Zmiany w platformach e-learningowych Politechniki Białostockiej
30-07-2025
Obecny system (Eduportal/CKZ), ze względu na swoją przestarzałą architekturę, nie spełnia współczesnych standardów w zakresie obsługi kształcenia zdalnego. Od początku nowego roku akademickiego główną platformą e-learningową Politechniki Białostockiej będzie Moodle, który z powodzeniem działa od ubiegłego roku i jest w pełni zintegrowany z systemem USOSweb, umożliwiając automatyczne zarządzanie kursami, grupami zajęciowymi i użytkownikami.
W praktyce wygaszenie platformy CKZ oznacza, że:
- Dostęp do CKZ/Eduportal zostanie całkowicie wyłączony z końcem września 2025 r.
- Nauczyciele akademiccy proszeni są o pobranie i zabezpieczenie materiałów dydaktycznych, które dotychczas były tam publikowane.
- Studenci zachęcani są do zapisania materiałów z kursów, z których chcieliby jeszcze korzystać.
- Po wyłączeniu systemu nie będzie możliwe ani logowanie, ani odzyskanie plików z serwera CKZ.
Platformy dedykowane dydaktyce będą poddane archiwizacji.
📌Moodle
Jako pierwsze zostaną zarchiwizowane materiały dostępne na platformie Moodle – https://moodle.pb.edu.pl. Tu archiwizacja odbędzie się w dniach 19–20 sierpnia.
Kursy zostaną przeniesione do Archiwum: https://archiwummoodle.uci.pb.edu.pl/, gdzie nie będzie możliwe wprowadzanie zmian.
Istotnym jest, że nauczyciele akademiccy będą mogli pobrać materiały umieszczone w kursach, dzięki czemu będą mogli materiały przenieść na instancję platformy przygotowaną na nowy rok akademicki.
📌Teams
Grupy dydaktyczne tworzone automatycznie na Teams zostaną zarchiwizowane w dniach 18-22 września 2025 r.
Szczegółowe informacje dot. archiwizacji znajdziesz na Docs UCI PB – dokumentacja
Jeżeli chcą Państwo przenieść własne kursy do nowego systemu, zapraszamy do testowania środowiska na stronie https://piaskownicamoodle.uci.pb.edu.pl/.
Po zakończeniu prac administracyjnych w dziekanatach dostępna będzie usługa zamawiania zespołów w Teams oraz kursów w Moodle bezpośrednio z poziomu USOSweb.
Utworzone kursy i zespoły będą automatycznie uzupełnione o studentów przypisanych do grup zajęciowych.
✅ Automatycznie utworzony kurs należy aktywować i to zarówno w Moodle, jak i w Teams, dopiero wtedy uczestnicy będą mieli do niego dostęp;