W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Konferencja upowszechniająca efekty projektu „Towards E-Coaching”

21-02-2023
Dorota Mozyrska i Dorota Krawczyk podczas otwarcia konferencji Towards E-Coaching
Jak efektywne zaangażować studenta nauką prowadzoną w trybie zdalnym? Przygotowania wspólnej odpowiedzi podjął się Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej (lider projektu) wraz z trzema uczelniami europejskimi. Rezultaty międzynarodowego projektu pod nazwą „Towards e-coaching. The first step to build trust with a digital coach” przedstawiano podczas dwudniowej konferencji w Politechnice Białostockiej.
 

W spotkaniu, w dniach 21-22 lutego 2023 r., wzięli udział przedstawiciele uczelni zaangażowanych w realizację przedsięwzięcia: Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej, Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Tampereen (Finlandia), Uniwersytetu w Lipsku (Niemcy) oraz Politechniki Krety (Grecja). Dzięki transmisji online wystąpieniom konferencyjnych przysłuchiwali się również akademicy z Indii, Rumunii, Turcji oraz Polski. Podczas konferencji prócz przedstawienia rezultatów projektu, omawiano opracowaną metodologii oraz e-booka, zawierającego jej opis. Uczestnicy zapoznali się też z dedykowanymi kursami z metodologii dla nauczycieli i studentów, upublicznionymi na platformie e-learningowej ecoach.coursevo.com  Drugiego dnia konferencji specjaliści z Tamepre University of Applied Sciences (Finlandia) przeprowadzili warsztaty z metodyki coachingu w kursach online, a specjaliści z Wydziału Informatyki PB przedstawili wyniki pilotażowych zajęć ze studentami z użyciem tej metodologii.

Program Międzynarodowej Konferencji Projektu E-COACH (PDF, 766 KB, otworzy się w nowej karcie)

O projekcie

W 2021 roku Wydział Informatyki Politechniki Białostockiej (lider projektu) zaproponował trzem uczelniom europejskim udział w konsorcjum i wspólne przygotowanie odpowiedzi na wyzwanie, przed którym w dobie pandemii COVID-19 stanęło szkolnictwo wyższe, czyli sposobu na efektywne zaangażowanie studenta nauką prowadzoną w trybie zdalnym. Te działania konsorcjum prowadzone pod nazwą „Towards e-coaching. The first step to build trust with a digital coach” Narodowa Agencja Programu Erasmus+ wsparła w ramach akcji 2, Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji cyfrowej w sektorze szkolnictwa wyższego dotacją w wysokości 254 729,00 euro. 

Koordynatorką projektu „Towards e-coaching” jest dr hab. Dorota Mozyrska, prof. PB, dziekan Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej. Współpracował z nią zespół projektowy, w skład którego weszli pracownicy wydziału oraz dr inż. kpt. ż. w. Piotr Wołejsza z Politechniki Morskiej w Szczecinie.

To projekt na czasy pandemii mówiący o nowoczesnej edukacji zdalnej i pomocy w tej edukacji. Naukę zdalną poznaliśmy, nauczyliśmy się używać narzędzi, ale nie poszliśmy zbyt daleko z metodologią podczas nauczania zdalnego. Jaką więc zastosować metodologię, by zaktywizować słuchaczy, przez motywację, aktywizację, budowanie zaufania? Podjęliśmy wyzwanie stworzenia nowej metodologii łączącej coaching w pracy zdalnej – tłumaczy prof. Dorota Mozyrska.

Część teoretyczna projektu, dotycząca opracowania metodologii e-coachingu, została wykonana przez specjalistów z zakresu dydaktyki i metodologii z Uniwersytet Nauk Stosowanych w Tampereen w Finlandii (Tampere University of Applied Sciences) i Uniwersytet w Lipsku (Universitaet Leipzig, Niemcy). W projekcie wypracowano szkolenia i kursy e-learningowe, udostępnione na platformie ecoach.coursevo.com przygotowanej przez Polytechneio Kritis w Grecji.

Wykorzystując materiały szkoleniowe, pracownicy Wydziału Informatyki przeprowadzili pilotażowe zajęcia ze studentami kierunków technicznych, w ramach przedmiotów: przedsiębiorczości, programowania oraz analizy matematycznej i algebry liniowej. W ten sposób powstało 12 filmów z bezpośrednich sesji spotkań zdalnych ze studentami pierwszego roku.

Te pilotażowe filmy zajęć w języku polskim będą opublikowane wraz z transkrypcją na kanale You Tube Politechniki Białostockiej. To coś, czego jeszcze internet nie widział. Do tej pory nie znalazłam w sieci takich nagrań. Myślę, że nikt nie chce pokazać, jak mogą wyglądać zdalne zajęcia od środka. My to zrobiliśmy, pokazując jak wdrożyć metody e-coachingu w praktyce – podkreśla prof. Mozyrska.

Efekty realizacji projektu „Towards e-coaching. The first step to build trust with a digital coach”, program Erasmus+ Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji cyfrowej w sektorze szkolnictwa wyższego:

  • innowacyjna metodologia dydaktyczna kształcenia na odległość (E-Coach), która stworzy podstawy do budowania zaufania między stronami procesu edukacyjnego;
  • zintegrowana platforma e-learningowa dotycząca zastosowania metodologii e-coachingu, zawierająca program aktywizacyjny dla nauczycieli;
  • pilotażowe przykłady kursów e-coachingowych, tj. 12 zarejestrowanych zajęć z Analizy matematycznej, Algebry, Programowania i Przedsiębiorczości z wykorzystaniem innowacyjnej metodologii e-coachingu dedykowanej instytucjom szkolnictwa wyższego.
Znaczenie projektu

Projekt „Towards e-coaching. The first step to build trust with a digital coach” był jedną z trzech inicjatyw podjętych przez Politechnikę Białostocką w konkursie Narodowej Agencji Programu Erasmus+ w ramach akcji 2, Partnerstwa strategiczne na rzecz edukacji cyfrowej w sektorze szkolnictwa wyższego. W okresie 2021-2023 nasza uczelnia realizowała jeszcze projekt „Holistic approach towards problem-based ICT education based on international cooperation in pandemic conditions (ICT_EDUPAND)” (budżet: 234 700,00 EUR) oraz „Advanced Digital Design course ON modern buildings developing SKILLS for young engineers (ADD-ON_SKILLS)” (budżet: 261 018,00 EUR). Wszystkie trzy przedsięwzięcia dotyczyły rozwoju edukacji cyfrowej. Ich efektem są publikacje, dydaktyczne bazy cyfrowe, kursy, moduły do nauki zdalnej. W międzynarodowym środowisku dydaktyków przeprowadzone były szkolenia i warsztaty, ukierunkowane na uatrakcyjnienie i wzrost efektywności dydaktyki w formule online.

Ich znaczenie dla internacjonalizacji Politechniki Białostockiej podkreśla dr hab. inż. Dorota Anna Krawczyk, prof. PB, prorektor ds. współpracy międzynarodowej Politechniki Białostockiej.

Korzyści z podejmowania przez naszą uczelnię projektów o międzynarodowym zasięgu są wielowymiarowe. Z jednej strony pomagają nam zbudować sieć kontaktów z partnerami zagranicznymi oraz wzmocnić te, które już mamy, a chcemy, aby w przyszłości owocowały kolejnymi projektami. Z drugiej – są ważne dla naszych nauczycieli, głównie ze względu na ich rozwój indywidualny. W trakcie takiego projektu można bardzo rozwinąć swoje kompetencje, uczyć się od kolegów z innych krajów, porównać, jak dydaktycy z Europy przygotowują u siebie dane tematy, jaki mają punkt widzenia, doświadczenia. Takich obserwacji nie mogliby prowadzić bez kontaktów międzynarodowych, który jest sednem projektu. Z trzeciej strony projekty międzynarodowe mają ogromne znaczenie dla naszych studentów, ponieważ w dużej części dostarczają nowych metod dydaktycznych, nowoczesnych narzędzi do nauczania oraz materiałów do ich wprowadzenia. To bardzo podnosi jakość kształcenia studentów Politechniki Białostockiej. Efekty projektów międzynarodowych zostają na lata i mogą być wykorzystywane zarówno przez uczestników projektu, jak i każdego innego zainteresowanego dydaktyka – mówi dr hab. inż. Dorota Anna Krawczyk, prof. PB, prorektor ds. współpracy międzynarodowej Politechniki Białostockiej.

mr