Podlaski Uniwersytet Dziecięcy – zajęcia dla 245 uczniów w Politechnice Białostockiej
27-05-2025
Podlaski Uniwersytet Dziecięcy (PUD) to projekt skierowany do uczniów klas IV-VI szkół podstawowych, którego głównym celem jest rozbudzanie ciekawości świata, popularyzacja nauki oraz zachęcanie dzieci do rozwijania pasji w różnych dziedzinach wiedzy. W roku akademickim 2024/2025 młodzi odkrywcy wzięli udział w 14 różnych zajęciach w ramach 11 spotkań. Zajęcia były prowadzone w ramach projektów:
- „Politechnika Białostocka – Augustowski Uniwersytet Dziecięcy”
- „Politechnika Białostocka – Białostocki Uniwersytet Dziecięcy”
- „Politechnika Białostocka – Bielski Uniwersytet Dziecięcy”
- „Politechnika Białostocka – Hajnowski Uniwersytet Dziecięcy”
- „Politechnika Białostocka – Siemiatycki Uniwersytet Dziecięcy”.
Uczniowie z Augustowa, Białegostoku, Bielska Podlaskiego, Hajnówki i Siemiatycz wzięli udział w wykładach i zajęciach z wykładowcami z 6 Wydziałów Uczelni, takich jak m.in.
- Cyfrowe modelowanie 3D (Wydział Architektury Politechniki Białostockiej)
- Pszczeli zapylacze mali, ale niezwykle ważni mieszkańcy naszego ekosystemu (Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej)
- Skąd się bierze prąd? (Wydział Elektryczny Politechniki Białostockiej)
- Niezwykłe liczby Fibonacciego (wykład inauguracyjny, Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej)
- Magiczna podróż do sztucznej inteligencji (Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej)
- Gdy na ciało działa siła (Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej).
– Dzieci były bardzo zaangażowane – zaskoczone, że z pozoru zwyczajny pasek papieru może prowadzić do tylu nietypowych i intrygujących wniosków – mówi mgr Małgorzata Zdrodowska z Zakładu Biomechatroniki na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej, która prowadziła zajęcia dla 10 grup pt. „Nieskończona matematyczna przygoda” . – Dzięki doświadczeniom mogły namacalnie przekonać się, czym jest matematyka eksperymentalna i jak bardzo potrafi zaskakiwać. Taka forma zajęć – oparta na działaniu, odkrywaniu i własnych przemyśleniach – zdecydowanie trafia do młodych umysłów i wzbudza autentyczną ciekawość.
Zajęcia prowadzone przez naukowców Politechniki Białostockiej pozwalają poznawać, doświadczać i zadawać pytania. Interaktywna forma zajęć jest atrakcyjnym sposobem na oswajanie z nauką z wielu dziedzin, również w zakresie techniki świetlnej czy zmysłu wzroku.
– W ramach zajęć pt. „Czy kamera widzi to samo, co nasz zmysł wzroku?” uczestnicy mogli wziąć aktywny udział w przeprowadzeniu eksperymentów, które pozwoliły odpowiedzieć na pytania m.in. Jak działa nasz zmysł wzroku? , Czy zwierzęta lub rośliny „widzą” tak samo jak ludzie?, Czy możemy oszukać zmysł wzroku? – mówi dr hab. inż. Jacek Kusznier, prof. PB z Katedry Fotoniki, Elektroniki i Techniki Świetlnej na Wydziale Elektrycznym Politechniki Białostockiej, który prowadził zajęcia łącznie dla 250 uczniów. – Wszyscy uczestnicy wrócili do domów z nową wiedzą oraz upominkiem za aktywny udział w zajęciach.
Uczniowie mają za sobą trening judo, wizytę w Muzeum Wojska w Białymstoku oraz zajęcia, które przybliżały kulturę Chin w ramach Klasy Konfucjańskiej Politechniki Białostockiej. Nauka poprzez zabawę to strzał w dziesiątkę. Tym bardziej, że czasami ma ona także formę gry.
24 maja 2025 r. młodzi studenci z Hajnówki i Siemiatycz uczestniczyli w Politechnice Białostockiej w grze, która pozwalała poznać tajniki handlu międzynarodowego, ale też zasady współpracy, komunikacji i działania pod presją czasu.
– Nawet dzieci w wieku szkolnym słyszały ostatnio o cłach, bilansie handlowym lub wręcz wojnie handlowej – mówi dr Łukasz Nazarko z Katedry Zarządzania, Ekonomii i Finansów na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, który prowadził zajęcia pt. „Gra w handel. Odkryj świat globalnych wyzwań, współpracy i rywalizacji”. – Zespoły zaczynały grę przy nierównych warunkach początkowych – jedne „kraje” miały dużo zasobów, inne mało. To wzbudzało u niektórych studentów sprzeciw, poczucie niesprawiedliwości i bezradności. Jednakże, po chwili, rezygnacja zmieniała się w mobilizację. Zespoły poszukiwały sposobów na pozyskanie niezbędnych zasobów i rozwinięcie produkcji. Musiały przekonać innych, że korzyść jednego kraju nie musi oznaczać straty innego. W toku gry uczniowie musieli zmierzyć się z wahaniami cen produktów, niedoborem surowców i narzędzi, a także nieuczciwością niektórych graczy. Co ciekawe, najlepsze końcowe wyniki uzyskiwały często „kraje”, które brak początkowych bogactw musiały kompensować kreatywnością, pracowitością, pracą zespołową i chęcią współpracy z innymi zespołami. Taka sytuacja to nie tylko ilustracja nierówności panujących na świecie, ale też życiowa lekcja, że kompetencje, chęć nauki i motywacja są warte więcej niż początkowe bogactwa.
Zakończenie Podlaskiego Uniwersytetu Dziecięcego zaplanowane jest na 7 czerwca (sobota) na godzinę 10.00 w Auli Dużej Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej. 245 młodych odkrywców nauki – uczniów klas IV-VI szkół podstawowych, odbierze dyplomy wieńczące ich edukację w Politechnice Białostockiej.
Podlaski Uniwersytet Dziecięcy rozpoczął swoją działalność 17 lat temu i był jedną z pierwszych tego typu inicjatyw w Polsce. Cel Uniwersytetu od początku stanowiła nie tylko edukacja młodych Podlasian, ale również – a może przede wszystkim „wszczepianie bakcyla ciekawości naukowej” jeszcze na poziomie szkoły podstawowej. Dzięki zajęciom prowadzonym na terenie Uczelni, starannie dobranym partnerom i nauczycielom oraz różnorodnej formie spotkań Uniwersytet co roku cieszy się ogromnym zainteresowaniem.
Dotychczas w zajęciach PUD wzięło udział ponad 2000 uczestników.
PARTNERZY INICJATYWY:
Województwo Podlaskie, Miasto Augustów, Miasto Białystok, Miasto Bielsk Podlaski, Miasto Hajnówka, Miasto Siemiatycze
UROCZYSTE ZAKOŃCZENIE ROKU AKADEMICKIEGO 2024/2025 W RAMACH INICJATYWY „PODLASKI UNIWERSYTET DZIECIĘCY”
TERMIN: 07-06-2025 (sobota)
GODZINA ROZPOCZĘCIA: 10:00
MIEJSCE: AULA DUŻA, WYDZIAŁ ELEKTRYCZNY
(mz)
Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z zajęć w ramach PUD: