W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Wystawa „Między wyobraźnią autora i grafika”. Projekty pracowników Wydziału Architektury PB

11-05-2022
Wystawa „Między wyobraźnią autora i grafika”. Projekty pracowników Wydziału Architektury PB

Do 20 maja 2022 r. w Centrum Nowoczesnego Kształcenia można zobaczyć wystawę najciekawszych projektów graficznych książek i wydawnictw. To prawdziwe artystyczne perełki, które wyszły spod ręki pracowników Katedry Grafiki Instytutu Sztuki Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Wystawa powstała we współpracy z Biblioteką Wydziału Architektury w ramach trwających: XIX Ogólnopolskiego Tygodnia Bibliotek oraz XVIII Podlaskiego Festiwalu Nauki i Sztuki.

 

 

 

Okładki książek potrafią wabić niczym syreni śpiew marynarzy. I choć mówi się, że nie należy oceniać książki po okładce, to jednak dla wielu z nas graficzne „opakowanie” ma znaczenie. Im bardziej intrygujące i piękne – tym większa szansa, że zawartość jest równie wyjątkowa. Nic dziwnego, że nad projektami okładek i wydawnictw pracują wybitni artyści, graficy z Instytutu Sztuki Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Na wystawie w Centrum Nowoczesnego Kształcenia można zobaczyć wybrane projekty pięciu twórców: dr. hab. Andrzeja Dworakowskiego, prof. PB, dr Urszuli Gireń, dr Anny Ciżewskiej-Czarneckiej, dr Magdaleny Toczydłowskiej-Talarczyk, mgr. inż. arch. Bogdana Supruna.
Ich projekty poza walorami estetycznymi, niosą kulturotwórczymi przekaz. Każdy z twórców tworzy okładki w swój własny, niepowtarzalny sposób. Czasem jest to prostota wykonania, innym razem nieszablonowe podejście do tematu, zaskakujący projekt graficzny, czy wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań, jakie oferuje współczesna technika drukarska.

Każda z prezentowanych na wystawie prac jest wyjątkowa, jak ich autorzy. Zestawienie ich wszystkich razem oddaje różnorodność styli i warsztatu twórców, a także znakomicie prezentuje potencjał, jaki mają w sobie graficy z Instytutu Sztuki Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej.

Projekty okładek pracowników PB zdobią publikacje zarówno regionalne, jak i krajowe. Niektóre z nich zdobywają nagrody w Polsce i za granicą, jak „Renesansowe projektowanie książek drukowanych w Polsce”, która podczas A’ Design Award & Competition we Włoszech w 2020  roku otrzymała nagrodę Gold A’ Design Award, czy „100 maksym o dezinformacji” – Fuji Nakamura, nominowanej do Najpiękniejszej Książki Roku 2020 w 61. Konkursie PTWK Najpiękniejsze Książki Roku 2020. 

Co ciekawe, nie tylko same książki zgromadzone na wystawie robią wrażenie, ale także sposób ich ekspozycji – w artystycznie zdobionych szafach autorstwa dr. hab. Andrzeja Dworakowskiego, prof. PB.
Na wystawie można też obejrzeć plakaty prezentujące dorobek artystów – okładki książek, a także dowiedzieć się jak wygląda proces projektowania książek.

 

Wystawa prac pracowników Wydziału Architektury PB w Centrum Nowoczesnego KształceniaWystawa pracowników Wydziału Architektury PB w CNK

Wystawa pracowników Wydziału Architektury PB w CNK

 

 

 

 

 

 

 

Prof. Andrzej Dworakowski operuje charakterystyczną grafiką – jego okładki mają własny styl, gdzie świat rysunku przenika się z doświadczeniami i realizacjami scenograficznymi. Utrzymuje raczej ciemną, czarno-białą szatę graficzną z niewielkimi dodatkami kolorystycznymi i charakterystyczną kreską, dzięki czemu jego okładki przyciągają uwagę. Wśród wielu prezentowanych prac znajduje się ciekawa oprawa, swoim wyglądem przypominająca teatralną scenę, czy wydane spektakle Marty Guśniowskiej z Białostockiego Teatru Lalek, gdzie publikacje wyciąga się z rozłożonej okładki.

Dr Urszula Gireń tworzy okładki, które ujmują czytelnika swoją estetyką, ilością zdobień i złoceń, które zmieniają się wraz z refleksami padającego nań światła. Umiejętnie dobrane zdobienia nie są przy tym przesadzone i sprawiają, że czytelnik chciałby poczuć ich fakturę pod swymi palcami. Inne z kolei są wyważone i dopracowane w najmniejszym szczególe. 

Dr Magdalena Toczydłowska-Talarczyk tworzy przemyślane projekty, bez przesadnej ilości detali, jednak znakomicie dopracowane. Jej okładki są kolorowe i ciepłe, zwracają uwagę swoim fontem, prostotą i czystością formy.

Dr Anna Ciżewska-Czarnecka w swoich projektach ujmuje fotograficzny zapis elementów architektury i przestrzeni architektonicznych w różnej skali. Przetworzony cyfrowo obraz architektury prowadzi do redukcji detali pozostawiając zasadnicze cechy jej konstrukcji i proporcji, a zatarcie ostrości kształtów i wypełnienie form jednolitym kolorem jest odniesieniem do dynamicznego układu typografii w tytule. Ograniczenie zestawu barw buduje emocjonalny przekaz kompozycji, natomiast otwarty układ elementów rozmieszczonych na pierwszej i ostatniej stronie tworzy spójne wizualne ramy, ekspresyjnie i jednoznacznie identyfikując kolejne tomy wydawnictwa. 

Mgr inż. arch. Bogdan Suprun tworzy okładki z wykorzystaniem nowoczesnych technik drukarskich, często bez oprawionego grzbietu, z kolorowymi brzegami kart książki. Jedne tworzą całość po rozłożeniu, inne urzekają prostotą formy, kolejnych chciałoby się dotknąć, by poczuć ich fakturę. 

🚩Wystawę można obejrzeć do 20 maja 2022 r. w Centrum Nowoczesnego Kształcenia.
Organizatorzy nie wykluczają możliwości przedłużenia wystawy do 28 maja.

 

Biogramy pracowników Wydziału Architektury PB (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 8 MB)

(mz)