Z mlekiem czy bez? „Kawka z Profesorem” w Politechnice Białostockiej
30-10-2025 
                    Dla studentów to przestrzeń, w której mogą zapytać o to, czego nie ma w USOSie: jak radzić sobie z natłokiem obowiązków, gdzie szukać pomocy, gdy coś nie wychodzi. I przekonać się, że dla nauczycieli akademickich są równorzędnym partnerem do rozmowy.
– Przyszłam zobaczyć, co się będzie działo. Pani dziekan wydaje się cudowna, absolutnie zaangażowana i pełna pasji – mówi Justyna Kraśnicka, studentka pierwszego roku zarządzania i inżynierii produkcji na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. – Dlatego dzisiaj jesteśmy na „Kawce z Profesorem”.
Studenci przyznają, że początki na uczelni bywają różne – od ekscytacji po stres związany z nowym środowiskiem. Niektórzy dopiero poznają specyfikę studiów, inni wracają z doświadczeniem z innych kierunków.
– Dopiero miesiąc studiów, ale kierunek bardzo mnie zaciekawił i podoba mi się – mówi Dominika Korzunowicz, studentka pierwszego roku zarządzania i inżynierii produkcji na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej.
Niektórzy potrzebują nieco więcej czasu, aby obrać właściwy kierunek.
– Na razie studia są w porządku, ale to nie jest mój pierwszy raz – wcześniej próbowałem informatyki. Teraz bardziej czuję, że to właściwe miejsce – dodaje Oskar Ruszkiewicz, student pierwszego roku zarządzania i inżynierii produkcji na Wydziale Inżynierii Zarządzania.
W miarę jak studenci oswajają się z nowym rytmem zajęć, doceniają również wsparcie i podejście kadry.
– Wykładowcy są wyrozumiali i chętni do pomocy. Tłumaczą wszystko od początku – opowiada Aleksandra Olędzka, studentka pierwszego roku zarządzania i inżynierii produkcji na Wydziale Inżynierii Zarządzania.
Spotkania z kadrą uczelni to także możliwość lepszego poznania jej struktury i codziennych wyzwań.
– Czasem zdarzają się sytuacje, że studenci nie godzą pracy ze studiami i potrzebują pomocy. Dzisiaj można o to zapytać dziekana – podkreśla Piotr Tumiel, student trzeciego roku budownictwa na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej.
Takie inicjatywy doceniają również nauczyciele akademiccy.
– Bardzo lubię spotkania z młodzieżą. Czasem, gdy studenci odważą się zgłosić problemy, wiem, co mam zrobić. Studenci często sygnalizują istotne potrzeby – mówi prof. dr hab. inż. Michał Bołtryk, Dziekan Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej.
„Kawka z Profesorem” to wartościowa idea.
– Atmosfera jest przyjazna. Mogę przy kawie porozmawiać z każdym – z innymi studentami i wykładowcą. Chciałbym, żeby było więcej takich spotkań – mówi Michał Gryc, student pierwszego roku data science na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej.
– „Kawki z Profesorem” mają ogromny wpływ na komfort studiowania. Pomagają studentom poczuć się pewniej, przełamują barierę między studentami a kadrą – podkreśla prof. dr hab. inż. Joanna Ejdys, dziekan Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. – Powinniśmy studentów traktować partnersko. Jeśli traktujemy ich z szacunkiem i uczymy czegoś, dają z siebie więcej.
Na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej rozmowy zeszły na trudności emocjonalne i adaptacyjne.
– Na początku studiów było ciężko – nie z powodu nowych rzeczy, ale brakowało mi regularności, jaką zapewnia nauczyciel w szkole – wspomina dr inż. Anna Łupińska-Dubicka z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej. – Dopiero z czasem nauczyłam się prosić o pomoc i przełamałam wstyd. Teraz mam doktorat i wiem, że systematyczność jest kluczem do sukcesu.
Studenci często przychodzą na „Kawkę z Profesorem” z różnymi pytaniami – od prostych wątpliwości związanych z zajęciami po kwestie dotyczące życia na uczelni.
– To moment, w którym mogą zapytać o wszystko, co ich naprawdę nurtuje. Dla wielu z nich to pierwsza okazja, by zobaczyć, że po drugiej stronie biurka też jest człowiek – opowiada dr hab. inż. Jacek Żmojda, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej. – Takie rozmowy często przeradzają się w wymianę doświadczeń, a nie tylko w przekazywanie informacji.
Nie tylko studenci pierwszego roku, ale również ci bardziej doświadczeni dostrzegają wartość spotkań w nieformalnej atmosferze.
– „Kawka z Profesorem” jest bardzo potrzebna. Fajnie spotkać dziekana lub innych profesorów przy kawie – tłumaczy Piotr Tumiel, student trzeciego roku budownictwa na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej. – Wykładowcy budują zaufanie, ogłaszają konsultacje, odpowiadają na pytania i zachęcają nas do rozmów.
Od prostych pytań zaczynają się często najważniejsze refleksje.
– Zaufanie jest podstawą współpracy w każdej relacji – czy to profesor z uczniem, mistrz z uczniem, czy po prostu między ludźmi – mówi dr hab. inż. Jacek Żmojda, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej. – Takie spotkania pozwalają młodym ludziom odkrywać siebie, rozwijać kreatywność i wyobraźnię. I myślę, że to jest w tym wszystkim najważniejsze.
„Kawka z Profesorem” przypomina, że nauka to nie tylko liczby, projekty i egzaminy. To także spotkania, rozmowy i emocje – bez wpisu do indeksu, za to z pytaniem: Z mlekiem czy bez?
WINGS PB – Wsparcie, Integracja, Nauka, Gwarancja Sukcesu z PB
„Kawka z Profesorem” realizowana jest w ramach projektu WINGS PB, którego celem jest ograniczenie zjawiska rezygnacji ze studiów i wzmocnienie poczucia przynależności studentów do społeczności akademickiej.
Przedsięwzięcie realizowane jest w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Absolwentów Politechniki Białostockiej. Projekt obejmuje m.in. zajęcia wyrównawcze, doradztwo zawodowe, wsparcie psychologiczne, modernizację uczelnianych przestrzeni i wdrożenie systemu wczesnego reagowania na ryzyko rezygnacji.
Nieformalne spotkania odbywają się na sześciu wydziałach Politechniki Białostockiej. Ostatnie zaplanowano na 17 grudnia 2025 roku. 
Harmonogram „Kawek z Profesorem” dostępny jest na stronie uczelni. 
Projekt „WINGS PB – Wsparcie, Integracja, Nauka, Gwarancja Sukcesu z PB” (nr umowy FERS.01.05-IP.08-0017/25-00 jest realizowany w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus.
Katarzyna Kozioł, Monika Rokicka

 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			 
			