W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Finał konkursu El-Robo-Mech

19-04-2024
12 pomysłów związanych z mechaniką i budową maszyn, mechatroniką, automatyką i robotyką, informatyką stosowaną, energetyką, elektrotechniką, elektroniką, telekomunikacją lub inżynierią biomedyczną weszło do finału ogólnopolskiego konkursu El-Robo-Mech o indeksy na Wydział Mechaniczny lub Elektryczny Politechniki Białostockiej.

Warunkiem wejścia do finału było przesłanie ciekawego, nowatorskiego projektu lub pomysłu technicznego związanego z mechaniką i budową maszyn, mechatroniką, automatyką i robotyką, informatyką stosowaną, energetyką, elektrotechniką, elektroniką, telekomunikacją lub inżynierią biomedyczną.

– Wszystkie pomysły, które przeszły do finału mają w sobie mniejszą lub większą innowację – mówi dr hab. inż. Kazimierz Dzierżek, prof. PB z Komisji Konkursu El-Robo-Mech. – Widać w nich, że nasi przyszli studenci wykazali się pomysłem i praktycznymi zdolnościami wykonania swoich projektów. Konkurs przygotowuje ich choćby do pracy w studenckich kołach naukowych, rozwija w nich pasję do tworzenia innowacji w technice, co w Polsce jest bardzo potrzebne. Część z tych pomysłów jest wdrażana w życie, kiedy zainteresowane firmy po dużych modyfikacjach, przystępują do produkcji konkretnych urządzeń.

Ewa Karp i Michał Łukaszuk, uczniowie Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Białostockiej, zaproponowali i wykonali model dwuwałowego silnika spalinowego  jako alternatywę dla konwencjonalnego silnika z offsetem.

– Nasz silnik jest po prostu alternatywą dla już istniejących, więc może być stosowany w takich samych miejscach jakich są stosowane obecne silniki spalinowe, a także jako napęd w napędach hybrydowych czy też jako generator prądu – wymienia Ewa Karp.  – I oczywiście w samochodzie.

– Pomysł na projekt pojawił się podczas analizy rozwiązania zastosowanego w silniku Hyundai gama, a mianowicie offset uczyli przesunięcia osi cylindra względem osi wału korbowego – opowiada Michał Łukaszuk. – Podczas analizy tego rozwiązania zauważyliśmy, że ma wadę jaką są siły skrętne występujące w komorze cylindra oraz bardzo trudne wyrównoważenie. Postanowiliśmy zastosować drugi wał korbowy symetrycznie ustawiony do tego pierwszego tylko w odwrotnej fazie, dzięki czemu drgania anihilują się nawzajem i praca naszej jednostki ma większą kulturę niż rozwiązanie mające tylko jeden wał. Ponadto zastosowaliśmy zespół zębatek stożkowych w celu zapewnienia lepszego wykorzystania mocy z obu wałów i sprawiania, że jest ono symetryczne przez co części powinny zużywać się równomiernie zapewniając dłuższą pracę jednostki.  

O zakwalifikowaniu do II etapu konkursu El-Robo-Mech zdecydowała Komisja w składzie:

dr hab. inż. Kazimierz Dzierżek, prof. PB, dr inż. Jarosław Czaban, dr inż. Wojciech Winogrodzki, dr inż. Sławomir Kwiećkowski, dr hab. inż. Adam Sołbut, prof. PB, mgr inż. Anna Niczyporuk oraz mgr Krzysztof Domas.

Laureaci konkursu uzyskują prawo do podjęcia studiów stacjonarnych z pominięciem konkursu świadectw na dowolnie wybranym kierunku Wydziału Mechanicznego lub Wydziału Elektrycznego Politechniki Białostockiej oraz atrakcyjne nagrody pieniężne i rzeczowe ufundowane przez Dziekanów i sponsorów.

Zgodnie z regulaminem, wyniki konkursu mają być ogłoszone do 22 kwietnia.

Miasto Białystok wspiera konkurs El-Robo-Mech.

Lista projektów zakwalifikowanych do II etapu na: