W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Nowy bolid CMS-08 zespołu Cerber Motorsport wyruszył na Formula SAE Italy!

13-07-2022
Bolid CMS-08

To będzie bardzo intensywny sezon dla ekipy bolidu CMS-08! Czeka ich aż pięć serii zawodów i 7 tygodni poza domem. Już dziś zespół Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego pokaże na co go stać w zawodach Formula SAE Italy. Zmagania na włoskim torze potrwają do niedzieli 17 lipca. Trzymamy kciuki za naszych!

 

 

 

 

 

Nasz nowy bolid CMS-08 przeszedł pomyślne testy na torze wyścigowym w Białymstoku, ale jak wypadnie podczas zawodów Formula Student? Miejmy nadzieję, że technologia mu sprzyja i utoruje mu miejsce na podium.

– Po pierwszych testach nowym autem od razu poczułem różnicę. Zmieniona ergonomia miejsca kierowcy, pozwala mi lepiej operować kierownicą, a do tego zamontowany wyświetlacz na bieżąco podaje wszystkie informacje o parametrach auta. Dzięki temu wiem, co się dzieje z autem i mogę się dostosować do tego, co się aktualnie dzieje – wyjaśnia Patryk Siekaniec, kierowca i zarazem jeden z koordynatorów Zespołu Cerber Motorsport.

– Nasi studenci zastosowali tu technologie rodem z kosmosu. Mamy więc technologie kompozytowe, różnego rodzaju rozwiązania, które poprawiają bezpieczeństwo, usprawniają aerodynamikę – przekonuje dr hab. inż. Jarosław Szusta, prof. PB, Prorektor ds. Studenckich Politechniki Białostockiej.

Nasi studenci biorą udział w międzynarodowych zawodach Formula Student od momentu skonstruowania pierwszego bolidu. W 2016 roku team Cerber Motorsport jako pierwszy polski zespół stanął na podium zawodów Formula SAE Italy. Jest okazja, by powtórzyć sukces sprzed 6 lat. Dziś bowiem drużyna Politechniki Białostockiej startuje w zmaganiach na włoskim torze, które potrwają do 17 lipca.

Rywalizacja inżynierskich zespołów uniwersyteckich organizowana corocznie na największych i najsłynniejszych torach wyścigowych na świecie, to wielkie wydarzenie nie tylko dla zespołu Cerber Motorsport, ale i całej Uczelni.

– Zawody Formula Student to rywalizacja grupy studentów, którzy budują niesamowicie rozwiniętą technologicznie konstrukcję. Pasja, zaangażowanie, pomysły, doświadczenie starszych kolegów z branży powoduje to, że możemy startować w tak prestiżowych zawodach, jak pięć zawodów, które są przed nami: Włochy, Austria, Niemcy, Czechy, Węgry. To naprawdę najwyższa półka jeżeli chodzi o rywalizację pomiędzy zespołami z całego kraju, z całej Europy – podkreśla dr hab. inż. Łukasz Derpeński, prof. PB, Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej.

W sezonie 2022 zespół studentów z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej wystartuje w 5 seriach zawodów w następujących terminach:

  • Formula SAE Italy 13.07-17.07.2022
  • Formula Student Czech Republic 18.07-24.07.2022
  • Formula Student Austria 24.07-28.07.2022
  • Formula Student EAST 08.08-12.08.2022
  • Formula Student Germany 15.08-21.08.2022.

Co warto podkreślić, zawody te to nie tylko święto pasjonatów motoryzacji, ale i przepustka do kariery zawodowej. Wydarzenie obserwują bacznie headhunterzy, którzy „łowią” utalentowanych studentów dla takich gigantów jak: Ferrari, Porsche, czy Audi.

Podczas zawodów skład sędziowski ocenia osiągi bolidów, ale także umiejętności inżynierskie, drużynową współpracę, a nawet aspekty ekonomiczne. To jak auto jeździ jest weryfikowane w konkurencji dynamicznej, ale liczą się również konkurencje statyczne, które biorą pod uwagę planowanie kosztowe i biznesowe całego zespołu.

Jesteśmy przekonani, że nowy bolid CMS-08 oraz udział w zawodach będzie dla naszego zespołu przepustką do równie wyścigowej kariery w branży motoryzacyjnej!

Przypomnijmy, w pracach nad nowym autem współpracowali ze sobą studenci z: Wydziału Mechanicznego, Wydziału Informatyki oraz Wydziału Elektrycznego.

 

Parametry techniczne CMS-08:

– masa: 215 kg

– silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych

– przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.

– prędkość maksymalna – 125 km/h

– 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM

– 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM

– sekwencyjna skrzynia biegów

– 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h

 

Rozwiązania zastosowane w aucie:

– w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze,

– hybrydowa konstrukcja nośna – połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym „monocoque” o zwiększonej sztywności,

– laminowana obręcz bezpieczeństwa,

– wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy,

– telemetria wyposażona w 33 czujniki,

– pokrywka silnika redukująca opór powietrza,

– aktywne chłodzenie obszaru silnika,

– autorskie wałki rozrządu,

– zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika,

– wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia,

– mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego,

– system redukcji oporu powietrza (DRS).

 

Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski 

Dofinansowano przez Ministra Edukacji i Nauki ze środków z budżetu państwa w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.

 

Partnerzy:

Politechnika Białostocka, Wydział Mechaniczny Politechniki Białostockiej, GIBO, Metal Fach, Neva, Technology Applied, Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, Miasto Białystok, Samorząd Studentów Politechniki Białostockiej, Scalmax, Jazon, Novol, Art-Motor, SMP, TMK PROJEKT, Instytut Innowacji i Technologii Politechniki Białostockiej, Symkom, Kipp, Norelem, Diaedge, Millers Oils, Medgal, ECU MASTER, Metal Max, Maxton Desing, Grm, Bianar, SaMasz, 3dconnexion, SIMP,  RICARDO, Solidworks, Ansys, Premium Solutions,  Chłodnice Rosłoniec,  SolidCAM, PZM, Automobilklub Podlaski, Tor Białystok, Moto Park Ułęż, PROMOTECH, ROMEK, Altium, FALCON, Falcon Strength Training Institute, MEiN

Zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad ośmioma  generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na 6 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Silnik i Napęd, Konstrukcja Nośna, Marketing. Głównym celem Koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają  ponad 800  zespołów, czyli prawie 31000 członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną. 

Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formula SAE Italy w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to również seria sukcesów. Jednym z najważniejszych celów Koła jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających jego osiągi, co przekłada się na zdobywane miejsca. Łączenie teorii z praktyką, a przy tym dobra zabawa i rywalizacja to synonimy Zespołu Cerber Motorsport.

logo MEiN

 

Zdjęcia z jazdy próbnej na Torze Białystok

 

Harmonogram wyjazdów na zawody Formula Student

Zawody Formula Student 2022

(mz)