W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

249 uczniów rozpoczęło rok szkolny

01-09-2025
249 uczniów rozpoczęło rok szkolny 2025/2026 w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym Politechniki Białostockiej. Wśród nich jest 82 pierwszoklasistów, którzy utworzyli trzy nowe klasy.
 

Pozytywne nastawienie od pierwszego dzwonka

Mariusz Walczuk, absolwent Szkoły Podstawowej im. Szarych Szeregów w Czyżewie, rozpocznie naukę w klasie pierwszej o profilu architektura i budownictwo.

– Cieszę się, że rozpoczynam naukę w tej szkole. Jedynej, na której mi autentycznie zależało. Wierzę, że spędzony tu czas przyniesie mi wiele korzyści i otworzy nowe możliwości – mówi Mariusz Walczuk.

Amelia Karny z białostockiej Szkoły Podstawowej Nr 22 z Oddziałami Mistrzostwa Sportowego także dołączyła do grona pierwszoklasistów ALO PB.

– Dzięki udziałowi w wyjeździe integracyjnym pod koniec sierpnia, czuję się dziś dość pewnie. Na adapciaku poznałam wielu nauczycieli, a także uczniów mojej nowej klasy – opowiada Amelia, która o nauce w ALO PB marzyła już od siódmej klasy. – Cieszę się, że udało mi się tu dostać, bo zależy mi na rozszerzonej matematyce, fizyce i angielskim. Na to stawiam w przyszłości.

Nowy profil ekotechnologia i ekoinżynieria oraz przedmioty uzupełniające

W nowym roku szkolnym 2025/2026 Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej oprócz flagowych profili szkoły (tj. architektura i budownictwo, przemysł przyszłości, informatyka, programowanie) oferuje naukę w nowej klasie profilu ekotechnologia (rozszerzenie z matematyki, chemii oraz języka angielskiego) oraz ekoinżynieria (rozszerzenie z matematyki, biologii oraz języka angielskiego).

– Tę klasę utworzyliśmy z myślą o uczniach zainteresowanych naukami przyrodniczymi, którzy planują studia na takich kierunkach jak medycyna, biotechnologia, ochrona i inżynieria środowiska – podkreśla dr Katarzyna Wiszowata-Walczak, dyrektor Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej.

Nowy profil cieszył się dużym zainteresowaniem kandydatów. Jego wielkim atutem jest dostęp do specjalistów i nowoczesnej aparatury w laboratoriach Wydziału Budownictwa i Nauk o Środowisku Politechniki Białostockiej. Dla uczniów oznacza to możliwość zdobycia unikalnych kompetencji, a także szansę dołączenia do międzynarodowego projektu MINT, w ramach którego wraz z niemieckimi rówieśnikami będą mogli badać czystość wody i powietrza.

Szkoła poszerza też liczbę zajęć dodatkowych i listę obowiązkowych zajęć uzupełniających.

– Idziemy z duchem czasu i zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez naszych uczniów – mówi dyrektor dr Katarzyna Wiszowata-Walczak. – W grupie przedmiotów uzupełniających wprowadzamy programowanie, warsztaty ze sztucznej inteligencji, czy game development. To zajęcia, które uczniowie zakończą projektem, zdobywając nowe umiejętności i unikalne kompetencje.

ALO PB – pierwszy krok do poznania uczelni

Uczniowie Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej mogą na co dzień korzystać z zasobów uczelni. Mają dostęp do nowoczesnych pracowni, laboratoriów, bibliotek. Mogą dołączyć do projektów realizowanych przez studenckie koła naukowe. To atuty, którym nie mogą pochwalić się inne placówki.

Podczas uroczystości rozpoczęcia roku szkolnego 2025/2026 dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej, gorąco zachęcała uczniów do korzystania z bogatej tradycji i potencjału największej uczelni technicznej w regionie północno-wschodniej Polski.

– Akademickie Liceum Ogólnokształcące Politechniki Białostockiej to naprawdę dobry wybór! I serdecznie gratuluję pierwszoklasistom, którzy dziś dołączają do społeczności szkoły, a tym samym do społeczności naszej uczelni – mówiła dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, Rektor Politechniki Białostockiej. – Podczas swojej nauki w liceum możecie korzystać z laboratoriów wydziałowych, mentoringu nauczycieli akademickich, doświadczenia starszych kolegów zrzeszonych w kołach naukowych, rozpocząć współpracę z Samorządem Studenckim. Tych wspólnych elementów łączących liceum i uczelnię jest bardzo wiele. Korzystajcie z nich, rozwijając swoje pasje, realizując swoje marzenia i zdobywając nowe doświadczenia.

Gościem uroczystości w ALO PB była również dr hab. inż. Katarzyna Halicka, prof. PB, Prorektor ds. Kształcenia Politechniki Białostockiej. Wystąpił Tobiasz Żukowski, przewodniczący Samorządu Uczniowskiego w ALO PB oraz szkolny zespół muzyczny „Szklanki w garażu”.

Mała wielka szkoła

Akademickie Liceum Ogólnokształcące w strukturach Politechniki Białostockiej powstało 10 lat temu. Dziś placówka znajduje się w czołówce najlepszych szkół w województwie podlaskim. W rankingu Perspektywy 2025 zajęła 3. miejsce wśród podlaskich liceów oraz 88. miejsce w rankingu ogólnopolskim. (czytaj więcej na: ALO PB awansowało aż o 80 pozycji!)

Uczniowie ALO PB zebrali imponujący bagaż sukcesów: wygrywają konkursy robotyczne, matematyczne, związane z elektrotechniką i mechaniką, piszą i wystawiają sztuki teatralne, są finalistami olimpiad przedmiotowych.

W 2025 roku licealiści Politechniki Białostockiej osiągnęli bardzo wysokie wyniki z matury, znacznie przekraczające średnie krajowe. 

Średnie wyniki z matury 2025 w ALO PB to:

  • matematyka poziom podstawowy – 95,92 % (w ubiegłym roku 94,04%), śr. krajowa – 61%;
  • język polski podstawowy – 67,98%, śr. krajowa – 59%;
  • język angielski poziom podstawowy – 98,08 % (w ubiegłym roku 96,11%), śr. krajowa 78%;

Poziom rozszerzony:

  • matematyka: 60,69% (w ubiegłym roku 58,39%)
  • język angielski: 90,21% (w ubiegłym roku 88,89%)
  • informatyka z wynikiem 72,48% – najwyższy w województwie podlaskim i 21. miejsce w Polsce!

Co decyduje o powodzeniu szkoły? Według uczniów to nie presja i wygórowane wymagania, ale wyjątkowa atmosfera, a także współpraca, integracja oraz dążenie do osiągania wspólnych celów.

– Bardzo lubię tę szkołę ze względu na relacje i ludzi, których tu poznaję – mówi Zofia Budnicka, uczennica klasy IV w ALO PB. – Wszystkich nas łączy pasja. Poznałam tu naprawdę wielu fajnych ludzi i mam nadzieję, że te relacje zostaną ze mną na dłużej.

Jej słowa potwierdza William Zagórecki.

– Podoba mi się kameralność tej szkoły i świetna atmosfera. Tu prawie każdy zna każdego. Plusem jest również dobrze przygotowany plan lekcji i to, że nie kończymy późno zajęć. Jesteśmy w szkole od 8.00 do 15 i południa możemy przeznaczyć na realizowanie pasji i zainteresowań – mówi nastolatek. – Moją jest robotyka. Szkoła wychodzi im naprzeciw. Mam szansę brać udział w rozmaitych konkursach i projektach związanych z robotyką. 

mr