W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Zostań Strategiem PB! Konkurs z nagrodami!

14-01-2022
Konkurs z nagrodami! Szukamy Strategów PB!
 
Potrafisz sobie wyobrazić, jaka może być nasza Uczelnia za 10 lat? Współtwórz z nami scenariusze rozwoju PB! Weź udział w konkursie i wygrywaj nagrody!

 

Pracujemy nad uzupełnieniem Strategii Rozwoju Politechniki Białostockiej na lata 2020-2024 z perspektywą przedłużenia do 2030. Dołącz do nas i zaproponuj nazwy scenariuszy rozwoju PB!

 
 

PRZECZYTAJ ZANIM WEŹMIESZ UDZIAŁ W KONKURSIE
  • Scenariusze rozwoju PB – co to właściwie znaczy?

W pracach nad pogłębieniem Strategii Rozwoju Politechniki Białostockiej opracowaliśmy scenariusze rozwoju Uczelni w horyzoncie 10 lat. Są to różne obrazy przyszłości Politechniki Białostockiej. Jak może ona wyglądać? Różnie! Wszystko zależy od działań podjętych teraz, a także wielu czynników m.in. przemian społecznych, gospodarczych, środowiskowych, politycznych czy kulturowych.

  • Po co tworzymy scenariusze rozwoju PB?

Pomagają one zarządzać Uczelnią. Czynią przyszłość bardziej realną. Różne warianty przyszłości skłaniają nas do rozważania alternatywnych kierunków działania.  Pokazują konsekwencje pewnych działań lub ich zaniechania. Pozwalają nabrać dystansu i myśleć nieszablonowo.

  • Opracowaliśmy 4 scenariusze. Jak są zbudowane?

Konstruując scenariusze wybraliśmy 2 kluczowe czynniki:

  1. Poziom stabilności zewnętrznych i wewnętrznych regulacji prawnych
  2. Tempo przemian systemu nauki w kierunku modelu uniwersytetu przedsiębiorczego

Czynniki te stanowią tzw. osie scenariuszy, które są kanwą do budowania 4 możliwych wizji przyszłości PB. Są one zarówno ważne dla rozwoju Politechniki Białostockiej (mogą mieć decydujący wpływ na kierunek rozwoju Uczelni), jak i niepewne (trudno przewidzieć ich stan za 10 lat, dlatego należy rozpatrywać je w sposób wielowariantowy). 4 scenariusze uwzględniają różne kombinacje stanów czynników będących ich osiami i różnią się stopniem optymizmu co do przyszłości PB.

Nie oceniamy poszczególnych scenariuszy pod kątem prawdopodobieństwa ich zaistnienia. Celem tworzenia tych scenariuszy nie jest bowiem przewidywanie, co stanie się z Politechniką Białostocką za 10 lat, lecz nakłonienie do refleksji nad tym, co może  się stać.

ZADANIA KONKURSOWE – CO NALEŻY ZROBIĆ?
  • Startujemy 17 stycznia. Przez 4 kolejne dni będziemy na naszym profilu FB publikować poszczególne zadania konkursowe: https://www.facebook.com/politechnikabialostocka
  • Każde zadanie dotyczy innego scenariusza rozwoju PB.
  • Do każdego scenariusza należy zaproponować nazwę – tytuł scenariusza.
  • Zadanie zaprezentujemy w formie wideo. Nasi eksperci z Wydziału Inżynierii Zarządzania PB wyjaśnią o co chodzi w danym scenariuszu.
  • Twoim zadaniem będzie zaproponować nazwę scenariusza rozwoju PB, biorąc pod uwagę 2 czynniki, które również podamy w wideo.
  • Propozycję nazwy scenariusza należy wpisać w komentarzu pod postem konkursowym do godz. 23.59 (tego samego dnia).
  • W przypadku, gdy uczestnicy zaproponują takie same nazwy scenariuszy, liczy się kolejność wpisania ich w komentarzu pod postem konkursowym.

Dodatkowo, każde nowe zadanie w formie pisemnej będziemy również zamieszczać na stronie uczelnianej.

Chętny na nagrody? Czekaj na pierwsze zadanie! Wygrywaj w konkursie i zostań Strategiem PB!

 

Zapoznaj się z Regulaminem Konkursu: REGULAMIN KONKURSU „Zostań Strategiem PB” (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 685 KB)

ZADANIE KONKURSOWE 1

 

SCENARIUSZ 1

  • Przeczytaj scenariusz 1.

Na kształt scenariusza 1 miały wpływ następujące 2 czynniki:

  1. Tempo przemian systemu nauki w kierunku modelu uniwersytetu przedsiębiorczego – WYSOKIE
  2. Poziom stabilności regulacji prawnych (zewnętrznych i wewnętrznych) – WYSOKI
  • Zaproponuj nazwę – tytuł scenariusza, który w sposób zwięzły opisuje wizję przyszłości PB.
  • Swoją propozycję wpisz w komentarzu pod postem konkursowym na profilu FB do godz. 23.59.

Scenariusz zakłada wysokie tempo przemian krajowego systemu nauki w kierunku modelu uniwersytetu przedsiębiorczego oraz wysoki poziom stabilności zewnętrznych i wewnętrznych regulacji prawnych między rokiem 2021 a 2030.

Mamy do czynienia z politycznym konsensusem co do pożądanego kierunku przemian systemu szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. Środowisko akademickie nie jest zaskakiwane wprowadzanymi chaotycznie i uznaniowo regulacjami, a wszelkie zmiany systemowe są zaplanowane i stanowią element całościowej strategii. Taki układ kluczowych czynników pozwala Politechnice Białostockiej skutecznie wykorzystywać swoje szanse rozwojowe, szczególnie biorąc pod uwagę systemowe uprzywilejowanie kształcenia i badań w obszarze nauk stosowanych. Jej system zarządczy cechuje się umiejętnością gromadzenia i przetwarzania danych o otoczeniu i sobie samej, odpowiedzialnością społeczną oraz zdolnością do szybkiej reakcji na zachodzące zmiany.

Długofalowe cele rozwojowe są akceptowane i wspieranie przez społeczność akademicką. Mądrze stanowione i stabilne prawo uczelniane jest podstawą do wszechstronnej aktywności i rozwoju pracowników.

W obszarze kształcenia, Politechnika konsekwentnie realizuje priorytet, jakim jest kształtowania wysokiej jakości, różnorodnej, obejmującej wszystkie formy kształcenia i uczenia się, oferty dydaktycznej, dopasowanej do potrzeb nowoczesnej gospodarki i imperatywu uczenia się przez całe życie.

Jako lider technologiczny, odważnie wdraża do nauczania najnowsze rozwiązania cyfrowej komunikacji i interakcji. W obliczu niekorzystnych zjawisk demograficznych w kraju, Politechnika rozwinęła dobrze funkcjonujące mechanizmy rekrutacji studentów zagranicznych na studia pierwszego, drugiego i trzeciego stopnia. Język angielski jest w powszechnym użyciu na zajęciach, w pracach zespołów badawczych oraz w administracji.

Uczelnia może pochwalić się przynajmniej kilkoma obszarami badań, w których jest wiodącym ośrodkiem w kraju i rozpoznawalnym na arenie międzynarodowej. Jest to możliwe między innymi dzięki wsparciu dla tworzenia międzynarodowych, interdyscyplinarnych zespołów badawczych. Politechnika jest znana z tworzenia doskonałych warunków rozwoju dla ambitnych i kreatywnych studentów, którzy w toku nauki oraz po jej ukończeniu stają się entuzjastycznymi ambasadorami swojej uczelni.

Stabilność i ciekawe perspektywy to główne argumenty przy pozyskiwaniu najbardziej obiecujących kandydatów do rozpoczęcia kariery naukowej na Politechnice. Uczelnia konkuruje z Jagiellonią o miano najbardziej rozpoznawalnej marki miasta i regionu.

Działalność edukacyjna, badawcza i innowacyjna Uczelni przyczynia się do spowolnienia procesu drenażu mózgów z regionu, a jednocześnie sprawia, że studiami i pracą na Politechnice Białostockiej interesują się osoby również spoza województwa. Innowacyjne przedsiębiorstwa z jednej strony korzystają z potencjału absolwentów i naukowców Politechniki, a z drugiej chętnie przeznaczają swoje zasoby na wspólne przedsięwzięcia z Politechniką.

Uniwersytet Medyczny i Uniwersytet w Białymstoku upatrują w Politechnice Białostockiej lidera procesów integracyjnych białostockich uczelni, z ostatecznym celem utworzenia silnego i dynamicznego ośrodka akademickiego należącego do czołówki uniwersytetów w basenie Morza Bałtyckiego i w Europie Środkowo-Wschodniej.