W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Bolid CMS-08 odpalony! Premiera pojazdu zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego PB

08-07-2022
Cerber CMS-08 prezmiera

Na ten moment wszyscy czekali! Nowy bolid CMS-08 zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej został oficjalnie zaprezentowany publiczności w Centrum Nowoczesnego Kształcenia. Ósmy z kolei pojazd stworzony przez studentów działających w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club posiada autorskie rozwiązania i wszelkie możliwe innowacje. W pracę nad pojazdem byli zaangażowani również studenci z Wydziału Informatyki PB oraz Wydziału Elektrycznego PB.

 

 

8 lipca o godz. 13.00 w Centrum Nowoczesnego Kształcenia obyła się premiera nowego bolidu CMS-08. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli władz Uczelni, firm partnerskich, studentów, media i zaproszonych Gości, w tym przedstawicieli władz Miasta Białystok.

W wydarzeniu wzięli udział:

  • dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej 
  • Rafał Rudnicki Zastępca Prezydenta Miasta Białystok 
  • dr hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej 
  • dr hab. Agnieszka Dardzińska-Głębocka, prof. PB, Prorektor ds. Kształcenia Politechniki Białostockiej
  • dr hab. inż. Roman Kaczyński, prof. PB, Dziekan Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej
  • dr hab. inż. Łukasz Derpeński, prof. PB, Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej 

Zanim oczom wszystkich ukazał się czarny pojazd klasy Formuła Student, uroczystość rozpoczęły wystąpienia przedstawicieli władz Uczelni oraz Miasta Białystok.

– Jesteśmy jako władze Uczelni bardzo dumni ze studentów. Wiem ile to kosztowało ich trudu, wysiłku, wyrzeczeń. Studenci dokonali, można powiedzieć, cudu – niewielkim kosztem zbudowali pojazd, który może rywalizować z wielkimi zespołami finansowanymi przez Mercedesa, BMW, Audi.(…) Dzięki pracy przy budowie tego bolidu studenci nabyli wiedzę, umiejętności, kompetencje, które zdecydowanie pomogą im w przyszłej pracy zawodowej. To jest zespół cenionych specjalistów, którzy na pewno znajdą zatrudnienie – przekonywał Prorektor ds. Studenckich dr. hab. inż. Jarosława Szusty, prof. PB.

– Najnowszy bolid Formuły Student powstał nie tylko przy udziale Wydziału Mechanicznego, ale trzeba tez podkreślić, że to jest wspólna praca pomiędzy studentami z Wydziału Informatyki, Wydziału Mechanicznego i Wydziału Elektrycznego. Każdy znalazł swoje miejsce, każdy odnajduje się i powiększa swoją wiedzę teoretyczną i doświadczenie praktyczne, co na pewno zaprocentuje w przyszłości, w świecie przemysłu – mówił dr hab. inż. Łukasz Derpeński, prof. PB, Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.

Pracę studentów doceniła również dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej, która w rozmowach w kuluarach podkreślała szczególne atuty pojazdu.

– Jestem pod wrażeniem kolejnego dzieła studenckiego koła naukowego Cerber Motorsport, które uosabia zaawansowane rozwiązania techniczne, a przy tym jest zgodne z trendami. Auto jest więc lżejsze, zużywa mniej energii i wykorzystuje rozwiązania, które pozwalają osiągnąć jeszcze lepsze efekty na torze – mówiła Rektor Politechniki Białostockiej.

Kolejnym punktem wydarzenia była prezentacja bolidu, w ramach której publiczność mogła poznać zespół stojący za sukcesem pojazdu.

– Praca nad ósmym już bolidem była nie lada wyzwaniem. Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące przeznaczone na wykonywanie zaowocowało przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji auta. Nie byłoby to możliwe bez zespołu który tworzymy, czyli 31 studentów, dzielących wspólną pasję i poświęcających czas. Przyświecał nam jeden cel – stworzyć jedyny w swoim rodzaju bolid – przekonywał Michał Gleba, koordynator Zespołu Cerber Motorsport.

Nowy bolid to nie tylko spektakularny efekt pracy projektowej i konstruktorskiej studentów z Cerber Motorsport, ale i świetny sposób na promocję marki Uczelni, która wspiera pasje studentów, dając im przestrzeń do poznawania i wdrażania zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Dzieło studentów z Wydziału Mechanicznego będzie reprezentować naszą Uczelnię podczas prestiżowych zawodów w Europie.

– Nad bolidem pracowało 6 działów: Aerodynamika, Silnik i napęd, Elektronika, Konstrukcja Nośna, Zawieszenie i Marketing. Wspólnie zbudowaliśmy CMS-08 i wspólnie zakwalifikowaliśmy się na 5 serii zawodów. Udział weźmiemy w: Formula SAE Italy, Formula Student Czech Republic, Formula Student Austria, Formula Student EAST, Formula Student Germany. Pierwszy raz w historii zespołu pojedziemy w sezonie na dwie najbardziej prestiżowe serie – FS Germany i FS Austria – mówił Patryk Siekaniec, jeden z koordynatorów Zespołu Cerber Motorsport podczas prezentacji.

Co warto podkreślić, Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski. Rafał Rudnicki Zastępca Prezydenta Miasta Białystok zachęcał studentów, by po powrocie z prestiżowych zawodów rozwijali się zawodowo w naszym mieście.

– Jak już pojedziecie w świat i zobaczycie jak na tym świecie jest, to wracajcie do Białegostoku i dalej, chociażby na Politechnice Białostockiej, rozwijajcie swoje zainteresowania, pasje, swoją karierę zawodową i naukową, bo Białystok to nie tylko dobre miejsce do studiowania, ale także fantastyczne miejsce do życia, pracy i tego, by właśnie tutaj różne pomysły i plany wprowadzać w życie – mówił Zastępca Prezydenta Miasta Białystok.

W sezonie 2022 zespół studentów z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej wystartuje w 5 seriach zawodów:

  • Formula SAE Italy
  • Formula Student Czech Republic
  • Formula Student Austria
  • Formula Student EAST
  • Formula Student Germany.

Czym się różni nowy bolid od poprzednich wersji? Jakie nowatorskie rozwiązania w nim zastosowano?

– Chcielibyśmy zwrócić Państwa uwagę na najważniejsze elementy, które uległy zmianie, Zaczynając od gruntownego przeprojektowania układu chłodzenia, a co poskutkowało redukcją masy całego układu przy zachowaniu jego wydajności. Zbudowany został prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy własnej konstrukcji w celu przeprowadzenia niezbędnych testów i badań. W dziale elektroniki zastosowano zupełnie nowy moduł łączący wyświetlacz z systemem akwizycji danych, pozwalający na kontrolowanie przez kierowcę wybranych parametrów pracy auta oraz zapis danych do późniejszej ich analizy – mówił Michał Gleba.

– Po raz pierwszy w konstrukcji nośnej została zalaminowana obręcz bezpieczeństwa zmniejszając masę całego monocoque’a. Cały pakiet aerodynamiczny auta CMS-08 przeszedł stanowcze zmiany, aby spełnić postawione główne cele: utrzymanie balansu aerodynamicznego przy zwiększeniu generowanej siły nośnej oraz lepszą kontrola nad strugą powietrza w obszarach kół. Nowe profile lotnicze w tylnym skrzydle pozwoliły poprawić jego wydajność pod względem generowanej siły docisku. Przy współpracy z działem elektroniki, w tylnym skrzydle zastosowano również system redukcji oporu (DRS) – dodawał Patryk Siekaniec.

– Wprowadzono również wiele usprawnień i nowatorskich rozwiązań takich jak: aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukującą opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz splitter – przednią część podłogi – mówił Michał Gleba w podsumowaniu prezentacji.

Czy praca naszych studentów zostanie doceniona na zawodach? Co jest oceniane w Formule Student?

– Jak auto jeździ – to konkurencja dynamiczna. Bierzemy też udział w konkurencjach statycznych: planowanie kosztowe i biznesowe całego zespołu, musimy także obronić przed składem sędziowskim konstrukcję pod względem inżynierskim – wylicza Julian Rzońca, jeden z konstruktorów pojazdu.

Po przedstawieniu zespołu i krótkiej charakterystyce auta nastąpił nareszcie finalny moment, kiedy to został odsłonięty CMS-08. Konstruktorzy zaprosili do rozmowy z nimi, a media dostały czas na pamiątkowe zdjęcia.

Parametry techniczne CMS-08:

– masa: 215 kg

– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych

– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.

– prędkość maksymalna – 125 km/h

– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM

– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM

– sekwencyjna skrzynia biegów

– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h

 

Rozwiązania zastosowane w aucie:

– w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze,

– hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności,

– laminowana obręcz bezpieczeństwa,

– wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy,

– telemetria wyposażona w 33 czujniki,

– pokrywka silnika redukująca opór powietrza,

– aktywne chłodzenie obszaru silnika,

– autorskie wałki rozrządu,

– zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika,

– wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia,

– mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego,

– system redukcji oporu powietrza (DRS).

 

Dziękujemy wszystkim za obecność na premierze maszyny zespołu Cerber Motorsport. Jak zwykle bijemy brawo naszym studentom za ich wysiłek i pracę włożoną w opracowanie motoryzacyjnej niespodzianki, jaką był CMS-08.

Jesteśmy wdzięczni za zaangażowanie naszych Partnerów i wszystkich osób, dzięki którym było możliwe zaprezentowanie nowego bolidu klasy Formuła Student.

 

Dofinansowano przez Ministra Edukacji i Nauki ze środków z budżetu państwa w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.

 

Partnerzy wydarzenia:

 

Politechnika Białostocka, Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej, GIBO, Metal Fach, Neva, Technology Applied, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Miasto Białystok, Samorząd Studentów Politechniki Białostockiej, Scalmax, Jazon, Novol, Art-Motor, SMP, TMK PROJEKT, Instytut Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej, Symkom, Kipp, Norelem, Diaedge, Millers Oils, Medgal, ECU MASTER, Metal Max, Maxton Desing, Grm, Bianar, SaMasz, 3dconnexion, SIMP,  RICARDO, Solidworks, Ansys, Premium Solutions,  Chłodnice Rosłoniec,  SolidCAM, PZM, Automobilklub Podlaski, Tor Białystok, Moto Park Ułęż, PROMOTECH, ROMEK, Altium, FALCON, Falcon Strength Training Institute, MEiN

Zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad ośmioma  generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na 6 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Silnik i Napęd, Konstrukcja Nośna, Marketing. Głównym celem Koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają  ponad 800  zespołów, czyli prawie 31000 członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną. 

Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formula SAE Italy w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to również seria sukcesów. Jednym z najważniejszych celów Koła jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających jego osiągi, co przekłada się na zdobywane miejsca. Łączenie teorii z praktyką, a przy tym dobra zabawa i rywalizacja to synonimy Zespołu Cerber Motorsport.

 

logo MEiN i MInistra

 

Transmisja z wydarzenia

 

Wideo-relacja z premiery bolidu

 

Jazda próbna na torze wyścigowym „Tor Białystok”

 

(mz)