Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej na zawodach Formula Student Austria z bolidem CMS-10
21-07-2025
Bolid CMS-10 zespołu Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej to nowe moto-dzieło 26 studentów działających w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Efekt wielu miesięcy projektowania, testowania i budowy, wyróżnia się nowymi układami chłodzenia i smarowania, systemem telemetrii i własnym prototypem elektronicznie sterowanej przepustnicy.
Czy technologiczne innowacje zespołu Cerber Motorsport zaprowadzą go na podium w międzynarodowych zawodach bolidów? Pierwszym testem 10. generacji auta studentów Politechniki Białostockiej będzie start na legendarnym torze Red Bull Ring w Austrii. Pojazd zmierzy się z bolidami młodych inżynierów z całego świata w konkurencjach dynamicznych i statycznych.
– Nasza najnowsza konstrukcja bolid CMS-10 to dziesiąty projekt w historii zespołu – mówi koordynator projektu Paweł Czaban, student kierunku mechanika i budowa maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. – Bolid powstał dzięki ciężkiej pracy projektowej członków zespołu z 6 działów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Silnik i Napęd, Konstrukcja Nośna oraz Marketing. Największymi innowacjami technicznymi w nowym bolidzie jest przejście na biopaliwo, czyli etanol, projekt oraz wykonanie półosi napędowych z włókna węglowego, a także udoskonalenie układu chłodzenia i smarowania. Ulepszyliśmy również system telemetrii i akwizycji danych, łącząc to z komunikacją z kierowcą na torze.
Nowy bolid klasy Formula Student budowali w większości studenci z pierwszego i drugiego roku studiów I stopnia, studiujący w Politechnice Białostockiej na Wydziałach: Mechanicznym, Elektrycznym, Informatyki, Inżynierii Zarządzania oraz Budownictwa i Nauk o Środowisku.
Przez dwa ostatnie lata z rzędu Cerber Motorsport był niepokonany w zawodach Formula Student Poland. W 2024 roku z bolidem o napędzie hybrydowym CMS-09 zajął też 1. miejsce w klasyfikacji generalnej w Czechach, a na austriackim torze zdobył najwyższe noty w kategoriach dynamicznych: 2. miejsce w kategorii acceleration, 2. miejsce w kategorii endurance oraz 3. miejsce w kategorii skidpad.
Studenci Politechniki Białostockiej w tym roku wystąpią na zwodach Formula Student Czech Republic (4-9 sierpnia) oraz Formula Student Poland (26-31 sierpnia). Czy zmiany w budowie auta pozwolą im wygrać? Być może. Mają wiele atutów, dzięki którym mogą budować przewagę na torze wyścigowym. Hybrydowa konstrukcja bolidu CMS-10 została „odchudzona”, dzięki czemu masa auta jest lżejsza. Bolid zyskał też lepszą kontrolę trakcji, lepszą regulację kontroli startu, a także większą pojemność silnika.
– Jedną z najnowszych zmian w bolidzie jest zwiększenie pojemności skokowej silnika z 600 cm³ do 636 cm³, co pozwoliło nam na przesunięcie momentu obrotowego w lewo, dzięki czemu samochód może jechać szybciej – mówi Dominik Nosowicz, student kierunku automatyka i robotyka na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.
Nad bolidem CMS-10 pracował jako informatyk również Michał Niechciałkowski, który jest jednocześnie kierowcą auta.
– Największymi nowościami w dziale elektroniki w tym roku są elektroniczna przepustnica oraz system telemetrii zdalnej i komunikacji z kierowcą – wyjaśnia Michał Niechciakowski, student 3. roku na kierunku informatyka na Wydziale Informatyki Politechnice Białostockiej. – Możemy odczytywać dane telemetryczne, na bieżąco sprawdzać stan samochodu, dzięki czemu możemy wykonywać więcej godzin testów. Jako kierowca, uważam, że system komunikacji z kierowcą jest bardzo przydatny, zwłaszcza, gdy chcemy szybko zatrzymać kierowcę i przekazać mu informacje na temat aktualnych czasów, a także co zmienić i co poprawić. System telemetrii zdalnej to mój własny projekt, nad którym pracowałem przez około rok i będzie to moja praca inżynierska.
Każdy z działów zespołu Cerber Motorsport odpowiadał za konkretną część pojazdu, a efektem współpracy są m.in.:
- półosie napędowe z włókna węglowego w technologii klejenia
- układ dolotowy o zmiennej geometrii
- nowy system telemetrii i akwizycji danych,
- przeprojektowane układy chłodzenia i smarowania silnika,
- rozwiert silnika oraz innowacyjny dolot o zmiennej geometrii,
- własny prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy.
Studenci Politechniki Białostockiej w swoim inżynierskim DNA mają technologię, która pomaga im wygrywać z innymi zespołami konstruującymi szybkie bolidy. Łączą wiedzę, praktykę i pasję do innowacji, co pomaga im w przyszłości w znalezieniu atrakcyjnej pracy w polskich i zagranicznych firmach.
Organizację i rozwój zespołu wspiera Miasto Białystok, Województwo Podlaskie oraz Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.
Więcej o ofercie studiów Politechniki Białostockiej na stronie – zobacz.
Więcej o nowym bolidzie CMS-10 na stronie – sprawdź.
(mz)
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z przygotowań na Torze Białystok: