W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Już jest! Szósty bolid wyścigowy

28-06-2019
Prezentacja bolidu CMS-06

Po 9 miesiącach ciężkiej pracy studenci Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej zaprezentowali CMS-06. To już szósty bolid skonstruowany przez zespół Cerber Motorsport. Warto dodać, że tym razem „mechanicy” zaprosili do współpracy kolegów z Wydziału Informatyki, Elektrycznego oraz Inżynierii Zarządzania. W zespole jest nawet przedstawicielka zaprzyjaźnionej uczelni: Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

Doświadczenie przekazane przez starszych oraz pomysły i zapał do pracy młodszych członków zespołu, pozwoliły na wdrożenie kilku innowacji w konstrukcji nowego bolidu CMS-06. Głównymi założeniami projektu było zmniejszenie masy pojazdu przy zachowaniu jego niezawodności.

Studenci wprowadzili ulepszenia w pakiecie aerodynamicznym bolidu. Zastosowali wyprofilowaną podłogę wykonaną z włókna węglowego z dyfuzorami – ich zadaniem jest regulacja powietrza płynącego między podłogą samochodu a nawierzchnią. Wprowadzili 3-płatowe przednie oraz 4-płatowe tylne skrzydło, tzw. side pod’y i system redukcji oporu DRS (Drag reduction system). Podczas fazy projektowania powstał model całego auta w skali 1:3, wykonany w technologii druku 3D. Dzięki współpracy z Instytutem Lotnictwa w Warszawie model został przebadany w tunelu aerodynamicznym, aby sprawdzić przepływ powietrza i generowaną siłę oporu.

Masa nowego auta to 185 kg, moc – 86 KM, przyspieszenie do 100 km/h osiąga w 3,2 sek. Jego „sercem” jest silnik pochodzący z motocykla Honda CBR 600 RR model PC40. Po raz kolejny konstruktorzy zastosowali kompozytową konstrukcję samonośną wykonaną z włókna węglowego oraz aluminiowej przekładki „honeycomb” wraz z tylną ramą przestrzenną. Natomiast rozbudowali system telemetrii oraz dostępu do danych w czasie rzeczywistym, które umożliwiają monitorowanie parametrów pojazdu podczas jazdy oraz pozwalają szybko zdiagnozować usterki. Nowością jest również zastosowanie układu wydechowego o zmiennej geometrii.

28 czerwca goście zebrani w Centrum Nowoczesnego Kształcenia Politechniki Białostockiej mogli na własne oczy przekonać się jak wygląda bolid CMS-06.

Nasi studenci przygotowali nowe auto, które jest o klasę lepsze od poprzedniego. Mam nadzieję, że dzięki niemu powalczą w zawodach Formula Student na równi z najlepszymi. Pozwalają na to ich wiedza i umiejętności oraz wielkie zaangażowanie i pracowitość – mówił Dziekan Wydziału Mechanicznego prof. Andrzej Seweryn.

Zespół Cerber Motorsport czekają bardzo pracowite wakacje. Bolid z Wydziału Mechanicznego PB weźmie udział w czterech zawodach z cyklu międzynarodowych Formuła Student: na Węgrzech, we Włoszech, w Czechach oraz na niemieckim torze Hockenheim. Formula Student to rywalizacja najlepszych zespołów studenckich, które projektują i wykonują jednomiejscowy bolid. W czasie zawodów rozgrywane są konkurencje statyczne i dynamiczne.

Studenci z Białegostoku mogą pochwalić się wieloma sukcesami w konkursie Formula Student. W roku 2018 zwyciężyli w konkurencji Autocross w Czechach, zdobyli 2. miejsce w teście przyspieszenia na Węgrzech oraz 6. miejsce w klasyfikacji generalnej zawodów na Węgrzech i we Włoszech. W tym roku w lipcu i sierpniu studenci z Cerber Motorsport będą walczyć o utrzymanie czołowej pozycji, nie tylko wśród polskich zespołów.

Dzisiejsza prezentacja została wzbogacona o miły akcent. Dzięki życzliwości Hyundai Motor Poland po premierze bolidu CMS-06 nastąpiło uroczyste przekazanie samochodu Hyundai i30 na potrzeby kształcenia studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. Tę ważną dla wydziału inicjatywę wsparli: Katarzyna Arefiew (Prezes Zarządu Nord Auto Dealer Hyundai w Białymstoku), Andrzej Arefiew (właściciel Konsorcjum Arefiew), Łukasz Kozłowski (Hyundai Motor Poland) oraz Rafał Krajewski (Hyundai Motor Poland).

Andrzej Arefiew mówił: Hyundai Motor Poland postanowił w tym roku przekazać uczelniom technicznym cztery auta. Cieszę się, że pierwsze z nich – między innymi dzięki inicjatywie absolwentów Politechniki Białostockiej, którzy pracują w firmie – trafiło na Wydział Mechaniczny.

 

Działania studentów z zespołu Cerber Motorsport wspierał Wydział Mechaniczny PB. Budowę bolidu CMS-06 współfinansował także Prezydent Białegostoku w ramach umowy dotyczącej promocji miasta. Magistrat umożliwi również studentom testowanie pojazdu na torze Wschodzący Białystok.

Zespół Cerber Motorsport korzystał z pomocy Instytut Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej sp z o.o. oraz Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa. Studenci mogli również liczyć na swoich stałych i nowych sponsorów: Metal-Fach, BIBUS MENOS, Kotniz, ChM, Jazon, Delphia Yachts, Masterpress – Shrink sleeve producer, Art-Motor Leszczyńscy, Rutkowscy Sp. Jawna, SaMASZ Sp z o.o., Promotech, SMP Poland, Tor Kartingowy Sadkarting Białystok, alu-frost, Symkom, ProfiAuto.pl, ŚWIĄTEK, SKF, Ricardo, Schroth Racing INDI Seat, Auto Prestige Wypożyczalnia samochodów osobowych i dostawczych Białystok, Polamel CZT, Grm-systems, NOVOL, STMicroelectronics NV, MetalMax Białystok Tysiąclecia, LIQUI MOLY, Fiberlogy – filaments, FMIC.PL, Biacomex Turystyka, Ataszek – Nowoczesne Techniki Łączenia Materiałów, BOWI.

 

Cerber Motorsport – CMS-06

Główne założenia:

  • zastosowanie podłogi z włókna węglowego, przy jednoczesnej redukcji masy pozostałych komponentów pakietu aerodynamicznego
  • redukcja masy całkowitej pojazdu oraz zoptymalizowanie jej rozkładu
  • zachowanie niezawodności auta.

Parametry techniczne:

  • Masa 185 kg. Moc: 86 KM
  • Moment obrotowy: 60 Nm
  • Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 3,2 sek.
  • Kompozytowa konstrukcja samonośna wykonana z włókna węglowego oraz aluminiowej przekładki „honeycomb” wraz z tylną ramą przestrzenną
  • Kontrola przepływu spalin w układzie wydechowym
  • Niezależne, wielowahaczowe zawieszenie typu push-rod z pełną regulacją geometrii
  • Pakiet aerodynamiczny: 3-płatowe przednie oraz 4-płatowe tylne skrzydło, side pody, system DRS, wyprofilowana podłoga z dyfuzorami – w całości wykonana z włókna węglowego
  • Elektronika: autorski system akwizycji danych z dostępem zdalnym, procedura startu wraz z kontrolą trakcji
  • Magnezowe felgi mocowane na centralną nakrętkę.

Tegoroczne plany startowe Cerber Motorsport:

Formula Student EAST 2019 – Tor Zalazone Węgry, Termin zawodów: 17-21 lipca. 
W zawodach na Węgrzech Cerber Motorsport bierze udział od początku projektu. Zawody zmieniły swoją lokalizację oraz organizatorów i jeszcze bardziej zyskały na popularności. W ubiegłym roku drużyna z Białegostoku uplasowała się na 6. miejscu w klasyfikacji generalnej tych zawodów. Nasz bolid był jednym z najszybszych – zdobył 2. miejsce w konkurencji Acceleration.

Formula SAE Italy 2019 – zawody na torze Ricardo de’Melegari, Varano, Włochy. Termin zawodów: 24-28 lipca.
W ostatnim sezonie na zawodach we Włoszech w konkurencjach dynamicznych studenci PB wywalczyli 3. miejsce w konkurencji Skid Pad, 5. miejsce w konkurencji Endurance oraz 6. miejsce w Autocross. W klasyfikacji generalnej zawodów uplasowali się na 6. miejscu wśród 114 startujących zespołów.

Formula Student Germany 2019 – Tor Hockenheim. Termin: 5-11 sierpnia.
Zawody w Niemczech uważane są za jedne z najbardziej prestiżowych, a udział w nich poprzedzony jest wymagającymi kwalifikacjami. Na zawodach rozgrywanych w Niemczech Cerber Motorsport wystartował do tej pory tylko jeden raz, w 2013 roku z pierwszym zbudowanym autem – CMS-01.

Formula Student Czech Republic 2019 – na torze Autodrom Most. Termin zawodów: 12-17 sierpnia.
W ubiegłym sezonie na zawodach w Czechach ekipa z PB wygrała konkurencję dynamiczną Autocross. Niestety ulewa przerwała zawody i bolid nie mógł wziąć udziału w najbardziej punktowanej konkurencji Endurance.

Trzymamy kciuki za tegoroczne starty naszych!

 

Relacja z premiery bolidu CMS-06 na antenie TVP INFO: Teleexpress extra 28.06.2019 r., godz. 17.15

Nowy bolid studentów PB. To już szósty taki pojazd – posłuchaj relacji online Radio Akadera 87.7 FM

 

 

 
QR kod RODO
Więcej: pb.edu.pl/rodo