O zrównoważonym budownictwie i rozwoju miast podczas Międzynarodowej Szkoły Letniej w Politechnice Białostockiej
09-07-2025
Na Międzynarodową Szkołę Letnią w Politechnice Białostockiej przyjechali studenci i wykładowcy z Włoch, Hiszpanii, Portugalii, Rumunii, Bośni i Hercegowiny, Niemiec, Argentyny, USA, Chorwacji, Kazachstanu, Indii i Polski.
–Uczymy się tego, jak zmieniać przestrzeń wokół nas, żeby była bardziej przyjazna i dostępna dla ludzi, a także bardziej ekologiczna i szanująca środowisko naturalne – mówi Esteban Gonzalez Gomez, student z Universidad Politecnica de Madrid w Hiszpanii.
Letni kampus w Politechnice Białostockiej skierowany jest do studentów z różnych dziedzin: budownictwa, energetyki, architektury, inżynierii środowiska czy ekologii. Poza wykładami i warsztatami uczestnicy zwiedzali Białystok i Podlasie.
– Ogólne cele zrównoważonego rozwoju znam ze swoich studiów, ale w Politechnice Białostockiej poznaję ich praktyczne zastosowanie: w budownictwie oraz przestrzeni miejskiej – mówi Abby Sinclaire Wilson, studentka Uniwersytetu Bolońskiego (Włochy). – Przekonałam się też, że Białystok jest naprawdę wspaniałym miastem i odzwierciedla to, czego uczymy się tu na zajęciach.
Międzynarodowa przestrzeń wymiany wiedzy
Politechnika Białostocka organizuje międzynarodowe szkoły letnie z zakresu realizacji celów zrównoważonego rozwoju od blisko 8 lat. Przedsięwzięcie gromadzi studentów i wykładowców z wielu krajów, co czyni ją prawdziwie międzynarodową i interdyscyplinarną przestrzenią wymiany.
Inicjatywa doskonale wpisuje się w misję Uniwersytetu Europejskiego ACROSS, który Politechnika Białostocka współtworzy ze szkołami wyższymi z Bośni i Hercegowiny, Bułgarii, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Polski, Rumunii, Słowenii i Włoch, a także uniwersytetem we Lwowie (Ukraina).
– Kompetentna kadra, wspaniała atmosfera, zmotywowani studenci oraz życzliwi gospodarze, to wszystko sprawia, że uważam ten projekt dydaktyczny Politechniki Białostockiej za sukces – mówi Miroslav Malinović, profesor nadzwyczajny na Wydziale Architektury, Inżynierii Lądowej i Geodezji Uniwersytetu w Banja Luce (Bośnia i Hercegowina). – Uważam, że nasz sojusz w ramach Uniwersytetu Europejskiego Across jeszcze bardziej wzmocni te działania i w przyszłym roku uczestników letniego kampusu będzie jeszcze więcej.
Zrównoważony rozwój w edukacji i badaniach
Międzynarodowa Szkoła Letnia w Politechnice Białostockiej wspiera mobilność akademicką oraz rozwój kompetencji w duchu zrównoważonego rozwoju.
– W czasie, kiedy technologie tak szybko się rozwijają, chcemy dostarczyć studentom nowoczesnych metod kształcenia – podkreśla dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej. – Cele zrównoważonego rozwoju, w tym wymagania w zakresie ograniczenia śladu węglowego, efektywności energetycznej, czy dostęp do terenów zielonych w przestrzeni publicznej, to tematy, które stale należy rozwijać i popularyzować. Wzrastają wymagania w tym zakresie, ale też – na szczęście – zwiększa się świadomość i już znakomita większość z nas wybiera bardziej zrównoważony styl życia.
Politechnika Białostocka aktywnie rozwija tematy badawcze związane ze zrównoważonym rozwojem w budownictwie oraz koncepcją zielonych miast. Jest to zgodne z ogólną strategią uczelni oraz procesem wdrażania misji zrównoważonego rozwoju pod nazwą „Moja Zielona Politechnika”. Politechnika Białostocka jest pierwszą uczelnią w regionie, która systemowo wdraża standardy ESG. To pokazuje strategiczne podejście uczelni do tematyki ekologicznej, która przenika także badania naukowe.
Kompetencje przyszłości
W programie Międzynarodowej Szkoły Letniej 2025 w Politechnice Białostockiej znalazły się tematy związane z projektowaniem zrównoważonych budynków i przestrzeni miejskich, prezentacje innowacyjnych rozwiązań stosowanych w różnych krajach oraz praca w grupach nad realnymi wyzwaniami ekologicznymi. Wykłady i zajęcia praktyczne prowadziła międzynarodowa kadra specjalistów, w tym naukowcy z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej. Odbyły się spotkania z przedstawicielami przedsiębiorstw wykorzystujących proekologiczne technologie: KAN-therm oraz FPP Enviro.
Uczestnicy rozwijali również umiejętności miękkie: komunikację międzykulturową, współpracę w zespole, kreatywność i zdolność rozwiązywania problemów. Mieli okazję poznać kulturę i kuchnię Podlasia. Zwiedzili Białystok i Supraśl. Integrowali podczas gier i aktywności sportowych. Starali się opanować podstawowe zwroty w języku polskim podczas warsztatów językowych.
– Letnia Szkoła to nie tylko wykłady, ale przede wszystkim zajęcia praktyczne i projektowe – podkreśla dr hab. inż. Dorota Anna Krawczyk, prof. PB, koordynator Międzynarodowej Szkoły Letniej, Prorektor ds. Współpracy Międzynarodowej Politechniki Białostockiej. – Chcemy, żeby studenci, pracując w międzynarodowych zespołach, uczyli się projektowego podejścia, kreatywności, wymiany dobrych praktyk i otwartości na inne kultury techniczne. To wszystko przyda się im nie tylko w pracy zawodowej, ale i w dalszym rozwoju naukowym czy społecznym.
Edukacja w 3 wymiarach
W 2025 roku Międzynarodowa Szkoła Letnia Politechniki Białostockiej oferowała trzy ścieżki edukacyjne:
- EFFECTIVE SOLUTIONS FOR SUSTAINABLE BUILDINGS
- SOLUTIONS FOR SUSTAINABLE CITIES
- SUSTAINABLE AND DIVERSE TEAMS
Uczelnia zrealizowała je dzięki środkom pozyskanym z różnych źródeł finansowania, w tym z Programu Erasmus+ (wsparcie dla projektów w ramach Blended Intensive Programme) oraz Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w ramach programów PROM oraz „Wsparcie Uniwersytetów Europejskich”.
Zajęcia na kampusie rozpoczęły się 30 czerwca i trwały do 9 lipca 2025 r. Część zajęć kontynuowana była w formule online.
Od strony administracyjnej projekt Międzynarodowej Szkoły Letniej Politechniki Białostockiej prowadzi zespół Działów Współpracy Międzynarodowej Politechniki Białostockiej.
(oprac. mr)
Posłuchaj relacji z udziałem uczestników Międzynarodowej Szkoły Letniej Politechniki Białostockiej w Radio Akadera: