W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Międzynarodowe Szkoły Letnie na Politechnice Białostockiej

04-07-2022
dówjka studentów obcokrajowców i Urszula Błaszczak
Wakacje spędzone na poznawaniu innego kraju i zdobywaniu nowej wiedzy i umiejętności wybrało 44 młodych inżynierów z Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Peru, Turcji, Indii, Litwy oraz Łotwy. To uczestnicy dwóch międzynarodowych szkół letnich, które Politechnika Białostocka zorganizowała na przełomie czerwca i lipca. 
Studenci z zagranicy oraz grupa studentów z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej poznają specyfikę budownictwa zrównoważonego, biorą udział w wykładach i zajęciach laboratoryjnych na naszej uczelni. Podczas wizyt studyjnych poznają specyfikę podlaskich przedsiębiorstw.

Koordynatorem obu projektów jest dr hab. inż. Dorota Anna Krawczyk, prof. PB – prorektor ds. współpracy międzynarodowej Politechniki Białostockiej – która podkreśla, że dzięki nawiązaniu współpracy ze studentami i uczelniami z zagranicy, realizowane są cele strategiczne naszej uczelni, dotyczące umiędzynarodowienia procesu kształcenia młodych inżynierów.

– Skupiamy się na zwiększeniu umiejętności studentów oraz przygotowaniu ich do budowania swojej kariery zawodowej na międzynarodowym pracy – mówi dr hab. inż. Dorota Anna Krawczyk, prof. PB, nauczyciel akademicki Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska PB. – Z moich obserwacji wynika bowiem, że studenci są zazwyczaj świetnie przygotowani pod względem teoretycznym. Natomiast trudniej jest im przełożyć wiedzę na praktykę. Dlatego pomysłem dydaktyków zaangażowanych obie szkoły letnie jest postawienie na praktykę. W zespołach międzynarodowych, w których mamy studentów reprezentujących różne dziedziny i specjalności, uczestnicy podejmują się projektów tzw. case study. Uczą się tego, że aby zaprojektować obiekt efektywny energetycznie, ekologicznie i technicznie, trzeba myśleć całościowo i interdyscyplinarnie – wyjaśnia dr hab. inż. Dorota Krawczyk.

To bardzo ważny i interesujący projekt. Tematyka tych zajęć to przyszłość budownictwa, a my potrzebujemy wiedzy i umiejętności na temat tworzenia budynków ekologicznych i przyjaznych dla użytkowników – mówi Lucia Mansilla, studentka z Hiszpanii.

Zdecydowałem się na udział w tym projekcie ze względu na możliwość doświadczenia czegoś innego, niż podczas codziennego studiowania. To doskonała okazja do rozwoju: poznania nowych ludzi, podszkolenia języka, nowego spojrzenia na materiał, który już poznałem podczas zajęć na kierunku inżynieria środowiska – Tomasz Wysocki, student Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku PB.

Jeden z zagranicznych wykładowców szkoły letniej, Cecilia Ciacci z Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska włoskiego University of Florence podkreślaNie chodzi tylko o naukę, ale również współpracę i poznawanie nowych ludzi i kultury innego kraju. Myślę, że to najważniejsze czego mogą doświadczyć uczestnicy projektu.

W czasie wolnym od zajęć biorą udział w wyprawach kulturowych po Białymstoku i regionie. Mają okazję poznać kuchnię regionalną, polskie zwyczaje, tradycje oraz uczestniczyć w różnych działaniach rekreacyjno-integracyjnych.

To miłe miejsce do pobytu – mówi Neri Banti, student z Włoch. Przyzwyczajenie się do zupełnie innych warunków, niż te z których pochodzę, było na początku małym wyzwaniem, ale białostocka uczelnia to dobre miejsce do badań i rozwoju zainteresowań.

 

 

W zajęciach Międzynarodowej Interdyscyplinarnej Szkoły Letniej „Budownictwo energooszczędne, przyjazne użytkownikom i środowisku” uczestniczy 21 studentów z Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Turcji oraz Indii. To reprezentanci: University of Valladolid (Hiszpania) – 11 osób, Politechnic School of Belmez (Hispania) – 6 osób, Marche Polytechnic University (Włochy) – 1 osoba, Trakya University (Turcja) – 1 osoba, National Institute of Technology Warangal (Indie) – 1 osoba, Polytechnic Institute of Viana do Castelo (Portugalia) – 1 osoba. Zajęcia rozpoczęły się 27 czerwca 2022 r.

Studenci biorą udział w zajęciach stacjonarnych w Politechnice Białostockiej oraz zajęciach prowadzonych w formie zdalnej. W programie szkoły są też wizyty studyjne w przedsiębiorstwach branżowych, gdzie studenci zdobywają wiedzę praktyczną.

Szkoła jest realizowana przez Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku, przy wsparciu pracowników Wydziału Elektrycznego i Wydziału Informatyki PB. W proces dydaktyczny włączeni są także specjaliści z zagranicznych uczelni. Projekt jest współfinansowany ze środków Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej w konkursie SPINAKER – Intensywne Międzynarodowe Programy Kształcenia oraz środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój.
 

Po czterech studentów z Litwy, Łotwy, Włoch i Hiszpanii oraz czwórka studentów z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej rozpoczęła 4 lipca br. zajęcia w Międzynarodowej Szkole Letniej Advanced Digital Design Course On Modern Buildings Developing SKILLS for Young Engineers. Przez 10 dni studenci będą uczestniczyć w 40 godzinach zajęć, zawierających laboratoria, zajęcia praktyczne, pracę indywidualną oraz pracę w zespołach projektowych. Oprócz tego zrealizują 40 godzin zajęć online – minimum cztery e-moduły dotyczące energii, IoT, BIM, efektywności energetycznej budynków itp., minimum cztery e-labs z otwartym dostępem online.

Szkoła Add-On-Skills jest realizowana przez Wydział Budownictwa i Nauk o Środowisku PB. W proces dydaktyczny włączeni są także specjaliści z uczelni partnerskich. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskie w ramach Akcji 2: Partnerstwa strategiczne Programu Erasmus+. Uczestnicy szkoły Add-On-Skills przyjechali z: Vilnius College of Techologies and Design (Litwa), University of Florence (Włochy), University of Cordoba (Hiszpania), Rezekne Academy of Techologies (Łotwa) oraz Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku PB.

 

oprac. mr