscem gwałtownych starć pomiędzy działaniem układu nagrody (motywacja) oraz systemem prowadzącym do unikania i ucieczki (układ kary). W czasie szkolenia wyjaśnimy, czym jest stres i spróbujemy zmierzyć poziom emocji ochotników przy użyciu czujników i oprogramowania firmy SILAB.
Prowadzący: Dr Marek Kaczmarzyk prof. UŚ – biolog, neurodydaktyk i memetyk, nauczyciel akademicki, popularyzator nauki, doktor w zakresie nauk biologicznych, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Autor licznych artykułów i książek z zakresu biologicznych i memetycznych kontekstów kształcenia. Najważniejsze z nich to: „Szkoła neuronów. O nastolatkach, kompromisach i wychowaniu”, „Unikat. Biologia wyjątkowości”. „Strefa Napięć”. Proponuje spojrzenie na proces edukacji, oraz procesy relacyjne w ludzkich grupach zadaniowych, przez pryzmat znaczenia biologicznego podłoża, szczególnie najnowszych osiągnięć neuronauk. Propagator dydaktyki ewolucyjnej – dziedziny zajmującej się wyodrębnieniem, rozpoznaniem i praktycznym wykorzystaniem wpływu mechanizmów ewolucyjnych (zarówno ewolucji biologicznej, jak i kulturowej) na procesy uczenia się i rozwój kompetencji w zakresie relacji w grupach. Zajmuje się także zagadnieniami biologicznego podłoża zachowań w polityce (współautor książki „Homo Politicus Sapiens. Biologiczne aspekty politycznej gry”).