W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Tomasz Buczkowicz z nagrodą MEN

23-12-2021
Tomasz Buczkowicz
Wicedyrektor ALOPB i nauczyciel języka polskiego – Tomasz Grzegorz Buczkowicz został laureatem ogólnopolskiego konkursu „Kierunek – innowacja” organizowanego przez Ministra Edukacji i Nauki. 22 grudnia 2021 roku odebrał nagrodę MEN w postaci laptopa.

Zadanie konkursowe polegało na przygotowaniu przez nauczyciela – za pomocą edytora dostępnego na koncie nauczyciela na Zintegrowanej Platformie Edukacyjnej – opisu działalności innowacyjnej zrealizowanej w roku szkolnym 2019/2020 lub realizowanej w roku szkolnym 2020/2021.

Innowacja opracowana przez Tomasza Buczkowicza polegała na wprowadzeniu elementów gryfikacji (gamifikacji) do procesu edukacji. W ten sposób powstała gra edukacyjna „Leonard Marsjanin”, czyli system zadań (misji) oraz nagród (rang i rankingów), których celem było opanowanie przez uczniów materiału z zakresu literatury epoki renesansu. Różnorodne zadania wplecione w fabułę gry wpływały na utrzymanie wysokiego poziomu motywacji wśród uczniów w trakcie nauki zdalnej.

Wykreowane przez uczniów postaci miały za zadanie m.in. nauczyć Leonarda da Vinci obsługi współczesnego smartfonu, opisać codzienne życie XVI-wiecznej szlachty, nagrać teledysk do twórczości Jana Kochanowskiego czy napisać własną nowelę na wzór tych tworzonych w okresie epidemii przez bohaterów Dacameronu Giovanniego Boccaccia.

Zgamifikowanie procesu edukacji wymaga nieco większego zaangażowania od nauczyciela, ale sprawia, że uczniowie chętniej i bardziej systematycznie przyswajają nową wiedzę. Z tego powodu zainteresowanie gamifikacją jest ogromne.

Tomasz Buczkowicz przeprowadził już szkolenia oraz warsztaty „Gamifikacja jako metoda edukacyjna” dla nauczycieli w Centrum Edukacji Nauczycieli w Białymstoku, Polskim Towarzystwie Informatycznym oraz Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi w Boguchwale.