W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Biegorower – projekt studentów PB i uczniów ZST

29-05-2018

Pojazd łączy rower miejski z bieżnią, wyposażony jest w silnik elektryczny, rozwija prędkość do 25 km/h, powstał we współpracy studentów Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej oraz uczniów Zespołu Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku. 

To właśnie ta szkoła zdobyła grant na projekt badawczo-wdrożeniowy w ramach konkursu „Centrum Kompetencji BOF – kompleksowy model wsparcia i modernizacji systemu kształcenia zawodowego na terenie Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego”. Jednym z warunków udziału w projekcie była współpraca z uczelnią wyższą i firmami partnerskimi. Szkoła współpracuje z Politechniką Białostocką od dawna, w projekt zaangażowały się dwie firmy: SaMASZ oraz Nibe-Biawar.

Jeszcze przed startem w konkursie współpracowały ze sobą dwa koła: studenckie ORTHOS oraz uczniowskie – Młody Konstruktor. Grupa ta postanowiła skonstruować urządzenie przeznaczone dla osób lubiących aktywny tryb życia, miłośników biegania i jazdy rowerem. Nazwali ją „Syzyf”. Biegorower pozwala na szybsze dotarcie do celu niż przy użyciu tradycyjnego roweru i daje dużo radości. Konstrukcja budziła zainteresowanie na parkowych ścieżkach już podczas prasowej prezentacji na białostockich Plantach (28 maja).

Dużo fajniej biega się na powietrzu niż w zamkniętej siłowni – tłumaczył pomysł jeden z konstruktorów, Mateusz Kliza, student Wydziału Mechanicznego.

Założenia projektu obejmowały stworzenie trójkołowej konstrukcji zapewniającej bezpieczeństwo i stabilność, wykorzystanie w projekcie części rowerowych, zaprojektowanie napędu poprzez pas bieżni, wykorzystanie dodatkowego silnika wspomagającego z systemem pay-pas, umożliwienie regulowania prędkości jazdy skorelowanej z prędkością chodu, ładowanie akumulatora z prądnicy podczas jazdy oraz wykorzystanie hamulców tarczowych. 

Studenci przejęli na siebie konkretne działania: przygotowanie założeń projektowych, wykonanie modelu wirtualnego i dokumentacji technicznej, opracowanie wstępnego kosztorysu, wykonanie modelu. Ostatecznie urządzenie powstawało w Pracowni Obróbki Ręcznej i Maszynowej ZST. Na kolejnych spotkaniach w ciągu kilku miesięcy studenci i uczniowie wykonywali poszczególne elementy biegoroweru oraz montowali całość. 

Jako szkoła nie tylko zajmujemy się dydaktyką, ale mamy odpowiadać na potrzeby naszych uczniów, pomagać im w odkrywaniu talentów  – podkreślała Renata Frankowska, dyrektor Zespołu Szkół Technicznych im. gen. Władysława Andersa w Białymstoku. Mamy plany na komercjalizację pomysłu – dodawała.

Dziekan Wydziału Mechanicznego PB prof. Andrzej Seweryn mówił: Jest to rower hybrydowy, napędzany zarówno silnikiem elektrycznym, jak i za pomocą bieżni. To konstrukcja innowacyjna. A Wydział stara się od dwóch lat włączać w projekty studenckie uczniów białostockich szkół.

Mam nadzieję , że komercjalizacja dojdzie do skutku, konstrukcja jest oryginalna – powiedział dr hab. inż. Jarosław Sidun. Opiekun projektu ze strony PB zapowiedział dalsze prace nad projektem m.in. możliwość odzyskiwania energii oraz zwiększenie wytrzymałości urządzenia.

Justyna Żynel, koordynator projektu  „Centrum Kompetencji BOF – kompleksowy model wsparcia i modernizacji systemu kształcenia zawodowego na terenie Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego”, zapowiedziała dwa kolejne konkursy, które będą mogły wspomóc realizację tak niezwykłych projektów.

 

 
QR kod RODO
Więcej: pb.edu.pl/rodo