Podsumowanie Kampanii
26-11-2024Finał ogólnopolskiej kampanii „Dzieciństwo bez przemocy”.
22 listopada 2024t. specjalistki ALO PB brały udział w Konferencji pt.: „Rodzina – przestrzeń bezpiecznego dzieciństwa?”. Wydarzenie było organizowane w ramach kampanii „Dzieciństwo bez przemocy” i odbyło się na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku.
– Niestety, okazuje się, że statystyki pokazują, iż dzieci doświadczają przemocy, często ze strony swoich bliskich, czyli w rodzinie. To, na co chcemy zwrócić uwagę podczas tej konferencji, to pytanie: czy rodzina może być bezpieczną przystanią? I co my, jako profesjonaliści pracujący z rodziną, możemy zrobić, aby rodzina była miejscem bezpiecznym, wspierającym i rozwijającym dla dzieci – mówiła Julita Malaszewska (psycholożka, psychoterapeutka ukończyła kurs psychoterapii oraz kurs psychoterapii par. Certyfikowany terapeuta CPC-CBT (poznawczo-behawioralnej łączonej terapii rodzic-dziecko) oraz terapii traumy TF-CBT).
Na spotkaniu podkreślano, jak ważne jest odpowiednie reagowanie na krzywdzenie dzieci.
– Przede wszystkim, myślę, że kluczowe jest to, abyśmy wiedzieli, że powinniśmy reagować i że możemy to zrobić. Wszystko zależy od naszych możliwości, ale tych możliwości jest naprawdę wiele. Możemy zacząć od zwykłego zwrócenia uwagi, mówiąc: „Widzę, co tutaj się dzieje”, aż po skorzystanie z rozwiązań systemowych, takich jak zgłoszenie sprawy, gdy widzimy, że dzieje się coś niedobrego i krzywdzącego dla dziecka – dodaje psychoterapeutka.
Na zainaugurowaną w Sejmie 8 października 2024 r. akcję złożyło się wiele inicjatyw edukacyjnych, których celem było uwrażliwianie społeczeństwa na problem krzywdzenia dzieci w Polsce, wspieranie ludzi w reagowaniu na przemoc wobec dzieci, promowanie idei uważnego rodzicielstwa i promocja systemowych rozwiązań na rzecz ochrony dzieci przed krzywdzeniem. Były to m.in. konferencje, warsztaty, wreszcie – webinary, których nagrania można obejrzeć na stronie kampanii, a także lekcje dla dzieci i młodzieży poświęcone np. przemocy rówieśniczej w internecie.
Elementem kampanii jest także podświetlenie na czerwono budynków publicznych, a szkoła ALO PB uczciła finał, ubierając się w czerwone stroje – symboliczny kolor kampanii.
pb