W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Warsztaty w Stanford University “How to join the first 100 in the world university rankings”

19-12-2019
Warsztaty w Stanford University

W dniach 9.12 –12.12.2019 na terenie Uniwersytetu Stanford w Kalifornii odbyły się warsztaty “How to join the first 100 in the world university rankings” organizowane przez Stanford University Center for Sustainable Development oraz Global Competitiveness US-Polish Trade Council. W warsztatach wzięli udział członkowie delegacji Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich, wśród których byli JM Rektor PB prof. dr hab. inż. Lech Dzienis, Prorektor ds. Kształcenia dr hab. inż. Iwona Skoczko prof. PB oraz rektorzy i prorektorzy najważniejszych polskich uczelni.

Warsztaty miały na celu ukazanie, w jaki sposób uczelnia może osiągnąć wysoką pozycję w światowych rankingach. Organizatorzy zapewnili możliwość wymiany wiedzy, doświadczeń i pomysłów, dzięki licznym spotkaniom i dyskusjom przy okrągłych stołach.

Delegacja KRASP spotkała się z:

a) osobami piastującymi najważniejsze funkcje na Uniwersytecie Stanforda:

  • Marc Tessier-Lavigne, President of Stanford University;
  • Persil Drell, Stanford’s Provost;
  • Kathryn Moler, Stanford Vice-Provost and Dean of Research;
  • Charles G. Prober, Stanford Medicine, Senior Associate Vice Provost for Health Education, Stanford University;
  • Jennifer Widom, Dean of the School of Engineering;
  • Lloyd Minor, Dean of the Stanford University School of Medicine;

b) ponadto w spotkaniach udział wzięli:

  • John Hennesey, Stanford University’s 10th president from 2000 to 2016, director of Knight-Hennessy Scholars, chairman of the board of alphabet Inc.;
  • Andrzej Nowak, prezes Rady Inżynierów Polskich Ameryki Północnej.

Dyskutowano o potrzebie współpracy międzynarodowej pomiędzy różnymi uniwersytetami w Europie i Ameryce w zakresie ich funkcjonowania w otwartym, zglobalizowanym i niezależnym światku akademickim. Zastanawiano się nad związkiem szkół wyższych z gospodarką, autonomią akademicką i strategią rozwoju szkolnictwa wyższego i jego definicji jako instytucji równoważącej dydaktykę, naukę i współpracę z otoczeniem gospodarczym. Delegacja KRASP miała możliwość zapoznania się ze ścieżką kariery naukowej kadry akademickiej na Uniwersytecie Stanford. Omawiano strategię prowadzenia badań naukowych i system oceny ich jakości, zasady wprowadzania innowacji i możliwość przeniesienia badań naukowych na poziom interdyscyplinarny, który powinien stać się podstawą rozwoju nauki. Zapoznano się z zasadami podziału praw autorskich pomiędzy Uniwersytetem Stanford a przemysłem i sposobami rozpowszechniania rozwoju z wykorzystaniem  mechanizmów komercyjnych. Zagadnieniom współpracy z otoczeniem gospodarczym nadano szczególna wagę. Przedstawiciele Uniwersytetu w Stanford podali przykłady współpracy z przemysłem na podstawie swoich doświadczeń.

Delegacja KRASP miała możliwość zapoznać się z ofertą edukacyjną i sposobem realizacji studiów I, II i III stopnia. Na warsztatach omawiano mechanizmy finansowania edukacji i kształtowania się opłat czesnego, analizowano programy studiów i przyglądano się internacjonalizacji edukacji na studiach doktoranckich. Odbyły się liczne spotkania z polskimi studentami kształcącymi się na poziomie licencjackim, magisterskim i doktoranckim, którzy zapoznali rektorów polskich uczelni ze swoimi doświadczeniami w zakresie kształcenia w USA. Dyskutowano, czym jest dla dzisiejszych polskich uczelni „lingua franca” i zastanawiano się, czy język angielski powinien ewaluować jako podstawowy język przekazywania wiedzy naukowej. Pochylono się nad przyszłością edukacji w Europie i Ameryce i analizowano możliwą ewolucję procesu edukacji od powszechnej obecnie w Polsce Edukacji 2.0 do poziomu Edukacji 4.0.

Kluczowym zagadnieniem warsztatów była unikalność Uniwersytetu Stanford jako uczelni stojącej na szczycie rankingów światowych z punktu widzenia organizacyjnego, menadżerskiego i naukowego. Zwrócono uwagę, że rankingi uniwersyteckie będą postrzegane jako wyzwanie w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem, przed którym stoi kierownictwo akademickie i administracyjne uczelni. Ameryka korporacyjna stała się obecnie ważnym odbiorcą wyników badań uniwersyteckich i edukacji, a interakcja uczelni z korporacją jest koniecznością z perspektywy środowiska akademickiego i liderów przemysłu.