W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

BialJam 2025 w Politechnice Białostockiej. 100 młodych programistów stworzyło blisko 30 projektów gier

07-07-2025
zdjęcie grupowe uczestników BialJamu
BialJam to największy w Podlaskiem konkurs tworzenia gier wideo organizowany przez Politechnikę Białostocką. 100 młodych programistów przez 48 godzin stworzyło 30 projektów gier w nawiązaniu do hasła „Ty jesteś potworem”.
 

BialJam 2025, czyli Białostocki Konkurs Tworzenia Gier Komputerowych, przyciągnął na Politechnikę Białostocką młodych programistów z całego kraju. Przyjechali z Białegostoku, Bielsko-Białej, Gdańska, Krakowa, Lublina, Łomży, Niedzicy, Sokołowa Podlaskiego, Suwałk, Tychów, Warszawy. Od 4 do 6 lipca 2025 na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej uczestniczyli w 48-godzinnym hackathonie gier wideo.

– To już nasz drugi BialJam – mówi Michał Kossakowski z drużyny Giganci BialJamu. – W ubiegłym roku nasza gra „Is Someone Here?” zdobyła nagrodę za najlepsze wykorzystanie tematu. W tym roku mamy apetyt na zwycięstwo. Nasza ekipa składa się w sumie z samych deweloperów, backendowców, ale mamy w sobie tyle kreatywności i zaangażowania, że uważam, że damy radę osiągnąć nasz cel.

Uczestnicy BialJamu mieli tylko 48 godzin, żeby stworzyć gry od podstaw – od pomysłu po działający prototyp. Temat przewodni poznali tuż przed rozpoczęciem pracy. Ich gra miała nawiązać do hasła „Ty jesteś potworem”. Można je było interpretować dowolnie, często w bardzo zaskakujący sposób.

– Bo BialJam to nie tylko konkurs, ale także intensywne warsztaty kreatywności i współpracy – mówi Konrad Ciborowski, współorganizator BialJamu 2025. – W ciągu dwóch dni powstają tu projekty, które robią wrażenie. Nagrody owszem są ważne, ale chodzi tu bardziej o dobrą zabawę oraz integrację środowiska game developerów.

BialJam od 2015 roku przyciąga do Białegostoku wiele kreatywnych drużyn, które podejmują hackatonowe wyzwanie tworzenia gier. Zawodnicy z roku na rok podnoszą poprzeczkę, a zaprezentowane prototypy gier robią wrażenie rozwiniętą fabułą, szatą graficzną i programistycznym zapleczem.

Uczestnicy cenią BialJam za wspaniałą atmosferę oraz możliwość zdobycia cennego doświadczenia. Co roku organizatorzy konkursu starają się wzbogacić jego program o dodatkowe wyzwania, czy też spotkania z inspirującymi osobistościami z branży gier komputerowych i wideo. W 2025 roku zaprosili Mateusza Czerwińskiego, który w w branży marketingowej działa od 2010 roku, obecnie jako CEO w firmie Brand Up – która oferuje m.in. doradztwo biznesowe.

– Jestem przekonany, że tworzenie gier komputerowych to obecnie zadanie dla całego zespołu ludzi – mówi Mateusz Czerwiński. – Potrzebny jest specjalista w obrębie muzyki, grafiki, kodu, a także w obrębie marketingu. To absolutne minimum twórców, którzy łącząc swoje siły i umiejętności faktycznie mogą zaproponować produkt, który można wypromować. Ta interdyscyplinarność, umiejętność wymiany myśli, umiejętność wymiany zdolności jest już tak oczywista w branży gier wideo, że chociaż zdarzają się wyjątki, stanowi główny klucz do sukcesu. Właśnie taką myśl oraz praktyczne wskazówki, jak zarabiać na swojej pasji starałem się przekazać uczestnikom tegorocznego BialJamu.

Lista nagrodzonych gier i zespołów w BialJam 2025:

  • Nagroda Jury (najlepsza gra): „Chciałem dobrze” zespołu Cookies and Tea (skład: Grzegorz Bielski, Ernest Fudali, Anna Jakimiuk, Aleksandra Janczarek, Monika Flis)
  • Nagroda publiczności: „Kanar+” zespołu Kanalie (skład: Bartłomiej Chmielewski, Małgorzata Kuczyńska, Michał Pietruczuk)
  • Najlepsza Grafika: gra „Vampotanic” zespołu Czy był tam łosoś? (skład: Wojtek Krzyszkowski, Maciej Pieniążek, Adriana Lisak, Patrycja Pilarz, Mikołaj Gosztyła)
  • Najlepsza Oprawa Audio: gra „Lethal Dose” drużyny T3 (skład: Zuzanna Szczerbowska, Zuzanna Rynkiewicz, Jakub Czyżycki, Mikołaj Banaś)
  • Nagroda za wykorzystanie tematu dodatkowego, czyli „…and that’s how I met your mother”: gra „There’s and intruder, captain!” zespołu Giganci BialJamu (skład: Mateusz Izdebski, Michał Kossakowski, Jakub Werykowski, Krzysztof Sobolewski, Eryk Śliwowski)

Wyróżnienia:

  • drużyna „?” w składzie: Piotr Szekalski, Mateusz Choiński, Michał Cieśla, Ewa Bojanek za grę „The Last of Ants”
  • drużyna Odpały na upały w składzie: Kajetan Radulski, Klaudia Kojro za grę „Ej, ja tu robię grę”
  • drużyna EGID Studio w składzie Szymon Rzosiński, Jakub Chmielewski, Kamila Chmielowiec, Justyna Kryścio-Rzosińska za grę „Twisted Road”

BialJam w Politechnice Białostockiej to konkurs dla programistów, grafików, projektantów i dźwiękowców, ale też dla każdego, kto kocha gry i nowe technologie. Konkurs wspiera rozwój branży gamedev w regionie, a Białystok coraz częściej pojawia się na mapie Polski jako ważny punkt dla młodych twórców gier.

BialJam 2025 zorganizowali studenci z koła VectoR Development na Wydziale Informatyki Politechniki Białostockiej, wolontariusze z Samorządu Studentów Politechniki Białostockiej oraz PTI Oddział Białostocki. Przedsięwzięcie wsparło finansowo Miasto Białystok. Partnerzy: mBank Polska, Sii Polska, Dream Machines, RockGame, BRANDUP, Kino Helios Polska Helios Białystok, ACROSS Alliance.

 

(mr)

 

 

 

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z BialJam 2025, 4 lipca 2025 r. 

 

Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z BialJam 2025, 6 lipca 2025 r.