W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Światowy Dzień Inżyniera w Politechnice Białostockiej 2025. Interdyscyplinarne technologie dla społeczeństwa

28-02-2025
Światowy Dzień Inżyniera w Politechnice Białostockiej 2025. Interdyscyplinarne technologie dla społeczeństwa
Działający prototyp maszyny według koncepcji uczennic z III Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku, studenckie koła naukowe wspierające społeczeństwo, naukowcy zamieniający patenty w produkty przemysłowe i zainteresowana inżynierią młodzież – wszyscy spotkali się w Światowy Dzień Inżyniera w Politechnice Białostockiej 28 lutego 2025 roku.
 

Prototyp maszyny do usuwania nasion roślin z dolnej części spodni i podeszwy butów to efekt konkursu Politechnicznej Sieci Via Carpatia „Wschodzący Innowatorzy”. Karolina Fiedorczuk i Maja Kalicka, uczennice III Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku, zaproponowały koncepcję wzorowaną na maszynie do czyszczenia butów.

– Zainspirowała nas ochrona natury, lasu pierwotnego w Białowieskim Parku Narodowym – wspomina Maja Kalicka, dziś studentka inżynierii biomedycznej na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. – Pracuję z dziećmi i chciałabym, żeby zobaczyły jeszcze jak wygląda prawdziwy las, jeżeli możemy w jakikolwiek sposób pomóc i przedstawić, jak wygląda prawdziwy las,  stary świat, to chcemy zrobić jak najwięcej.

Innowacyjność konstrukcji polega na tym, że jest zbudowana w postaci przejścia, aby cały proces czyszczenia butów i nogawek był płynny i szybki, a w dodatku poruszany siłą ludzkich mięśni – bez użycia energii elektrycznej. Licealistki zainspirowały się maszynami do czyszczenia butów, jakie są w hotelach.

– Projekt nie mógł korzystać z energii elektrycznej, zatem postanowiłyśmy, że szczotki czyszczące podeszwy i pionowe rotujące – do czyszczenia nogawek, będą napędzane siłą mięśni ludzkich – wyjaśnia szczegóły konstrukcji studentka Politechniki Białostockiej.

Autorki koncepcji maszyny mogą inspirować innych licealistów.

– Młodzi ludzie powinni brać udział w różnych konkursach i wyznaczać sobie cele – mówi Magdalena Bartnicka-Łętowska, wicedyrektor III Liceum Ogólnokształcącego. – Nasi uczniowie z klas matematycznej i matematyczno-geograficznej często wybierają studia w Politechnice Białostockiej i mówią o nich ciepło i z pasją.

Białowieski Park Narodowy planuje zamówienie około 10 takich maszyn. Szczególnie, że zostały wbudowane w stylową, zadaszoną, drewnianą altanę. Prototyp zostanie ustawiony przed wejściem do rezerwatu ścisłego Parku.

– Chcemy chronić rodzimą Puszczę Białowieską przed zawleczeniem obcych gatunków – wyjaśnia Mateusz Szymura, starszy specjalista ds. ochrony przyrody w Białowieskim Parku Narodowym. Tak spektakularna maszyna będzie też zwracać turystom uwagę na sam problem – znany we wszystkich częściach kuli ziemskiej.

Uczniowie z III Liceum Ogólnokształcącego w Białymstoku, Zespołu Szkół Technicznych nr 1 w Białymstoku czy Zespołu Szkół Budowlano-Geodezyjnych w Białymstoku czy Zespołu Szkół w Brańsku poznali pomysły, jakie realizują przyszli inżynierowie w studenckich kołach naukowych.

Deskorolka elektryczna, deska z odpadów z łusek gryki, plan Białegostoku w 3D dostępny dla niewidomych, terapia w VR, czy wózek dla psa, który stracił dwie łapy to inspirujące młodych ludzi koncepty. Bo przyszli inżynierowie chcą pomagać ludziom, zwierzętom, dbać o zrównoważony rozwój naszej planety. Stąd interesuje ich ekologistyka odpadów produkcyjnych czy mobilny robot rejestrujący warunki otoczenia.

O interdyscyplinarności podczas studiów rozmawiali absolwenci i studenci Politechniki Białostockiej w panelu „Inżynier interdyscyplinarny – przyszłość edukacji”.

– Inżynier interdyscyplinarny to osoba, która może czerpać inspiracje z wielu dyscyplin naukowych, ma kontakt z wieloma specjalistami i pracuje w inspirującym środowisku – definiuje mgr inż. Adriana Dowbysz, studentka Szkoły Doktorskiej Politechniki Białostockiej. – W takiej uczelni jak Politechnika Białostocka, wiele osób może coś podpowiedzieć badaczom, choćby po to, by uniknęli błędów. Sama Dowbysz ukończyła studia chemiczne w Wojskowej Akademii Technicznej, studiowała Inżynierię bezpieczeństwa pożarowego w Akademii Pożarniczej w Warszawie i ukończyła studia podyplomowe w zakresie Technologii i przetwórstwa tworzyw sztucznych. Wszystko po to, by odkrywać nowe materiały, które można byłoby stosować w miejscach z ograniczoną możliwością ewakuacji.

Mgr inż. Daniel Górski, absolwent Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej, poleca działanie w studenckich kołach naukowych.

– Pracodawcy bardzo dobrze oceniają przyszłych pracowników z takim doświadczeniem – mówi Górski. Sam od razu po studiach rozpoczął karierę w międzynarodowej firmie logistycznej.

Interdyscyplinarność i wrażliwość społeczna są kluczem do inżynierskich projektów inż. Kacpra Snarskiego. Właśnie w Studenckim Kole Naukowym Orthos buduje protezy czy wózki inwalidzkie dla kalekich piesków.

Swoją karierę w świecie inżynierii starannie planuje inż. Karolina Baluta. Jest studentką 5. roku gospodarki przestrzennej oraz 2. roku budownictwa na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej.

– Kończąc te dwa kierunki od razu można rozpocząć bardzo dobrą pracę – mówi inż. Baluta. Podkreśla, że studiowanie na dwóch kierunkach nie jest łatwe, ale uważa, że daje dużo szersze perspektywy rozwoju.

Dyskusja p.t. „Transfer technologii – nauka, biznes, społeczeństwo” zgromadziła w Politechnice Białostockiej nauczycieli akademickich, wynalazców, przedsiębiorców współpracujących z Politechniką Białostocką, czy  wiceprezesa zarządu Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego dr. Dariusza Perło.

– To przemysł spowodował powstanie podwalin Politechniki w 1949 roku – przypomniał Andrzej Jankowski, prezes firmy AquaRD Sp. z o.o., absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej, który zleca konkretne prace naszej Uczelni.

O tym, że bez specjalistycznych laboratoriów i wiedzy naukowców z największej uczelni technicznej w północno-wschodniej Polsce młodzi przedsiębiorcy mieliby utrudniony start w poważnym biznesie przypomniał Bartosz Niewiarowski z firmy BND LIGHT, absolwent Wydziału Elektrycznego również stale współpracujący z Politechniką Białostocką.

– Nie można bać się wyzwań i współpracować ze specjalistami z innych dziedzin, na przykład z lekarzami – mówił dr inż. Piotr Borkowski, autor kilkunastu patentów z dziedziny inżynierii biomedycznej z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej.

O konieczności prowadzenia interdyscyplinarnych badań mówiła dr inż. Julita Krassowska z Katedry Konstrukcji Budowlanych i Mechaniki Budowli Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej.

Konieczność budowania kompletnych działających prototypów podkreślał łączący naukę z biznesem Tomasz Stypułkowski, prezes Instytutu Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej, spółki celowej Uczelni.

O finansowaniu rozwoju innowacyjnych przedsiębiorstw, czyli współpracujących ze światem nauki, mówił dr Dariusz Perło, Wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.

Poprawa sposobu komunikowania wyników badań, zaangażowanie społeczeństwa w praktyczne testowanie wyników prac naukowców i wsłuchanie się w problemy społeczne to kluczowe działania, które wskazała naukowcom prof. dr hab. inż. Joanna Ejdys, Dziekan Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej.

– Każda z dyscyplin może wspierać społeczności choćby poprzez walkę z ubóstwem energetycznym czy wykluczeniem cyfrowym – wskazała prof. Ejdys. – To jedna z naszych misji, którą warto podkreślać w Światowym Dniu Inżyniera.

– Słuchajmy się wzajemnie – biznesu i społeczeństwa – podkreślał dr hab. inż. Maciej Zajkowski, prof. PB, który moderował cały panel dyskusyjny.

W Światowy Dzień Inżyniera o tym, że interdyscyplinarność badań naukowych jest motorem rozwoju mówił prof. dr hab. inż. Michał Kuciej, Dziekan Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej. To w hali maszyn tego Wydziału powstaje ogólnouczelniana wyspa laboratoriów kontenerowych. Profesor Kuciej przedstawił kilka interdyscyplinarnych laboratoriów i efekty badań naukowców.

Goście Światowego Dnia Inżyniera w Politechnice Białostockiej poznali m. in.:

  • Laboratorium Dynamiki Maszyn Wirnikowych i Konstrukcji Lotniczych
  • Laboratorium Biomechatroniki i Mikromechaniki
  • Laboratorium materiałów szklistych
  • Laboratorium Budownictwa Zrównoważonego
  • Laboratorium Materiałów Funkcjonalnych

Wśród efektów interdyscyplinarnych badań profesor Kuciej wymienił:

  • aktywnie sterowaną elastyczną opaskę magnetyczną do drenażu limfatycznego dr hab. inż. Joanny Mystkowskiej, prof. PB łączącą inżynierię mechaniczną, biomedyczną, automatykę, elektronikę, elektrotechnikę i technologie kosmiczne
  • funkcjonalne materiały biopolimerowe otrzymywane na bazie matrycy polimerowej z polilaktydu z dodatkiem substancji aktywnych biologicznie dr. hab. inż. Grzegorza Świderskiego, prof. PB łączące inżynierię mechaniczną, środowiska, górnictwo i energetykę
  • badania eksperymentalne i modelowanie innowacyjnej metody poprawy efektywności energetycznej pompy ciepła z dwutlenkiem węgla jako czynnikiem roboczym prof. dr. hab. inż. Dariusza Butrymowicza łączące inżynierię mechaniczną, środowiska, górnictwo i energetykę
  • zastosowanie mikrofluidyki cyfrowej w sterowaniu procesów
    cieplno-przepływowych i układów biosensorycznych dr. hab. inż. Romualda P. Mosdorfa łączące inżynierię mechaniczną z biomedyczną 
  • opracowanie zintegrowanej instalacji pirolizy do produkcji paliw alternatywnych i materiałów z odpadów (bio-)polimerowych dr. Guraya Yildiza łączące inżynierię mechaniczną, środowiska, górnictwo i energetykę

Profesor Kuciej podkreślił dostosowanie oferty dydaktycznej Politechniki Białostockiej do potrzeb nowoczesnej gospodarki oraz zielonej i cyfrowej transformacji.

(jd)