W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Szkoła Doktorska Politechniki Białostockiej zmieniła regulamin

11-05-2021
prof. Michał Kuciej, Dyrektor Szkoły Doktorskiej PB
Nowy regulamin został opracowany przez Radę Naukową Szkoły Doktorskiej Politechniki Białostockiej przy ścisłej współpracy z samorządem doktorantów – mówi prof. Michał Kuciej, Dyrektor Szkoły Doktorskiej PB.

– Głównym kierunkiem SDPB, a co za tym idzie i zmianami w programie kształcenia jest dążenie do umiędzynarodowienia Szkoły oraz przygotowania doktorantów do rozwoju naukowego poprzez samodzielny i dostosowany do naukowych potrzeb dobór przedmiotów prowadzonych przez wysoko wykwalifikowaną kadrę – podkreśla prof. Michał Kuciej, Dyrektor Szkoły Doktorskiej PB.

Jedną z najważniejszych zmian jest zniesienie wymogu certyfikatu B1 z j. polskiego dla obcokrajowców z jednoczesnym wprowadzeniem wymogu udokumentowania znajomości j. angielskiego na poziomie min. B1. Przystępując do rekrutacji trzeba mieć ocenę  na dyplomie ukończeniu studiów minimum 4.

Więcej o działaniu Szkoły Doktorskiej Politechniki Białostockiej w artykule: Szkoła Doktorska Politechniki Białostockiej to szansa na wszechstronny rozwój naukowy.

Zmiany w Szkole Doktorskiej Politechniki Białostockiej

Zasady rekrutacji:

  • Ukierunkowanie SDPB na umiędzynarodowienie – zniesienie wymogu certyfikatu B1 z j. polskiego dla obcokrajowców.
  • Wprowadzenie wymogu udokumentowania znajomości j. angielskiego na poziomie min. B1.
  • Uwzględnienie autora tematyki, jako przyszłego promotora rozprawy doktorskiej, w uczestnictwie z głosem doradczym w procesie rekrutacji.
  • Wprowadzenie formalnej możliwości podania tematyk i zakresów rozpraw doktorskich w j. polskim i angielskim.
  • Podwyższenie wymogu oceny z dyplomu ukończeniu studiów do min. 4 (było 3).

Regulamin:

  • zmiany wynikające z dotychczasowych doświadczeń związanych z kierowanie SDPB i problemami doktorantów – regulamin został opracowany przez Radę Naukową SDPB przy ścisłej współpracy z samorządem doktorantów.

Główne zmiany w stosunku do obowiązującego regulaminu, to:

  • wprowadzenia dodatkowych organów opiniodawczo-doradczych w SDPB, tj. do tej pory była to Rada Naukowa SDPB, teraz również Komisja ds. programu kształcenia SDPB i Komisja ds. jakości kształcenia SDPB – jest to spowodowane również wymogami przyszłej ewaluacji SD oraz sprawniejszą organizacją pracy;
  • zwiększono zakres obowiązków Dyrektora SDPB, główne to:
  1. wspieranie aktywności grantowej oraz mobilności krajowej i międzynarodowej doktorantów;
  2. wydawanie decyzji administracyjnych w ramach upoważnienia Rektora;
  • sprecyzowano zadania sekretariatu SDPB oraz zdecydowano się na centralizację dotyczącą przetrzymywania dokumentów – rolę tę będzie pełnił właśnie sekretariat SDPB;
  • doprecyzowano termin publikacji harmonogramu zajęć oraz wprowadzono tryb związany ze złożeniem, odmową, odwołaniem dotyczącym indywidualnego planu badawczego;
  • zdefiniowano ogólne ramy/wymogi, co do zawartości poszczególnych elementów programu kształcenia;
  • usprawniono tryb skreślenia doktoranta ze SDPB –  procedura stała się to bardziej klarowna;
  • sprecyzowano tryb i warunki zmiany promotora oraz uwzględniono procedurę zmiany tematyki badawczej, tj. warunki, które powinny zaistnień do realizacji takiej procedury: zarówno ze strony doktoranta, jak i promotora;
  • zdefiniowano dodatkowe obowiązki/prawa doktorantów oczywiście przy współpracy i akceptacji tych zmian z ich strony.

Program kształcenia:

Głównym kierunkiem SDPB, a co za tym idzie i zmianami w programie kształcenia jest dążenie do umiędzynarodowienia Szkoły oraz przygotowania doktorantów do rozwoju naukowego poprzez samodzielny i dostosowany do naukowych potrzeb dobór przedmiotów prowadzonych przez wysoko wykwalifikowaną kadrę.

Kształcenie w Szkole Doktorskiej Politechniki Białostockiej odbywa się w języku polskim oraz angielskim.

Program kształcenia SDPB obejmuje moduły kształcenia:

  • zajęcia z przedmiotów obowiązkowych – w programie oznaczone symbolem O;
  • zajęcia z przedmiotów fakultatywnych naukowych – w programie oznaczone symbolem F;
  • praktyki zawodowe.

Celem przedmiotów obowiązkowych jest przygotowanie doktoranta do przyszłej roli badacza lub pracownika badawczo-dydaktycznego.

Zajęcia fakultatywne mają na celu dostarczenie doktorantom niezbędnej, aktualnej i celowanej wiedzy merytorycznej związanej bezpośrednio z ich rozwojem naukowym, a także realizacją rozpraw doktorskich.

Przedmioty fakultatywne zostaną przedstawione doktorantom w formie jednej bazy przedmiotów fakultatywnych (BPF) dostępnej dla wszystkich reprezentowanych w SDPB dyscyplin naukowych.

Doktorant, najpóźniej na cztery miesiące przed rozpoczęciem roku akademickiego, dokonuje wyboru przedmiotów fakultatywnych, na kolejne dwa semestry, z udostępnionej BPF. Wymaga się, by wybór przedmiotów uzyskał akceptację promotora, a także umożliwił spełnienie wymaganych efektów uczenia się.

Doktorant realizuje program kształcenia w wymiarze odpowiadającym 36 punktom ECTS.

Wprowadzono opcję zaliczenia doktorantom udziału w zagranicznych stażach naukowych, wymianie akademickiej, krótkotrwałych pobytach naukowych, szkołach letnich lub zimowych oraz podobnych przedsięwzięciach, na poczet przedmiotów fakultatywnych – ale nie więcej niż 4 punkty ECTS w ciągu całego toku kształcenia.

Egzaminy i zaliczenia z przedmiotów objętych programem kształcenia kończą się wystawieniem oceny ZAL (zaliczony) lub NZAL (niezaliczony). Doktorant jest obowiązany do zaliczenia przedmiotów pozwalających na zgromadzenie wystarczającej liczby punktów ECTS niezbędnych do rozliczenia danego roku akademickiego.