W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Jak zachowują się kierowcy w rejonie środków uspokojenia ruchu?

21-12-2022
Badania zagraniczne i krajowe oraz badania własne dr. inż. Roberta Ziółkowskiego dowodzą, że niezależnie od kategorii drogi i zastosowanych rozwiązań projektowych średnio od 40% do 70% kierowców nie dostosowuje swojej prędkości do istniejących limitów, a 10–20% przekracza limit o więcej niż 10 km/h. Jazda z nadmierną prędkością jest główną przyczyną powstawania wypadków drogowych oraz ich nieszczęśliwych następstw. Widać to zwłaszcza w statystykach bezpieczeństwa w obszarach zabudowanych, w których około 70% wszystkich notowanych zdarzeń drogowych ma związek z kierowcami poruszającymi się do drogach z prędkością większą od ustanawianych ograniczeń.
 

Jak więc skutecznie zadbać o bezpieczeństwo użytkowników ruchu? Dr inż. Robert Ziółkowski przedstawił w swojej monografii analizy i badania różnych rozwiązań fizycznych środków uspokojenia ruchu.

Monografia jest wynikiem moich wieloletnich badań prowadzonych w kraju i za granicą – mówi dr inż. Robert Ziółkowski z Katedry Budownictwa i Inżynierii Drogowej na Wydziale Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej. – Zainteresowanie tematyką środków uspokojenia ruchu drogowego towarzyszy mi już od blisko 20 lat. W latach 2001-2004 uczestniczyłem jako pełnomocnik Miasta Białegostoku w projekcie badawczym 5th Framework Programme of Research within the IST Programme dotyczącym możliwości implementacji projektu Skoordynowanej Kontroli Ruchu Miejskiego TUC (Traffic Urban Responsive Control) w Białymstoku. W tamtym czasie koncentrowałem się jednak na realizacji doktoratu poświęconego badaniom odporności lepiszczy modyfikowanych i opartych na nich mieszankach mineralno-asfaltowych na procesy starzeniowe. Po ukończeniu doktoratu wróciłem do tematyki ruchu drogowego w mieście, a z czasem – głównie na skutek moich zagranicznych doświadczeń – zainteresowania te zostały ukierunkowane w stronę zagadnień dotyczących analiz skuteczności środków zarządzania prędkością, wspomaganych rozwiązaniami z grupy Inteligentnych Systemów Transportowych i ich wpływu na zachowania kierowców – mówi dr inż. Robert Ziółkowski.

Tak powstała monografia, w której przedstawiono zależności regresyjne, opisujące zmienność dynamicznych zachowań kierowców w rejonie pojedynczo stosowanych fizycznych środków uspokojenia ruchu wraz z zasięgiem ich oddziaływania. Zawarto w niej opracowania modeli prędkości, które stanowią praktyczne narzędzie umożliwiające projektowanie efektywnych rozwiązań zarządzania prędkością w strefach liniowego/obszarowego uspokojenia ruchu. Opracowane przez dr. inż. Roberta Ziółkowskiego zależności funkcyjne umożliwiają wybór rozwiązań związanych z zarządzaniem prędkością w sposób uwzględniający minimalizację negatywnego oddziaływania ruchu pojazdów na najbliższe otoczenie w postaci emisji spalin czy redukcji hałasu.

Odbiorcami książki mogą być zarówno studenci wyższych uczelni technicznych o specjalności drogowej, jak również projektanci i zarządcy dróg zajmujących się zagadnieniami wdrażania rozwiązań uspokojenia ruchu.

Rozwój i zakres badań prowadzonych przez dr. inż. Roberta Ziółkowskiego jest efektem współpracy i tematów realizowanych wspólnie z naukowcami z Hiszpanii (University of the Basque Country, University of Burgos University), Czech (Technical University in Prague) i Szkocji (Transport Research Institute, Edinburgh Napier University). Realizowane w tych krajach staże naukowe umożliwiły pracownikowi Politechniki Białostockiej nawiązanie ścisłej współpracy z naukowcami wymienionych ośrodków. Jej efekty w postaci opracowań były niejednokrotnie publikowane w wysokopunktowanych czasopismach naukowych.

 

Zapraszamy do lektury!

Tytuł: „Zachowania kierowców pojazdów w otoczeniu środków uspokojenia ruchu w warunkach miejskich

Autor: dr inż. Robert Ziółkowski

Rodzaj publikacji: monografia
Rok wydania: 2022
ISBN: 978-83-67185-32-5    eISBN: 978-83-67185-33-2
Publikacja jest udostępniona na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0). Pełna treść licencji dostępna na stronie creativecommons.org

 

(mr)