GLOCAL – rusza międzynarodowy projekt innowacyjnego kształcenia studentów
18-11-2019
Politechnika Białostocka, Politechnika w Madrycie oraz szkoła wyższa w Kłajpedzie zawiązały konsorcjum, które będzie realizować projekt „GLOCAL – Innowacyjne kształcenie przyszłych inżynierów odpowiadające na problemy współczesnych miast” (2019-1-PL01-KA203-065654). Uczelnie wspólnie opracują program poszerzania wiedzy technicznej swoich studentów i zorganizują dla nich międzynarodową szkołę letnią w 2020 i 2021 roku.
Z końcem października zakończyły się prace nad sformalizowaniem międzynarodowej współpracy i zabezpieczeniem finansowania projektu. Politechnika Białostocka zawarła umowę z Fundacją Rozwoju Systemu Edukacji. Na jej podstawie projekt GLOCAL zyska dofinansowanie w wysokości 300 860 Euro przyznane z programu Erasmus+, w ramach akcji KA2 „Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk”, partnerstwa strategiczne na rzecz szkolnictwa wyższego. Autorem i koordynatorem projektu jest dr inż. arch. Dorota Gawryluk z Wydziału Budownictwa i Nauki o Środowisku Politechniki Białostockiej.
GLOCAL to projekt, który odpowiada na aktualne potrzeby europejskiego rynku pracy. Ocena dotychczasowych umiejętności absolwentów uczelni technicznych wykazała braki kompetencji w zakresie współpracy w zespołach wielobranżowych zajmujących się złożonymi projektami interdyscyplinarnymi. Przykładem takich projektów, mogą być te, które prowadzą do poprawy jakości życia w mieście. Ich twórcy muszą uwzględniać skomplikowane uwarunkowania lokalizacyjne, techniczne, społeczne, prawne, ekologiczne, ochrony dziedzictwa kulturowego, kształtowania wizerunku i marki, itp. Dlatego inżynierowie pracujący w szeroko rozumianej branży architektoniczno-budowlanej muszą obecnie wykazywać się umiejętnościami kreatywnego działania i współpracy w interdyscyplinarnych i międzynarodowych zespołach projektantów i wykonawców. Oczekuje się od nich, że działając w zespołach inżynieryjnych będą rozumieć wartości pozatechniczne swoich działań. Tego chcemy uczyć naszych studentów – aby działając lokalnie, myśleli globalnie – mówi dr inż. arch. Dorota Gawryluk.
Międzynarodowe konsorcjum tworzą Politechnika Białostocka – lider, Universidad Politecnica de Madrid, Hiszpania oraz Klaipedos Valstibine Kolegija, Litwa. To uczelnie otwarte na modernizację swoich programów kształcenia do aktualnych potrzeb, mające szeroki dorobek w zakresie nauk technicznych, w tym badań skierowanych na modernizację przestrzeni publicznej i podnoszenie standardu życia w miastach.
Przedstawiciele trzech uczelni spotkali się już w Madrycie. W dniach 8-11 października 2019 r. opracowywali szczegóły realizacji poszczególnych etapów projektu. Pierwszym z nich jest przeszkolenie kadry akademickiej uczelni partnerskich (24 nauczycieli) podczas trzech warsztatów metodycznych, a także wymiana interdyscyplinarnej wiedzy i nawiązanie kontaktów naukowych.
Najważniejszym efektem projektu będzie innowacyjna szkoła letnia zorganizowana latem 2020 i 2021 roku. W każdej z nich udział weźmie 24 studentów (po 8 z każdej uczelni, z wydziałów inżynieryjnych). Studenci spędzą 2 tygodnie w Hiszpanii i 2 tygodnie w Polsce lub na Litwie, a pomiędzy nimi przejdą 3-tygodniowy kurs e-learningowy w swoich miejscach zamieszkania (pobytu).
Po każdej edycji kursu weryfikowane będą założone efekty kształcenia. Natomiast wszystkie materiały dydaktyczne (sylabus kursu, materiały e-learningowe, e-laboratoria, branżowy e-słownik w 4 językach, książka oraz poradnik dobrych praktyk projektowych w wersji e-book) będą udostępnione bezpłatnie na stronie internetowej GLOCAL.
Innowacyjny moduł GLOCAL zostanie włączony do programów uczelni partnerskich i oferowany studentom z różnych uniwersytetów jako przedmiot fakultatywny (6 ECTS). Wdrożenie tego modułu pozwoli zwiększyć atrakcyjność studiów technicznych, uzupełni program o nowoczesne osiągnięcia technologii ICT, wpłynie na powiązanie nauczania z praktycznymi aspektami odpowiadającymi na potrzeby europejskiego rynku pracy.
Uczestnicy projektu GLOCAL (studenci, nauczyciele) poszerzą swoją interdyscyplinarną wiedzę i umiejętności, poprawią umiejętności językowe, kompetencje pracy w zespole, poznają wartości kulturowe miast i państw uczelni partnerskich.
Realizacja projektu „GLOCAL – Innowacyjne kształcenie przyszłych inżynierów odpowiadające na problemy współczesnych miast” zakończy się w 2022 roku.