W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Inkluzywność i równość w Politechnice Białostockiej

29-05-2025
Politechnika Białostocka zorganizowała debatę o równości i inkluzywności. Jedną z uczestniczek była Aleksandra Kniaź, studentka Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej a zarazem mistrzyni Integracyjnych Mistrzostw Polski AZS w tenisie stołowym.
 

Uczestnicy mogli podzielić się uwagami o dostępności i inkluzywności oferty edukacyjnej, a także infrastruktury (ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb osób z niepełnosprawnościami) oraz dbałości o zdrowie psychiczne społeczności akademickiej Politechniki Białostockiej.

– Inkluzywność i równość w społecznościach akademickich to przede wszystkim tworzenie przestrzeni, w której każdy z członków społeczności akademickiej, niezależnie od pochodzenia, umiejętności czy sprawności, może czuć się bezpiecznie oraz bez przeszkód rozwijać swój potencjał – mówi dr hab. inż. Joanna Mystkowska, prof. PB, współorganizatorka debaty. – Dlatego inkluzywność postrzegamy jako filar naszej lokalnej, a także międzynarodowej społeczności akademickiej.

Aleksandra Kniaź, studentka Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, pochodzi z Poznania, jednak podjęła decyzję o przeprowadzce.

– Przeniosłam się do Białegostoku na Politechnikę, ponieważ potrzebowałam zadbać o swoje zdrowie i odpocząć od pędu, w którym żyłam w Poznaniu – mówi Kniaź. – Znalazłam sposób na dalszy rozwój wiedząc, że uczelnia będzie dla mnie bezpiecznym miejscem.

Od urodzenia ma niedosłuch.

– Jestem wśród życzliwych osób, na których mogę polegać – kontynuuje Kniaź. – Wydział Inżynierii Zarządzania ma swoją atmosferę, która zachęca do działań pozaakademickich. Studenci mają przestrzeń nie tylko na naukę, ale także doskonalenie różnorodnych kompetencji np. w ramach kół naukowych. Liczy się też otwartość i zrozumienie wśród osób prowadzących. Wiem, że mogę się zgłosić z potrzebą i wspólnie, czy też z pomocą Biura ds. Osób z Niepełnosprawnościami, znaleźlibyśmy rozwiązanie.

W Białymstoku Ola łączy studia ze swoją pasją do tenisa stołowego.

– Sport to część życia, z której nie mogłabym zrezygnować – mówi studentka. Zimą tego roku zdobyła tytuł mistrzowski Integracyjnych Mistrzostw Polski AZS w tenisie stołowym.

– Klub AZS PB jest miejscem, w którym sportowcy są zaopiekowani – kontynuuje. – Mogę liczyć na wsparcie finansowe na wyjazdy. Na wydziale nie mam trudności związanych z dłuższymi wyjazdami w ramach uprawiania sportu.

Inkluzywność i równe traktowanie  to fundamenty budowania społeczności akademickiej.

– W Politechnice Białostockiej każda osoba w Uczelni, niezależnie od swoich cech indywidualnych, powinna być oceniana i traktowana sprawiedliwie, bez uprzedzeń i dyskryminacji – przypomina dr Joanna Szydło, Pełnomocnik ds. Równego Traktowania i Przeciwdziałania Dyskryminacji w PB. – Oznacza to zapewnienie jednakowego dostępu do zasobów, możliwości i wsparcia – zarówno dla studentów, jak i pracowników Uczelni. 

Inkluzywność i równość to jedno z zadań, jakie będzie realizował współtworzony przez Politechnikę Białostocką Uniwersytet Europejski Across.

– Spotkania, które obecnie toczą się na uczelniach mają na celu rozszerzenie wiedzy wśród społeczności akademickiej,  ale także debatę i wysłuchanie ewentualnych pomysłów w tej dziedzinie – wyjaśnia dr hab. inż. Dorota Anna Krawczyk, prof. PB, Koordynator Uniwersytetu Europejskiego ACROSS z ramienia Politechniki Białostockiej. – Porównujemy przepisy uczelniane, co my proponujemy naszym społecznościom, w jaki sposób podchodzimy do tego tematu, jak szeroka jest wiedza naszych studentów, naszych doktorantów, naszych pracowników o ewentualnych problemach, które mogą wynikać z niewystarczającej inkluzywności.

Inkluzja oznacza aktywne dążenie do tego, by uczelnia była miejscem przyjaznym i dostępnym dla wszystkich.

– Celem tego typu spotkań jest przede wszystkim wymiana doświadczeń, informacji pomiędzy różnymi członkami społeczności akademickiej, czyli zarówno studentami jak i pracownikami, a związane jest to ze specjalnymi potrzebami, jakie każda z tych grup może mieć podczas studiowania, czy pracy – sumuje  prof. Joanna Mystkowska. – Chodzi nie tylko o niepełnosprawność, ale również o organizację pracy, m.in. łączenie pracy zawodowej z życiem prywatnym, odnalezieniem się w nowych sytuacjach, których wcześniej nie znaliśmy, kontaktu z ludźmi, którzy są może trochę inni niż my, mają swoje inne potrzeby.

Uniwersytet Europejski Across zrzesza 10 europejskich uniwersytetów: 9 pełnoprawnych partnerów z Banja Luki, Białegostoku, Chemnitz, Craiovej, Girony, Novej Goricy, Perpignan, Udine i Ruse oraz partnera stowarzyszonego ze Lwowa.

(jd)