W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Podsumowanie kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”

03-12-2025
W Białymstoku spotkali się terapeuci, pedagodzy, nauczyciele i eksperci, również z ALO PB, by podsumować kampanię „Dzieciństwo bez przemocy”, koordynowaną przez Centrum Pomocy Dzieciom Klanza.
 

Jak wynika z badań Fundacji „Dajemy Dzieciom Siłę”, 79% dzieci w Polsce doświadcza przemocy, co trzecie jest krzywdzone przez osoby bliskie. Eksperci podkreślają, że wiele krzywd jest niewidocznych. Psycholog Ryszard Izdebski zauważa, że część z nich jest „głęboko schowana, wyparta lub zaprzeczona”.

Krzywdzenie dzieci to nie tylko przemoc fizyczna. Zwracali na to uwagę uczestnicy konferencji w Białymstoku pt. „Widzialne i niewidzialne krzywdy dziecka” po to, by dorośli potrafili rozpoznać takie sytuacje i mogli odpowiednio zareagować.

 

Może potocznie rozumiemy przemoc jako coś widocznego, czyli przemoc fizyczną, i to jest coś, co się da zauważyć.

Natomiast to, co jest bardziej istotne, to jest to, co jest pod powierzchnią – tłumaczy psycholog Anna Czerniakiewicz z białostockiego Centrum Pomocy Dzieciom. 

I dodaje, że niewidzialne krzywdy to przemoc psychiczna, przemoc ekonomiczna, przemoc też seksualna, której na co dzień nie widzimy. I to, co jest ważne z punktu widzenia nas dorosłych, żebyśmy zauważyli dziecko, jak ono funkcjonuje w swoim świecie, czy jego zachowanie się zmieniło, co może być sygnałem doznawanej przemocy. 

Dyskusja z udziałem ekspertów zakończyła kolejną edycję białostockiej kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”.

Zauważamy, że coraz więcej rodziców ma świadomość tego, jak należy, jak nie należy zachowywać się wobec dziecka – podkreśla dyrektor Centrum Pomocy Dzieciom Anna Tuszyńska. 

I przypomina, że edycja tej kampanii skupia się na trzech mocach dorosłego, które są niezbędne do tego, aby tworzyć dzieciństwo mocy bez przemocy, czyli na obecności, na wsparciu i na docenianiu dziecka.

pb