W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

MatPiknik i Dżemik

31-05-2019
Dżemik 2019

Matematyczne łamigłówki, zadania, kreatywne zabawy, wystawy, wykłady, a także turniej dla młodych programistów  – w ostatni dzień maja Wydział Informatyki zorganizował wiele atrakcji dla młodzieży szkolnej. W ramach Podlaskich Dni Matematyki na zielonym patio Wydziału odbył się MatPiknik a w pracowniach komputerowych – Konkurs Pisania Gier Komputerowych Dżemik.

MatPiknik w ramach Podlaskich Dni Matematyki

Z roku na rok rosną nowe pokolenia, którym trzeba przypominać, że matematyka jest ważna, jest stosowana, można też inaczej jej uczyć i wzbudzać zainteresowanie. Dlatego co roku, wraz z instytucjami partnerskimi, staramy się popularyzować matematykę wśród dzieci, młodzieży, pracowników, a nawet studentów, którzy choć studiują matematykę nie mają poczucia, że można się nią bawić i cieszyć – mówi Prodziekan ds. Promocji i Współpracy dr hab. Dorota Mozyrska, prof. PB.

W czasie Podlaskich Dni Matematyki co roku pracownicy Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej organizują wiele wydarzeń, których celem jest popularyzacja królowej nauk. W maju z łamigłówkami matematycznymi mogli spotkać się pasażerowie białostockiej komunikacji miejskiej oraz pociągów kolei regionalnych.

Matematykę przez wszystkie przypadki odmieniali uczestnicy tegorocznego MatPikniku. W jego programie były zabawki logiczne, gry logiczne i wielkoformatowe, bańki mydlane, kącik origami, foto-kabina, Bumper ball, roboty LEGO. Te atrakcje przygotowali wspólnie: Centrum Popularyzacji Matematyki Signum, Klanza i Pomysłowa Kredka. Na MatPiknik zarejestrowało się aż 250 osób.

Pani Jolanta Szydłowska-Trewczyk, nauczycielka informatyki, przyprowadziła uczniów Szkoły Podstawowej nr 3 w Białymstoku na zajęcia matematyki z użyciem klocków Lego: Niektórzy uczniowie od razu zaczęli budować konstrukcje z klocków, ale w miarę rozwoju zajęć zauważyli, że można je też wykorzystać do rozwiązywania zadań matematycznych. Trzeba pobudzać ich wyobraźnię, przyciągać do nauki, oderwać od telefonów komórkowych. Tu mogą matematyki dotknąć, zobaczyć na własne oczy, że jest obecna niemal wszędzie.

Warto dodać, że część wykładów zainteresowane szkoły mogły obejrzeć dzięki telewizji naukowej PLATON TV.  Z wykładem o „Matematyce rytmu” wystąpił prof. Zbigniew Bartosiewicz, a dr Anna Rybak z Uniwersytetu w Białymstoku mówiła o zastosowaniach matematyki w kryminologii i psychologii. Obie prezentacje wkrótce dostępne będą na portalu platontv.pl

3 czerwca Podlaskie Dni Matematyki przeniosą się do Wasilkowa. Zapraszamy do zabawy na pikniku matematycznym przy Szkole Podstawowej.

Ciągle na Wydziale Informatyki PB można oglądać wystawę „Matematyczny Pociąg”. Interaktywną ekspozycję przygotowało gdańskie Hevelianum. Na dwudziestu stanowiskach można m.in. rozwiązać zagadkę komiwojażera, dowiedzieć się jak niezwykłe właściwości ma wstęga Möbiusa, nauczyć się ułamków układając matematyczne ciasto. Każdy znajdzie tu coś dla siebie – zarówno uczeń szkoły podstawowej, jak i licealista czy dorosły. To wyjątkowa wyprawa w świat łamigłówek, układanek, zagadek i zadań, które pomagają odkryć uczestnikom pociąg do matematyki. Wystawa „Matematyczny Pociąg” będzie czynna do 13 czerwca. Rejestracja: pdm.wi.pb.edu.pl

Konkurs Pisania Gier Komputerowych Dżemik

Ten konkurs ma zachęcić młodzież do nauki programowania, a ponieważ mamy tu uczniów nawet z klas czwartych szkoły podstawowej, to możemy powiedzieć, że tę pasję zaszczepiamy od małego – mówi dr inż. Anna Łupińska-Dubicka, współorganizatorka Dżemiku.

Ten największy w naszym regionie turniej programowania gier dla uczniów ze szkół podstawowych, gimnazjum i ponadgimnazjalnych organizują Wydział Informatyki PB, Koło Naukowe.NET PB oraz Oddział Podlaski Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Konkurs polega na samodzielnym bądź drużynowym (zespołu dwuosobowe) przygotowaniu gry komputerowej w językach programowania Scratch, Kodu, Unity3D. Gra powinna nawiązywać do tematu przewodniego, podanego przez organizatorów. W tym roku jest to „Górą i dołem”.

Temat jest bardzo ogólny, więc nasi zawodnicy będą musieli wykazać się kreatywnością. Jednym z kryterium oceny gry jest sam pomysł na nią, wykonanie nie jest tu aż tak istotne, ponieważ narzędzia, którymi posługują się programiści są ograniczone. Scratch to program, który wielu uczniów poznaje w szkole. Kodu i Unity 3D to silniki, które starsze grupy wiekowe często poznają na zajęciach dodatkowych z informatyki, czy też uczą się ich samodzielnie, z gier, w które sami grają – wyjaśnia dr inż. Anna Łupińska-Dubicka.

W tegorocznym Dżemiku, w kategoriach wiekowych: junior, kadet i senior rywalizowało blisko 70 młodych programistów (47 drużyn).

Ala i Adam ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Białymstoku wymyślają gry w Scratch’u już od roku. Ania jest lepsza w grafice, Adam dba o dynamikę gry. Fajniej jest po prostu grać niż programować. Nie wszystko wychodzi, tak jak byśmy chcieli – mówią. Adam już teraz wie, że chce być w przyszłości informatykiem, dla Ali to na razie zabawa, ale zastrzega, że „wszystko może się jeszcze zmienić”.

Uczniowie ze Szkoły Podstawowej 44 w Białymstoku utworzyli kilka drużyn, które wystartowały w Dżemiku. Program Scratch poznawali zarówno w szkole, jak i samodzielnie w domu. Mnie uczył starszy brat! – mówił Mateusz.

DŻEMIK został rozegrany w godzinach 9:00 -14:00 na Wydziale Informatyki PB. Jury oceniało przede wszystkim wkład własny zawodników, ich pomysł i scenariusz na rozwój gry, wykonanie, zgodność projektu z zadanym tematem. Zwycięzcy otrzymali bony do sieci salonów Empik.

Lista laureatów Konkursu Pisania Gier Komputerowych Dżemik 2019:

Kategoria Scratch Junior

  • I miejsce: Ignacy Kus
  • II miejsce: Tomasz Macutkiewicz i Marcin Kowalski ex æquo Mateusz Cackowski
  • III miejsce:
  1. Michał Dakowicz Szymon Litwinowicz
  2. Paweł Michałowski i Weronika Michałowska
  3. Alicja Dawidziuk i Adam Szczęsnowicz

Kategoria Scratch Kadet

  • I miejsce: Mateusz Bartnik
  • II miejsce: Jan Łapiński i Bartłomiej Chmielewski
  • III miejsce: Julia Łupińska i Jesika Mruczyńska

 Kategoria Kodu

  • I miejsce: Szymon Pawłowski i Jakub Jaromski
  • II miejsce: Mikołaj Perkowski i Michał Kokot
  • III miejsce: Juliusz Karpowicz i Patryk Baruch

 Kategoria Unity 3D

  • I miejsce: Julian Grajewski ex æquo Mateusz Jurgiel i Jakub Blusiewicz
  • II miejsce: Daniel Aleksiejczuk i Jakub Harasimczuk
  • III miejsce: Kajetan Radulski

Więcej na: dzemik.wi.pb.edu.pl

 

 

MatPiknik w ramach Podlaskich Dni Matematyki

 

Konkurs Pisania Gier Komputerowych Dżemik

 
QR kod RODO
Więcej: pb.edu.pl/rodo