Politechnika Białostocka przekazała dwa stanowiska dydaktyczne Branżowej Szkole I stopnia nr 10 w Białymstoku. Projekt HYBROLAB
23-05-2025
Politechnika Białostocka rozpoczęła współpracę z Branżową Szkołą I stopnia nr 10 w Białymstoku. Wspólnie ze studentami i uczniami specjaliści z uczelni i Auto Park przygotowali dwa stanowiska dydaktyczne z nowoczesnymi napędami Toyoty.
Uczniowie, studenci, instruktorzy praktycznej nauki zawodu z firmy Toyota oraz nauczyciele akademiccy z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej dzięki współpracy z Toyota Motor Manufacturing Poland przygotowali stanowiska dydaktyczne dla Branżowej Szkoły I stopnia nr 10 w Białymstoku. Wspólne działanie nosi nazwę HYBROLAB.
– Na podstawie porozumienia ze szkołą branżową Politechnika Białostocka podjęła się przygotowania dwóch stanowisk dydaktycznych – wyjaśnia dr hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, pełnomocnik Rektora ds. współpracy z przedsiębiorcami i instytucjami okołobiznesowymi z Katedry Budowy i Eksploatacji Maszyn Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. – Jedno stanowisko to silnik spalinowy Toyoty, który napędza układ napędowy hybrydowy czwartej generacji. Drugim stanowiskiem, które przygotowali pracownicy Wydziału Mechanicznego we współpracy z uczniami, studentami i firmą Toyota jest przekładnia hybrydowa czwartej generacji. Wykorzystując park maszynowy Wydziału Mechanicznego dokonaliśmy demontażu zarówno silnika spalinowego jak i hybrydowej przekładni napędowej rozkładając je na elementy składowe. Wykonaliśmy stosowne przekroje tychże układów, a zmontowane konstrukcje utworzyły dwa mobilne stanowiska dydaktyczne.
Stanowiska wpłyną na jakość kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Branżowych nr 10 w Białymstoku.
– Do tej pory nasza szkoła dysponowała jedynie pomocami dydaktycznymi w formie prezentacji, broszur, plakatów w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych – mówi Agnieszka Guzik – dyrektor ZS nr 10 w Białymstoku. – Uczniowie, którzy wykonali wspólnie z naszymi instruktorami praktycznej nauki zawodu, jak i studentami, pracownikami Politechniki Białostockiej przekrój silnika i skrzyni biegów czwartej generacji zapoczątkowali nową jakość kształcenia zawodowego w naszej szkole.
W ramach współpracy z Toyota Motor Manufacturing Poland studenci Politechniki Białostockiej otrzymali do dyspozycji nowy napęd piątej generacji Toyoty, który wesprze naukę między innymi przedmiotu technologia napraw.
– Rozpoczynając studia w Politechnice Białostockiej nie zdawałem sobie sprawy z wielu rzeczy, między innymi właśnie z tego, że będę mógł poznawać najnowsze technologie, takie jak w silniku czy w przekładni Toyoty – mówi inż. Kacper Stasiewicz, student studiów magisterskich na kierunku automatyka i robotyka, który od początku studiów buduje bolidy z zespole Cerber Motorsport. – Nasz ostatni bolid ma napęd hybrydowy. Możliwość uczestnictwa w projekcie HYBROLAB przygotowującym stanowiska dydaktyczne, możliwość poznania niezawodnej technologii, która na co dzień znajduje się na naszych drogach, to wielka szansa żeby w sposób praktyczny udoskonalić naszą wiedzę, także do naszych projektów studenckich. Łączenie nauki z praktyką, to coś, czego studenci czy uczniowie chcą doświadczać i coś, co daje nam dużo możliwości.
W spotkaniu wzięli udział lokalni przedstawiciele firmy Toyota.
– Jesteśmy związani z lokalną społecznością i otwarci na wszelkie formy współpracy, a szczególnie dotyczące kształcenia młodych ludzi i pomocy im wejście w dorosłe życie zawodowe – deklaruje Grażyna Rusiłowicz, właścicielka firmy Auto Park, autoryzowanego dealera samochodów marki Toyota i Lexus , absolwentka Politechniki Białostockiej. – To miejsce jest szczególnie bliskie memu sercu. Tu spędziłam dobrych kilka lat, studiując, ale również tutaj poznałam mojego męża, również absolwenta Politechniki. I mogę śmiało powiedzieć, że nauka w tej szanowanej uczelni kreowała naszą przyszłość i nasze późniejsze życie. Drodzy studenci, jesteście naprawdę na dobrej uczelni.
Wraz z rozwijającym się rynkiem motoryzacyjnym serwisy wciąż poszukują nowych kadr.
– Dzisiejsze spotkanie jest dowodem na to, jak ważne i potrzebna jest współpraca świata przemysłu, szkolnictwa, biznesu i administracji – mówi Wojciech Gradowski – mistrz serwisu, diagnosta SID, instruktor praktycznej nauki zawodu w firmie Auto Park w Białymstoku. – Tylko w ten sposób możemy przygotować naszych młodych ludzi do wyzwań z związanych z rynkiem pracy, szczególnie w tak wymagającym dziedzinie jak motoryzacja. Dziękuję również szkołom i nauczycielom, którzy z ogromnym zaangażowaniem modyfikują programy nauczania, dostosowując je do naszej branży.
To właśnie instruktor praktycznej nauki zawodu zaprosił uczniów do współpracy przy projekcie HYBROLAB.
– Dzięki praktykom w serwisie nie mieliśmy problemu z wykonaniem przekroju potrzebnego do stanowiska dydaktycznego, bo codziennie pracujemy przy podobnych silnikach – potwierdza Filip Grabowski, uczeń II klasy Branżowej Szkoły I stopnia nr 10 w Białymstoku.
Sercem stanowisk dydaktycznych są napędy z firmy Toyota.
– Dla Toyoty bardzo ważnym obszarem działania jest nie tylko produkcja, ale również wspieranie edukacji – mówi Andrzej Jachym, menadżer Toyota Motor Manufacturing Poland. – Widząc ogromną wiedzę, ale również państwa zaangażowanie, naprawdę z ogromną przyjemnością zaczęliśmy współpracę. Mamy teraz okazję gościć na Politechnice. Myślę, że to jest dobry początek. Cieszy mnie osobiście duża obecność uczniów i studentów na tej uroczystości. To co robimy, jest z myślą o nich i dla nich. Mam nadzieję, że będziemy mieli swój udział w podniesieniu poziomu kształcenia i w przyszłości my jako pracodawcy, ale również uczelnia i szkoły będą z tego korzystać.
Liderem projektu ,,Szkoła z perspektywą – BS 10” w ramach którego powstał projekt HYBROLAB jest Evoluma Klaster Przemysłowy.
– Kształcenie praktyczne, aby było efektywne i przyciągało młodych ludzi, musi być atrakcyjne – mówi Janusz Poulakowski, dyrektor operacyjny Evoluma Klaster Przemysłowy. – Musi być oparte na najnowszych technologiach. Brakuje nam zdecydowanie fachowców i inżynierów. Taka współpraca to jest bardzo dobra droga, by młodych ludzi przyciągnąć do liderowania w tym obszarze i trzeba inwestować w takie rozwiązania. Kształcenie praktyczne jest drogie, ale w inny sposób nie wykształcimy specjalistów.
Kształcenie dualne, jakie prowadzi i Politechnika Białostocka (kierunek elektrotechnika na Wydziale Elektrycznym) i Branżowa Szkoła nr 10 jest doceniane przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego.
– Myślę, że ten projekt powinien być przykładem do naśladowania dla innych szkół, żeby efektywność i jakość kształcenia zawodowego była jak najwyższa – mówi Karolina Perkowska – dyrektor departamentu zarządzania funduszami i programami Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego. – Jako przedstawiciel Urzędu Marszałkowskiego, dalej deklarujemy współpracę i to, że w zakresie środków unijnych te środki będą zabezpieczone, żeby ta współpraca między szkołami, biznesem i nauką, czyli uczelniami wyższymi, była dalej kreowana i wspierana.
Edukacja i współpraca z wielkimi światowymi liderami przemysłu może być magnesem do rozwoju dla młodych ludzi.
– Po zawodówce ukończyłem białostockiego Mechaniaka, a później studiowałem zarządzanie – mówi Paweł Krutul, I Wicewojewoda Podlaski. – Politechnika Białostocka jest perłą w koronie w województwie podlaskim. Współpraca ze szkołami branżowymi, które się odnawiają to ogromna wartość dodana, przede wszystkim dla przedsiębiorców. bo nie mamy zbyt wielu przedsiębiorstw na terenie województwa podlaskiego i każda taka inicjatywa jest dostrzegana i jest dofinansowywana. Tak liczna reprezentacja Toyoty pokazuje to, że trafiliście z tematem. Dzięki temu szkoły branżowe i Politechnika Białostocka będą się rozwijały, a uczniowie i studenci będą się realizowali. Dla nas najistotniejsze jest to, żebyście byli później absolwentami i zostawali na terenie województwa podlaskiego.
Uczniowie Branżowej Szkoły I stopnia nr 10 w Białymstoku i przedstawiciele Toyota Motor Manufacturing Poland po zakończeniu uroczystości poznali konstrukcję hybrydowego bolidu CMS-09 zespołu Cerber Motorsport ze Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club działającego na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.
– Liczna reprezentacja z fabryk Toyota Motor Manufacturing Poland świadczy o dużym zaufaniu firmy do naszej Uczelni – sumuje dr hab. inż. Jacek Mariusz Żmojda, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej. – To początek współpracy, która dowodzi, że możemy kształcić kadry dla tak dużego koncernu, lidera niezawodności na rynku motoryzacyjnym. Jako Politechnika Białostocka dajemy gwarancję jakości, markę i myślę, że współpraca między Branżową Szkołą nr 10, Politechniką, jak również Toyotą, nawiązując do Zespołu Szkół numer 10 -to będzie przysłowiowy strzał w dziesiątkę.
Politechnika Białostocka wsparła Branżową Szkołą I stopnia nr 10 w Białymstoku w ramach działania HYBROLAB – wsparcie systemu kształcenia dualnego poprzez formy aktywizacji uczniów BS 10 realizowane w ramach projektu Szkoła z Perspektywą BS 10. Liderem projektu ,,Szkoła z perspektywą – BS 10” jest Evoluma Klaster Przemysłowy. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus oraz Budżetu Państwa.
(jd)