W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Podsumowanie międzynarodowego projektu GLOCAL w Politechnice Białostockiej

16-12-2022
grupa osób na auli
W ten projekt zaangażowało się ponad 30 nauczycieli z trzech uczelni technicznych oraz wielu partnerów instytucjonalnych i biznesowych w Polsce, Hiszpanii i na Litwie. Powstały materiały dydaktyczne opracowane w czterech językach. 48 studentów wzięło udział kursach e-learningowych oraz szkołach letnich zorganizowanych w Białymstoku, Kłajpedzie i Madrycie. 16 grudnia 2022 r. osoby realizujące międzynarodowe przedsięwzięcie GLOCAL Erasmus+ spotkały się w Politechnice Białostockiej, żeby podsumować prawie 3 lata wspólnej pracy.
 

Projekt „GLOCAL – Innowacyjne kształcenie przyszłych inżynierów odpowiadające na problemy współczesnych miast” zjednoczył trzy uczelnie: Politechnikę Białostocką (jako lidera), Politechnikę w Madrycie (Universidad Politécnica de Madrid) oraz Uniwersytet Nauk Stosowanych w Kłajpedzie (Klaipeda State University of Applied Sciences). Konsorcjum pozyskało w ramach akcji Partnerstwa strategiczne na rzecz szkolnictwa wyższego Programu Erasmus+ 300 860 euro dofinansowania na działania związane z modernizacją programów kształcenia na kierunkach technicznych, prowadzonych na tych uczelniach, a także poszerzenie wiedzy i umiejętności studentów w zakresie kształtowania przestrzeni publicznej oraz podnoszenia standardu życia w miastach. W ramach projektu GLOCAL odbyły się trzy międzynarodowe szkoły letnie, w których wzięli udział studenci i pracownicy uczelni partnerskich. Tematyka szkół letnich związana była ze zrównoważonym rozwojem miast, wykorzystaniem odnawialnej energii czy zastosowaniem najnowszych technologii IT w procesie projektowania.

GLOCAL to projekt, który nauczył przyszłych inżynierów myśleć globalnie a działać lokalnie. Po szkołach GLOCAL nasi studenci wyszli z umiejętnościami współpracy w zespołach międzynarodowych i interdyscyplinarnych. Taka była idea projektu, aby dać szansę studentom przepraktykowania przyszłej pracy zawodowej, czyli współpracy i konfrontacji w pracy z innymi branżami projektowymi – mówi dr inż. arch. Dorota Gawryluk z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej, koordynatorka programu.

W uroczystości podsumowania projektu GLOCA uczestniczyła prof. María Aurora Flórez de la Colina z UPM w Madrycie. W swoim wystąpieniu podkreślała, że jest dumna z osiągnięć każdego studenta, który wziął udział w programie. Doceniła szczególnie ich zdolność do pokonywania barier, od tych najprostszych – językowych, po kulturowe i te związane z reprezentowanymi dziedzinami nauki. Podczas szkół letnich studenci z Polski, Hiszpanii i Litwy pracowali bowiem w trzyosobowych zespołach międzynarodowych. Było też multidyscyplinarnie: studenci z Politechniki Białostockiej reprezentowali architekturę krajobrazu, studenci z Politechniki w Madrycie specjalizowali się w inżynierii budowlanej, natomiast grupa z Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Kłajpedzie studiowała geodezję. Wspólnie tworzyli zielone przystanki dla wybranych miast.

Natalia Rzepniewska, studentka z Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej i uczestniczka projektu GLOCAL, wspólnie z kolegami z Hiszpanii i Litwy zaprojektowała zielony przystanek w Supraślu. – Najtrudniejsze było uzgodnienie wspólnej koncepcji projektu, tak, aby wszyscy zgodzili się i byli zadowoleni z końcowego efektu. To nauczyło nas współpracy, dzielenia się zadaniami w grupie. A to, że działaliśmy w grupie osób o różnych specjalnościach i do tego posługiwaliśmy się na co dzień językiem angielskim, to dodatkowe plusy szkół letnich – mówiła Natalia.

Natomiast jej koleżanka, Lizavata Belahryvaya, także studentka Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej wspominała: – W mojej grupie już na samym początku zgodziliśmy się co do tego, że ja, jako architekt krajobrazu będę odpowiedzialna za ogólną koncepcję zielonego przystanku. Technicznie projekt dopracowywała koleżanka z Madrytu, a kolega z Litwy zadbał o sprawy związane z retencją wody. Dzięki naszej współpracy dowiedziałam się wielu szczegółów związanych z techniczną realizacją obiektów zielonej architektury.

GLOCAL połączył także kadrę akademicką trzech europejskich uniwersytetów. Podczas sesji szkoleniowych dydaktycy mieli okazję podnieść swoje umiejętności w zakresie nowoczesnej edukacji. Udział w projekcie pozwolił też na wymianę interdyscyplinarnej wiedzy oraz nawiązanie kontaktów naukowych pomiędzy badaczami.

Właśnie na ten aspekt projektu GLOCAL zwróciła uwagę w swoim wystąpieniu Dainora Jankauskiene z Klaipeda State University of Applied Sciences. Jej zdaniem namacalne efekty projekty potęgują relacje, które zawiązały się między specjalistami z Polski, Litwy i Hiszpanii. – Zawarliśmy niezwykle cenne kontakty i przekonaliśmy się, jak wiele możemy wspólnie zrobić w obszarze umiędzynarodowienia kształcenia młodych inżynierów.

Projekt „GLOCAL – Innowacyjne kształcenie przyszłych inżynierów odpowiadające na problemy współczesnych miast” (Erasmus+ 2019-1-PL01-KA203-065654) otrzymał dofinansowanie z programu Erasmus+ w wysokości 300 860 euro. Jego realizacja zamknęła się w okresie od września 2019 roku do grudnia 2022 roku.

Więcej na stronie: glocal.pb.edu.pl

 

(mr)