W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Politechnika Białostocka prezentuje nowy bolid klasy Formuła Student. To CMS-08

07-07-2022

Bolid CMS-08 to dziewięć miesięcy pracy 31 studentów z zespołu Cerber Motorsport z Politechniki Białostockiej. Najnowszy bolid klasy Formuła Student zostanie oficjalnie zaprezentowany 8 lipca 2022 roku. Auto jest lżejsze, łatwiejsze w prowadzeniu i jeszcze szybsze.

To już ósme auto z serii bolidów, jakie biorą udział w zawodach Formuły Student, zbudowane na Wydziale Mechanicznym Politechnice Białostockiej. Stworzyło je 31 studentów z Cerber Motorsport – zespołu działającego w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Formuła Student ogranicza pojemność silnika do 710 ccm. Dlatego w bolidzie CMS-08 studenci wprowadzili wszelkie możliwe innowacje. Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące przeznaczone na wykonywanie zaowocowało przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji bolidu.

– Wprowadziliśmy wiele usprawnień i nowatorskich rozwiązań takich jak: aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukująca opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz splitter – przednią część podłogi – informuje Michał Gleba, student I semestru studiów II stopnia kierunku mechanika i budowa maszyn na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej i koordynator projektu bolidu CMS-08. To tylko niektóre nowości i zmiany wprowadzone w porównaniu do CMS-07.

Zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej składa się z sześciu działów odpowiedzialnych za poszczególne elementy unikalnej konstrukcji.

– Dział silnik i napęd przeprojektował gruntownie układ chłodzenia co poskutkowało redukcją masy całego układu przy zachowaniu jego wydajności – zdradza Michał Gleba, koordynator projektu bolidu CMS-08. – Rozwinęliśmy konstrukcję układu smarowania opartą o suchą misę olejową, a nowa koncepcja kolektora dolotowego pozwoliła na zmniejszenie jego masy, przy poprawie sztywności. Żeby przeprowadzić niezbędne testy i badania skonstruowaliśmy i zbudowaliśmy prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy.

Młodzi adepci konstrukcji zajęli się też charakterystyką zewnętrzną silnika. Podjęli decyzję o zastosowaniu możliwie równej krzywej momentu obrotowego, która zapewnia szeroki zakres użytecznych prędkości obrotowych jednostki napędowej. Sprawia to, że auto jest bardziej przewidywalne i łatwiejsze w prowadzeniu.

– Nasz dział elektroniki zastosował zupełnie nowy moduł łączący wyświetlacz z systemem akwizycji danych, pozwalający na kontrolowanie przez kierowcę wybranych parametrów pracy auta oraz zapis danych do późniejszej analizy – objaśnia Michał Gleba. Pomoże to w udoskonaleniu aktualnej, jak i przyszłych konstrukcji. Dział elektroniki Cerber Motorsport dodatkowo rozszerzył system telemetrii o czujniki temperatury opon, prędkości kół, ugięcia zawieszenia i ciśnienia paliwa oraz moduł GPS. Studenci pasjonaci elektroniki usprawnili system łączności zdalnej, dzięki czemu z bolidem będzie można łączyć się praktycznie z dowolnego miejsca.

– Do budowy auta wykorzystano 315 metrów przewodów a cała wiązka waży około 3,5 kg – wylicza Michał Gleba. – System telemetrii składa się z 33 czujników monitorujących parametry pracy bolidu.

Po raz pierwszy w konstrukcji nośnej została zalaminowana obręcz bezpieczeństwa zmniejszając masę całego monocoque’a. Zwiększyli również kąt pochylenia oparcia kierowcy, co poprawiło umiejscowienie środka ciężkości całego auta. Młodzi konstruktorzy zmniejszyli ilości warstw i zastosowali frezowane piany konstrukcyjne w miejscach krytycznych ( zaokrągleniach ) przy wykładaniu monocoque.

– Cały pakiet aerodynamiczny bolidu CMS-08 przeszedł stanowcze zmiany – podkreśla Michał Gleba. Wszystko po to, by udało się  utrzymanie balansu aerodynamicznego przy zwiększeniu generowanej siły nośnej oraz jeszcze bardziej poprawiła się kontrola nad strugą powietrza w obszarach kół.

– Przeprojektowaliśmy geometrię przedniego skrzydła i wyposażyliśmy je w autorskie profile lotnicze – objaśnia koordynator zespołu Cerber Motorsport. – Zaprojektowaliśmy nowatorskie rozwiązanie chłodzenia hamulców poprawiające również przepływ powietrza otaczającego koło. Nowe profile lotnicze wraz z pokrywką silnika pozwoliły nam poprawić wydajność tylnego skrzydła bolidu oraz zwiększyć generowaną siłę docisku.

Efektem współpracy pomiędzy poszczególnymi działami zespołu jest zastosowanie  w tylnym skrzydle systemu redukcji oporu (DRS), który odpowiada za zmniejszenie oporu i siły docisku na prostych odcinakach toru.

W sezonie 2022 zespół studentów z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej wystartuje w 5 seriach zawodów:

  • Formula SAE Italy,
  • Formula Student Czech Republic,
  • Formula Studetn Austria,
  • Formula Student EAST,
  • Formula Student Germany.

Miasto Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski.

Nowy bolid Formuła Student CMS-08 zostanie zaprezentowany w piątek, 8 lipca 2022 roku, o godzinie 13, na placu przed wejściem do Centrum Nowoczesnego Kształcenia, przy ul. Zwierzynieckiej 16.

Zespół Cerber Motorsport działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad ośmioma  generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na 6 podzespołów: Aerodynamika, Elektronika, Zawieszenie, Silnik i Napęd, Konstrukcja Nośna, Marketing. Głównym celem Koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają  ponad 800  zespołów, czyli prawie 31000 członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe – dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną. 

Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formula SAE Italy w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to również seria sukcesów. Jednym z najważniejszych celów Koła jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających jego osiągi, co przekłada się na zdobywane miejsca. Łączenie teorii z praktyką, a przy tym dobra zabawa i rywalizacja to synonimy Zespołu Cerber Motorsport.

 

Dofinansowano przez Ministra Edukacji i Nauki ze środków z budżetu państwa w ramach programu „Studenckie koła naukowe tworzą innowacje”.

logo Ministra oraz MEiN

(jd)