W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

VIII Akademickie Dni Dydaktyki w Politechnice Białostockiej. Praktyczne warsztaty dla nauczycieli akademickich

01-12-2025
VIII Akademickie Dni Dydaktyki w Politechnice Białostockiej to tydzień praktycznych warsztatów i wykładów rozwijających kompetencje dydaktyczne, komunikacyjne i technologiczne nauczycieli akademickich naszej Uczelni.
 

Akademickie Dni Dydaktyki przyciągnęły nauczycieli, którzy nie chcą stać w miejscu i szukają sposobów, by doskonalić warsztat nauczania, techniki komunikacyjne oraz korzystanie z narzędzi technologicznych w pracy dydaktycznej. Dużym zainteresowaniem nauczycieli Politechniki Białostockiej cieszyły się warsztaty, dotyczące wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji.

– Chcę skonfrontować swoją dotychczasową wiedzę z aktualnymi trendami prezentowanymi przez ekspertów – mówi dr inż. Romuald Ziółkowski z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. –  To dla mnie priorytet. W dobie, gdy studenci błyskawicznie opanowują narzędzia sztucznej inteligencji, muszę stale podnosić swoje kompetencje, by nadążyć za tym tempem. Tylko w ten sposób mogę efektywnie kierować ich uwagą, podkreślając zarówno ogromne korzyści, jakie daje AI, jak i konieczność ostrożności w jej stosowaniu.

Sztuczna inteligencja jest w tej chwili na wyciągnięcie ręki, dostępna dla niemal każdego. Wystarczy się nauczyć umiejętnie z niej korzystać, aby docenić potencjał tego narzędzia.

– Generatywna sztuczna inteligencja jest obecnie wykorzystywana w niewielkim stopniu, szczególnie w środowisku edukacyjnym – tłumaczy Wojciech Biendzio, ekspert EduAI, właściciel Bien Agencji. –  Jej główna wartość polega na odciążeniu nauczyciela akademickiego w zadaniach wymagających dużych nakładów. Może wspierać przygotowywanie testów, kart pracy, kolokwiów i materiałów dydaktycznych, co znacząco skraca proces tworzenia programów zajęć. Te narzędzia nie zastępują wiedzy wykładowcy, lecz umożliwiają bardziej efektywne planowanie pracy.

W programie VIII Akademickich Dni Dydaktyki w Politechnice znalazło się również miejsce dla zajęć, dotyczących mentoringu. W nauczaniu działa on dwukierunkowo.

– Z jednej strony wspiera studentów i doktorantów, którzy chcą rozwijać się pod okiem bardziej doświadczonych nauczycieli. Z drugiej pomaga młodszym pracownikom naukowym i dydaktycznym, którzy potrzebują wskazówek w pierwszych latach pracy– wskazuje Bartosz Fingas, trener i tutor w Collegium Wratislaviense. – Szkoła mentorów dostarcza narzędzia, które sprawiają, że współpraca staje się bardziej efektywna i satysfakcjonująca.

Dużym zainteresowaniem cieszyły się też warsztaty, dotyczące grywalizacji.

– To zastosowanie elementów i mechanik znanych z gier w środowisku, które grami nie jest – mówi Adrian Lewandowski, twórca strategii grywalizacyjnych. –  Gdybyśmy jednak chcieli odejść od sztywnych definicji i podejść do tego bardziej empirycznie, to naszym celem jest sprawienie, aby nudne i powtarzalne czynności, które ludzie wykonują niechętnie, stały się tłem dla robienia czegoś, co jest przyjemne, angażujące i powoduje immersję.

Warsztaty z pracy nad ekspresją głosową skupione były na technikach wzmacniania przekazu i utrzymywania uwagi studentów.

– Praca głosem jest podstawowym narzędziem nauczyciela akademickiego, dlatego warto poświęcić czas na świadome korzystanie z aparatu mowy – mówi Weronika Bochat-Piotrowska, aktorka związana z Akademią Teatralną im. Aleksandra Zelwerowicza, Filia w Białymstoku. – Już drobne techniki – świadome oparcie brzmienia na samogłosce czy precyzyjne domknięcie spółgłosek sprawiają, że głos staje się mocniejszy i bardziej bezpośredni.

Umiejętne operowanie głosem poprawia jakość pracy nauczyciela akademickiego.

– Przy dużej liczbie zajęć pojawia się zmęczenie, dyskomfort, a czasem nawet zanik głosu, dlatego takie szkolenia są bardzo potrzebne – opowiada prof. dr hab. Ewa Roszkowska z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej. –  Warsztaty zawierały wiele praktycznych ćwiczeń i rzetelnych informacji. Choć mówienie wydaje się naturalne, świadome kontrolowanie głosu jest umiejętnością, którą trzeba rozwijać.

Ważnym aspektem pracy nauczyciela akademickiego jest też umiejętność zbudowania swojego wizerunku. Często studenta nie przyciąga tematyka zajęć, ale nazwisko i osobowość prowadzącego.

– W pracy edukatora bardzo ważna jest marka osobista, choć jej budowanie zawsze pozostaje kwestią indywidualnej decyzji. Jeśli jednak ktoś wybiera tę drogę, może zyskać wiele: większą rozpoznawalność, szerszą sieć kontaktów, zaproszenia do projektów, debat czy konferencji – podkreśla Marta Rogalewska, dyrektorka programowa Fundacji Uzdolnieni. – To także mocniejsza pozycja przy realizacji uczelnianych inicjatyw.

Dobra marka przyciąga studentów i doktorantów, którzy chcą aktywnie uczestniczyć w przedsięwzięciach prowadzonych przez nauczyciela.

– Zgłosiłam się na warsztaty, bo chcę rozpocząć świadomie budować swoją markę osobistą – opowiada dr Izabela Senderacka, Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej – Od dłuższego czasu zastanawiam się, jak to robić z odwagą i konsekwencją, dlatego potraktowałam to spotkanie jako dobry pierwszy krok.

VIII Akademickie Dni Dydaktyki skoncentrowały się na aktualnych metodach kształcenia oraz narzędziach wspierających codzienną pracę akademicką.

– Wybrałyśmy tematy wspierające tworzenie programów edukacyjnych, przygotowywanie materiałów do zajęć oraz rozwijanie kompetencji dydaktycznych – zaznacza Urszula Krukowska z Sekcji ds. Organizacji Kształcenia Politechniki Białostockiej. – Chodziło przede wszystkim o ułatwienie codziennej pracy i zachęcenie do sięgania po nowe rozwiązania.

Wysoka frekwencja na warsztatach potwierdziła, że właśnie to interesuje nauczycieli Politechniki Białostockiej.

– Musiałyśmy wprowadzić limit, pozwalający każdemu nauczycielowi akademickiemu zapisać się maksymalnie na cztery wybrane warsztaty, żeby każdy miał te same szanse się zapisać. – tłumaczy dr Justyna Grześ-Bukłago, kierownik Sekcji ds. Organizacji Kształcenia Politechniki Białostockiej. – Na część zajęć, w tym na trzy całodniowe warsztaty, ten limit został wyczerpany już na początku zapisów.

VIII Akademickie Dni Dydaktyki w Politechnice Białostockiej oferowały 9 warsztatów i wykładów, które poprowadziło 8 specjalistów zajmujących się dydaktyką, komunikacją i technologiami edukacyjnymi. Od 24 do 28 listopada nauczyciele akademiccy ze wszystkich Wydziałów Uczelni mogli skupić się na doskonaleniu swojego warsztatu i rozwijaniu kluczowych kompetencji.

– Warsztaty w ramach Akademickich Dni Dydaktyki w Politechnice Białostockiej dały mi naprawdę dużo świeżych narzędzi i pomysłów. Mimo wielu lat pracy ze studentami, dorosłymi, dziećmi i seniorami, znalazłam tu coś, co poszerza mój sposób myślenia – mówi dr n. med. Jolanta Grażyna Zuzda z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. – W pracy ze studentami kluczowe jest dla mnie dotarcie do nich i uruchomienie ich zaangażowania. Chodzi o to, by zainteresować ich tym, co chcemy im przekazać. Żeby przyszli na zajęcia z ciekawością, a nie tylko dlatego, że muszą.

Tegoroczny program Akademickich Dni Dydaktyki w Politechnice Białostockiej połączył nowoczesne metody nauczania, mentoring, emisję głosu czy odpowiedzialne wykorzystanie sztucznej inteligencji w pracy dydaktycznej. Obejmował zróżnicowane formy szkoleniowe – od krótkich warsztatów po całodniowe zajęcia pogłębiające konkretne kompetencje.

– W tym roku przygotowaliśmy wyjątkowo rozbudowaną ofertę dydaktyczną – podkreśla dr hab. inż. Katarzyna Halicka, prof. PB, Prorektor ds. Kształcenia Politechniki Białostockiej. – Wprowadziliśmy nowe tematy wynikające z rozwoju metod kształcenia w ostatnich miesiącach. Zachowaliśmy również zajęcia z emisji głosu, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem. W tegorocznej odsłonie poprowadziła je Weronika Bochat i zrobiła to na bardzo wysokim poziomie.

Organizatorem VIII Akademickich Dni Dydaktyki była Sekcja ds. Organizacji Kształcenia Politechniki Białostockiej we współpracy z jednostkami Uczelni i partnerami zewnętrznymi.

Akademickie Dni Dydaktyki zorganizowane zostały w ramach projektu „WINGS PB – Wsparcie, Integracja, Nauka, Gwarancja Sukcesu z PB”, finansowanego z programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027 ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.

Katarzyna Kozioł