W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

W Politechnice Białostockiej przybyło certyfikowanych tutorów

20-10-2023
Agnieszka Dardzińska-Głębocka

38 nauczycieli akademickich Politechniki Białostockiej przeszło w lipcu 2023 r. program szkoleniowy „Szkoła Tutorów Akademickich Collegium Wratislaviense”. To wszystko w ramach projektu „Doskonałość dydaktyczna uczelni”, który Politechnika Białostocka realizuje dzięki wsparciu z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Oś Priorytetowa III Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.4 Zarządzanie w instytucjach szkolnictwa wyższego. Kierownikiem projektu jest dr hab. Agnieszka Dardzińska-Głębocka, prof. PB, prorektor ds. kształcenia Politechniki Białostockiej.

Udział w szkoleniach umożliwił naszym nauczycielom podniesienie swoich kompetencji zawodowych, a w szczególności zaznajomienie się z założeniami edukacji spersonalizowanej. Poznali narzędzia ułatwiające efektywną pracę indywidualną ze studentami i dowiedzieli się, jak metodę tutoringu oraz coachingu wdrożyć na swoich zajęciach dydaktycznych. Wszyscy otrzymali indywidualne Certyfikaty Tutora. Specjalnym certyfikatem zbiorowym wyróżniona została także Politechnika Białostocka. Naszą uczelnię doceniono za wspieranie rozwoju kadr w kierunku wdrażania nowoczesnych metod nauczania.

W projekcie „Doskonałość dydaktyczna uczelni” w pionie prorektora ds. kształcenia powstał HUB Dydaktyki, a w jego strukturach – dwa laboratoria: Laboratorium Tutorów oraz Laboratorium Innowacji Dydaktycznych.

Służą one:

  • opracowaniu i wdrożeniu instytucjonalnego wsparcia innowacji dydaktycznych oraz motywowania nauczycieli do pogłębiania swoich kompetencji;
  • opracowaniu systemu finansowania grantów dydaktycznych, badań dydaktycznych skierowanych w formie indywidualnej lub zespołowej (tzw. granty dydaktyczne) w firmach, instytucjach publicznych, organizacjach non profit mających na celu opracowanie innowacji dydaktycznych;
  • opracowaniu podręcznika – słownika specjalistycznej terminologii w dziedzinie nauk technicznych i społecznych, wykorzystywanych w procesie kształcenia cudzoziemców w dyscyplinach PB.

Tutoring to metoda edukacyjna oparta na relacji „mistrz-uczeń”, której celem jest pobudzanie rozwoju osobistego i edukacyjnego studenta. Jest to również szansa na efektywny rozwój potencjału podopiecznych oraz podniesienie prestiżu placówki edukacyjnej. Chodzi również o to, żeby zachęcić studentów do samodzielnej pracy naukowej oraz umiejętnego wykorzystania swoich mocnych stron.

Tutoring jako metoda spersonalizowanego nauczania, wychowania i wspierania rozwoju osobistego studentów posiada niezwykle bogatą tradycję. Z metody tej słyną takie uniwersytety jak Oxford i Cambridge. Tutoring zdobywa też coraz silniejszą pozycję oraz uznanie w polskich środowiskach akademickich.

Naszym nauczycielom akademickim, którzy zdobyli Certyfikat Tutora I stopnia, a wraz z nim uprawnienia do nauczania w formie tutoringu serdecznie gratulujemy i życzymy jak najszybszego wprowadzenia w życie nowo nabytych umiejętności oraz wielu sukcesów w pracy ze studentami!

 

Czytaj także: Politechnika Białostocka beneficjentem projektu „Doskonałość dydaktyczna uczelni”

 

(oprac. mr)