W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Wywiad promujący ALOkino!

26-05-2025
Projekt ALOkino! to inicjatywa, która wykracza poza ramy tradycyjnego seansu filmowego. To wyjątkowa przestrzeń stworzona z myślą o młodych ludziach, by umożliwić im rozmowę, integrację i spojrzenie na literaturę z nowej, żywej perspektywy. Samorządy uczniowskie z całego województwa podlaskiego spotkają się w Akademickim Liceum Ogólnokształcącym Politechniki Białostockiej, aby wspólnie obejrzeć film, wymienić myśli i zbudować nowe relacje. O szczegółach inicjatywy opowiedzieli nam jej współtwórcy: Paulina Borowska, nauczycielka języka polskiego i egzaminatorka maturalna, oraz Bartłomiej Rolak, uczeń ALO PB i organizator wydarzenia.
Podsumowanie projektu ALOkino!:
  • Cel: Głównym celem projektu jest integracja młodzieży z różnych szkół województwa podlaskiego oraz edukacja poprzez kulturę i literaturę w przystępnej formie.
  • Wybór filmu: Centralnym punktem wydarzenia jest seans filmu „Chłopiec, który ujarzmił wiatr”. Wybrano go ze względu na bogactwo uniwersalnych motywów (relacje rodzinne, brak dostępu do edukacji, problemy egzystencjalne), które stanowią doskonały punkt wyjścia do późniejszych dyskusji i odniesień do literatury.
  • Nieformalna atmosfera: Organizatorzy stawiają na luźną, przyjazną i nieszkolną atmosferę. Uczestnicy mogą liczyć na przekąski, leżaki i poduszki, co sprzyja swobodnej rozmowie i integracji.
  • Edukacja przez zabawę: Po seansie przewidziano karty pracy, plakaty i burzę mózgów, które mają na celu analizę filmu i jego powiązanie z motywami literackimi. Nie jest to sprawdzian, lecz forma edukacji poprzez zabawę.
  • Finansowanie: Projekt Alokino! otrzymał finansowanie z Funduszu Młodzieżowego „Podlaskie Lokalnie”, co pozwoliło na jego realizację i zapewnienie komfortowych warunków dla uczestników.
  • Praca zespołowa: Sukces projektu jest wynikiem współpracy nauczycieli (szczególnie Pani Pauliny Borowskiej jako liderki), samorządu uczniowskiego ALO PB oraz wolontariuszy.
Inspiracje i cele projektu

Skąd wziął się pomysł na ALOkino? Jak podkreśla Paulina Borowska, jako polonistka, zależało jej na stworzeniu wydarzenia kulturalnego, które jednocześnie zintegrowałoby młodzież. Po doświadczeniach z maturą ustną zauważyła, że młodzi ludzie często odwołują się do filmów, jednak brakuje im umiejętności analizy treści i odniesienia do wartościowych przekazów. „Dlatego film, dlatego integracja, żebyśmy mogli wszystkich zebrać, to by było najlepiej, wszystkie samorządy” – mówi Paulina Borowska. Bartłomiej Rolak dodaje, że program „Podlaskie Lokalnie” to doskonała okazja do pozyskania finansowania na realizację wartościowych projektów, które rozwijają zarówno samych organizatorów, jak i uczestników.

Dlaczego „Chłopiec, który ujarzmił wiatr”?

Wybór filmu nie był przypadkowy. „Chłopiec, który ujarzmił wiatr” to opowieść o chłopcu zmagającym się z wieloma problemami, takimi jak relacje rodzinne czy brak dostępu do edukacji. Zdaniem Pauliny Borowskiej, film ten jest uniwersalny i wzruszający, a jego motywy łatwo można zestawiać z postawami i zachowaniami bohaterów literackich. „Bardzo zależało mi na tym, żeby to był film z wieloma aspektami życiowymi, ale też dotykającymi problemów nawet i egzystencjalnych, może i młodych ludzi współcześnie” – wyjaśnia nauczycielka. Bartłomiej Rolak podkreśla również rangę rozmowy na temat obejrzanego filmu, która „daje nam nową perspektywę na obejrzany film”.

Atmosfera sprzyjająca integracji

Kluczem do sukcesu ALOkino! jest stworzenie swobodnej i nieszkolnej atmosfery. Przekąski, leżaki, poduszki – to wszystko ma sprawić, że uczestnicy poczują się komfortowo i otwarcie. „Wydaje nam się, że właśnie taka atmosfera trochę właśnie młodzieżowa, trochę wykraczająca poza ramy szkolne, gdzie ok, może poloniści puszczają lektury, ale raczej to jest na zasadzie nie jemy, szanujemy wszystko, co się dzieje, nie rozmawiamy. I jest sztywno, kolokwialnie mówiąc. A tutaj chodzi nam bardziej o to, żeby się poznać, żeby nawet porozmawiać po cichu” – tłumaczy Paulina Borowska. Celem jest przełamanie barier i zachęcenie do interakcji.

Projekt ALOkino! jest dowodem na siłę pracy zespołowej. Paulina Borowska jest liderką, która doskonale zarządza czasem i zadaniami. Bartłomiej Rolak podkreśla, że jej doświadczenie i zaangażowanie są kluczowe dla powodzenia przedsięwzięcia. Współpraca z samorządem uczniowskim ALO PB i wolontariuszami pokazuje, jak ważna jest synergia między różnymi grupami. Paulina Borowska wyraża nadzieję, że Alokino będzie inspiracją dla kolejnych edycji, a Bartłomiej Rolak zaznacza, że programy takie jak „Podlaskie Lokalnie” są nieocenioną szansą dla młodzieży na realizację własnych pomysłów.

Podsumowanie

ALOkino! to znacznie więcej niż tylko projekcja filmowa. To wydarzenie, które buduje wspólnotę, promuje wartościową dyskusję i pokazuje, że edukacja może być przyjemna i angażująca. Dzięki zaangażowaniu nauczycieli, uczniów i wsparciu programu „Podlaskie Lokalnie”, młodzi ludzie z województwa podlaskiego mają szansę na integrację i rozwój w przyjaznej atmosferze. Przyjdźcie, obejrzyjcie i porozmawiajcie – będzie naprawdę sympatycznie!