W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Poloneza czas zacząć

Logo Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej, logo Polish Lab oraz logo Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej

Projekt finansowany przez Narodową Agencję Wymiany Akademickiej w ramach Programu Promocja Języka Polskiego

Projekt „Poloneza czas zacząć… – promocja języka polskiego oraz kultury polskiej poprzez zorganizowanie Tygodni Polskich (TP) na uczelniach partnerskich we Włoszech i w Argentynie, w tym przeprowadzenie działań edukacyjnych i informacyjno-promocyjnych z zastosowaniem sensorycznego oddziaływania na zmysły odbiorców”

Umowa finansowa z NAWA:  PJP/PJP/2019/1/00031/U

Termin realizacji: grudzień 2019 – grudzień 2020

Cel projektu: promocja języka i kultury polskiej poprzez podwyższanie jakości nauczania i prestiżu języka polskiego jako obcego, trwale wpływających na wizerunek Polski w świecie.

 

W wersji pierwotnej Projekt przewidywał działania we współpracy z Partnerami: Università degli Studi di Bergamo (University of Bergamo, Włochy) i Universidad Nacional de Misiones (The University National of Misiones, Argentyna). Jednak w związku z zawirowaniami spowodowanymi pandemią COVID-19 krok po kroku wyeliminowani zostali główni partnerzy Projektu. Do współpracy zaprosiłyśmy inne instytucje z Ameryki Południowej: Polonijną Organizację Nauczycieli w Argentynie PONA, z siedzibą w Buenos Aires oraz Universidad de las Americas (UDLA) z Quito, stolicy Ekwadoru.  

Z powodu pandemii, w wyniku szeregu istotnych zmian zatwierdzonych przez instytucję finansującą, wszystkie działania zostały realizowane w systemie zdalnym.

 

Działania projektowe udowodniły, że nauka języka polskiego, przy świadomym podejściu i właściwej motywacji, może być przystępna i przyjemna, może dawać satysfakcję i być elementem rozwoju osobistego osób dorosłych. Działania edukacyjne objęły cykle autorskich zajęć z języka polskiego oraz autorskich kreatywnych anglojęzycznych warsztatów na temat różnych aspektów polskiej kultury.

Wrzesień 2020 r. to miesiąc działań wśród Polonii argentyńskiej. Przeprowadziłyśmy 2 cykle po 5 dwugodzinnych zajęć z języka polskiego na poziomach A0 i A1 oraz cykl 5 warsztatów kulturowych, także dwugodzinnych. Nasze wrześniowe zajęcia i warsztaty były skierowane do odbiorców pozyskanych przez Polonijną Organizację Nauczycieli z Argentyny, a słuchaczami byli uczniowie i nauczyciele języka polskiego z całej Argentyny. Dla nich nasze propozycje stanowiły ciekawy i inspirujący czynnik zachęcający do kontynuacji nauki języka, doskonalenia warsztatu metodycznego oraz poznawania kultury polskiej. Są to już kolejne pokolenia powojennych imigrantów z Polski, często niemówiących już w języku przodków. W związku z powyższym propagowanie uczenia się języka polskiego w celu usprawnienia komunikacji było w swoim założeniu istotne.

Listopad był miesiącem drugiej części naszych działań projektowych, tym razem skierowanych do słuchaczy uczelni ekwadorskiej Universidad de las Americas (UDLA). Podobnie jak we wrześniu, obejmował cykle zajęć j. polskiego oraz anglojęzyczne warsztaty o polskiej kulturze. Zaobserwowałyśmy, że również tam nasze pomysły promujące j. polski i polską kulturę były przyjmowane z dużym zainteresowaniem. Ważnym podkreślenia jest fakt, że zarówno do Argentyny jak i Ekwadoru została przekazana spora ilość nowych podręczników do nauki j. polskiego oraz przewodniki i albumy o Polsce w językach angielskim i hiszpańskim.

 

Działania zrealizowane w Projekcie:

  1. przeprowadzenie innowacyjnych autorskich zajęć z języka polskiego, w oparciu o internacjonalizmy i krótkie struktury komunikacyjne, które obalają mit, że nasz język ojczysty jest jednym z najtrudniejszych do nauczenia się,
  2. przeprowadzenie serii warsztatów dotyczących różnych aspektów polskiej kultury, np. życie codzienne, święta i tradycje, sztuka, itd. Warsztaty składających się z prezentacji, anegdot, dyskusji, oraz konkursów z nagrodami,
  3. skompletowanie i wysyłka zestawów podręczników do nauki języka polskiego oraz albumów i przewodników o Polsce wraz z zestawami nagród do ośrodków objętych działaniami projektowymi,
  4. panel dyskusyjny na platformie zoom podsumowujący działania projektowe, z udziałem przedstawicieli ośrodków Partnerów oraz gościa specjalnego, dr. Konrada Kaziemierza Szamryka.

 

Tematyka i konspekty z zajęć z języka polskiego:

A. Zdrowie i choroby (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 2 MB)

B. Gdzie jest … (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 1 MB)

C. W kawiarni (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 1 MB)

D. W restauracji i kantorze (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 1 MB)

E. O której godzinie … (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 1 021 KB)

F. Czy mówisz po polsku (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 514 KB)

G. Hobby (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 356 KB)

H. Kawa czy herbata (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 695 KB)

I. Miasto (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 1 MB)

J. Praca (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 996 KB)

K. W sklepie (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 843 KB)

L. Życie na wsi (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 803 KB)

M. Życie w mieście (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 650 KB)

N. Lubię czytać książki (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 739 KB)

O. Proszę kawę! (PDF, wersja dostępna cyfrowo, 309 KB)

 

Tematyka warsztatów:

  1.  Polska na tle Europy i świata: fakty, ciekawostki, cechy narodowe Polaków
  2.  Obyczaje, święta; kuchnia polska
  3.  Historia i wybrane współczesne problemy społeczne
  4.  Turystyka: miejsca, które trzeba zobaczyć
  5.  Sztuka współczesna: malarstwo i murale, film, muzyka

 

Wielopłaszczyznowe korzyści z realizacji projektu:

  • rozpowszechnienie w uczelniach i organizacjach Partnerów idei uczenia się języka polskiego, jako ojczystego języka kraju, którego pozycja w Europie i na świecie nieustannie wzrasta,
  • popularyzacja nauczania języka polskiego, poprzez stosowanie prostych funkcji językowych, w tym internacjonalizmów, w najbardziej przydatnych sytuacjach komunikacyjnych,
  • zapoznanie szerokiego grona odbiorców zagranicznych z elementami kultury polskiej
  • obalanie negatywnych stereotypów funkcjonujących w świecie na temat Polaków poprzez promowanie otwartości, gościnności, tolerancji narodu polskiego,
  • zainspirowanie zagranicznych odbiorców do poszukiwania kontaktów w dziedzinach: zawodowych, biznesowych, naukowych,
  • zacieśnienie współpracy uczelni Wnioskodawcy z uczelniami i instytucjami partnerskimi.

 

Promocja działań projektowych:

 

Projekt koordynowała mgr Alina Jabłońska Domurat we współpracy z mgr Dorotą Szuper-Jakubiuk oraz mgr Małgorzatą Komarewską.