Praca prof. Jarosława Perszko, Prorektora ds. Studenckich Politechniki Białostockiej i  wykładowcy Wydziału Architektury PB znalazła się wśród kilkudziesięciu rzeźb, obiektów i  instalacji prezentowanych na prestiżowej  wystawie „KUNSZT. 100 LAT POLSKIEJ RZEŹBY” w Rydze.

Prace znakomitych polskich twórców prezentowane są w Muzeum Sztuki Bourse, będącego częścią Muzeum Narodowego w Rydze. Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku koło Radomia spośród  blisko 2000 prac wybrało kilkadziesiąt rzeźb, obiektów, instalacji i jeden film video – to dzieła polskich artystów różnych generacji i stanowiących reprezentatywny zbiór polskiej rzeźby XX wieku oraz rzeźby współczesnej.

Na wystawie w Rydze pokazywane są prace: Magdaleny Abakanowicz, Pawła Althamera, Ewy Axelrad, Sylwestra Ambroziaka, Mirosława Bałki, Krzysztofa M. Bednarskiego, Michaliny Bigaj, Tatiany Czekalskiej i Leszka Golca, Zbigniewa Gostomskiego, Wojciecha Fangora, Miłosza Flisa, Władysława Hasiora, Jerzego Jarnuszkiewicza, Marka Kijewskiego i Małgorzaty Malinowskiej “Kocur”, Katarzyny Kobro, Bartosza Kokosińskiego,  Jarosława Kozakiewicza, Edwarda Krasińskiego, Piotra Kurki, Natalii Lach-Lachowicz, Artura Malewskiego, Darii Malickiej, Sławoja Ostrowskiego, Marty Pszoniak, Macieja Szańkowskiego, Karola Szostaka, Martyny Szwinty, Augusta Zamoyskiego, Barbary Zbrożyny.

Wśród prezentowanych prac jest instalacja neonowa Jarosława Perszko „Drzwi bez tytułu” z 2014 roku.

Czuję się wyróżniony. Bardzo mi miło, że mogę wziąć udział w tego rodzaju wydarzeniu, że moja aktywność artystyczna znajduje akceptację, uznanie. Została wpisana w ramy pewnego subiektywnego wartościowania, które zakwalifikowało mnie do tego, żeby znaleźć się obok dużych nazwisk twórców. Nigdy nie pracowałem z takim zamysłem, żeby umiejscawiano mnie w jakiś zbiorach, zestawieniach, choć zdawałem sobie sprawę, i nadal zdaję, że to, co robię zawsze podlegać będzie jakiejś weryfikacji. Bo sztuka funkcjonuje tylko w taki sposób – jest wytwarzana, a ktoś ją ogląda. Pytanie jest tylko tego rodzaju, czy twórca i odbiorca złapią wspólny mianownik i się wzajemnie dopełnią… W innym wypadku dialog nie nastąpi – mówi prof. Perszko.

Jarosław Perszko ukończył studia na Wydziale Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jego dyplom powstał w Pracowni Rzeźby prof. Hanny Brzuszkiewicz. Jarosław Perszko był asystentem prof. Adolfa Ryszki w Zakładzie Rzeźby UMK w Toruniu, a od 1997 roku jest pracownikiem naukowo-dydaktycznym Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej. Zajmuje się rzeźbą, instalacją i performance. Tworzył liczne realizacje scenograficzne dla filmu, teatru dramatycznego i lalkowego oraz widowisk muzycznych. Jego prace znajdują się w zbiorach m.in. Muzeum Narodowego w Szczecinie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz zbiorach prywatnych. Mieszka i tworzy w Hajnówce.

Współpraca Jarosława Perszko z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku trwa już od 2001 roku. Instytucja kilkakrotnie organizowała wystawy indywidualne rzeźbiarza z Hajnówki. W kolekcji Centrum znajdują się trzy prace artysty: marmurowa rzeźba z cyklu Shibui, projekt „Oddech”, a także „Dwa kroki” – instalacja neonowa w kolekcji rzeźby plenerowej. Centrum dysponuje także instalacją „Drzwi bez tytułu”.

Wystawę „KUNSZT. 100 LAT POLSKIEJ RZEŹBY” w Muzeum Sztuki Bourse w Rydze będzie można oglądać do 15 kwietnia. Wystawa wpisuje się w obchody stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Kuratorką wystawy jest Eulalia Domanowska.

Częścią łotewskiego projektu realizowanego przez Centrum Rzeźby Polskiej i Muzeum Sztuki Bourse jest także program edukacyjny oraz seminarium poświęcone polskiej rzeźbie modernizmu oraz współczesnej, które odbędzie się pod koniec lutego w Rydze.

 

Więcej na stronie Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Zdjęcia dzięki uprzejmości Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.

Wydrukuj ten Post