W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

Uruchomiono produkcyjną wersję Moodle – zapraszamy do korzystania

30-12-2022
Moodle PB
Na Politechnice Białostockiej uruchomiono produkcyjną wersję platformy Moodle – jednego z najpopularniejszych narzędzi e-learningowych. Uruchomienie systemu oraz wykorzystanie go w dydaktyce to wymierna korzyść dla Uczelni, która pozwoli na automatyzację niektórych aspektów procesu edukacyjnego. 

System jest implementowany przez kadrę IT Uczelni (obecnie Zespół do spraw wdrożenia w Politechnice Białostockiej systemu informatycznego wspomagającego zdalne kształcenie), dzięki czemu będzie on w pełni zharmonizowany ze specyfiką i potrzebami edukacyjnymi Politechniki Białostockiej. Projektem kieruje dr hab. Agnieszka Dardzińska-Głębocka, prof. PB, Prorektor ds. Kształcenia Politechniki Białostockiej.

System Moodle to jeden z najbardziej popularnych i najchętniej wykorzystywanych systemów edukacyjnych zarówno w Polsce, jak i na świecie. Platforma aktywnie wspiera kadrę dydaktyczną w tworzeniu interaktywnych kursów, publikacji materiałów oraz przeprowadzaniu spotkań on-line ze studentami.

 

Widok strony Moodle

Logowanie (CAS):

W celu zalogowania się na platformę Moodle należy wejść na stronę https://moodle.pb.edu.pl/  i w prawym górnym rogu strony wybrać opcje Zaloguj. Użytkownik zostanie przekierowany do strony logowania Centralnego Systemu Uwierzytelniania, na której należy wprowadzić login i hasło. Dane logowania są takie same jak do systemu USOSweb.

Widok logowania CAS

 

Po zalogowaniu serwis automatycznie przeniesie użytkownika na stronę główną, na której pojawiać się będą dedykowane mu kursy.

 

Jak utworzyć kurs w Moodle PB? – zamawianie kursów przedmiotowych poprzez USOSweb (dot. nauczycieli akademickich)

Kursy w Moodle PB tworzone są z poziomu USOSweb.

  1. Po zalogowaniu się na stronie USOSweb należy przejść do zakładki Mój USOSweb, a następnie do elementu Zajęcia pracownika.
  2. Należy wybrać przedmiot, którego kurs ma być utworzony w Moodle. W części Moodle widnieje opcja utwórz kurs w Moodle z możliwością wyboru grup.
  3. W tym miejscu należy wybrać grupę i oczekiwać na potwierdzenie założenia kursu. Informacja o tym, że kurs jest gotowy pojawi się w systemie USOSweb wraz z linkiem przejdź do kursu w Moodle. Nazwa kursu oraz jego uczestnicy (wraz z prowadzącym) zostaną wyeksportowani do Moodle.
  4. Uwaga! Po kliknięciu utwórz kurs w Moodle prowadzący oraz studenci przypisani do kursu zostaną powiadomieni drogą e-mailową.
  5. Od tego momentu utwórz kurs w Moodle zmieni swoją nazwę na przejdź do kursu w Moodle.

Wszelkiego rodzaju niezgodności dotyczące składu osobowego kursu (tj. brak uprawnień czy przypisania do kursu) proszę weryfikować w dziekanatach, gdyż system automatycznie pobiera dane przypisane przez jednostki przygotowujące grupy przedmiotowe.

 

Zastosowanie wtyczek – STACK i CodeRunner

Na systemie produkcyjnym Moodle zostały zainstalowane wtyczki STACK i CodeRunner.

Platforma Moodle wykorzystuje system algebry komputerowej Maxima, wspomagający obliczenia symboliczne oraz wtyczkę STACK umożliwiającą tworzenie pytań i ocenianie wyników pracy studentów. System STACK to wspomagany komputerowo pakiet matematyczny, który zapewnia typ pytania dla quizu Moodle. STACK koncentruje się na odpowiedziach dostarczonych przez uczniów, które są wyrażeniami matematycznymi.

Wtyczka CodeRunner pozwala nauczycielom uruchomić program w celu oceny odpowiedzi ucznia. Najczęściej zastosowanie znajduje podczas zajęć z zakresu programowania, w których studenci są proszeni o napisanie kodu programu zgodnie z określoną specyfikacją. Kod jest oceniany poprzez uruchomienie go w serii testów.

 

Jak uzyskać pomoc dotyczącą STACK i/lub CodeRunner?
Poniższe linki prowadzą do dokumentacji dostarczonej przez twórców odpowiednich wtyczek.

Dokumentacja STACK – zawiera wskazówki dotyczące tworzenia pytań, (FAQ) i przewodniki dla studentów

Dokumentacja CodeRunner – wprowadzenie, typy pytań, szablony i link do forum pomocy technicznej

http://coderunner.org.nz/– zawiera quizy demonstracyjne CodeRunner

Uczelniane Centrum Informatyczne nie zapewnia wsparcia w korzystaniu z STACK lub CodeRunner i nie doradza ani nie diagnozuje problemów z treścią, lub zachowaniem pytań.

Jeśli którykolwiek z typów pytań nie działa zgodnie z oczekiwaniami lub jeśli występuje problem z samą platformą Moodle, należy wysłać wiadomość e-mail do działu pomocy technicznej za pośrednictwem formularza Helpdesk.

 

UWAGA!

Uprzejmie informujemy, że administratorzy platformy będą weryfikować przydatność instalacji zgłaszanych przez dydaktyków wtyczek. Priorytetem jest stabilność instancji oraz bezpieczeństwo systemu Moodle.

 

Instrukcja obsługi platformy Moodle:

Instrukcja procesu logowania: Moodle podręcznik — Docs UCI PB – dokumentacja

 

Helpdesk

Zgłoszenia dot. problemów i sugestii pracy w serwisie Moodle należy wysyłać przy pomocy formularza lub bezpośrednio na adres mailowy: moodle@uci.pb.edu.pl. Tylko poprawnie dokonane zgłoszenie (z adresu służbowego/studenckiego) pozwoli na szybką reakcję i przekierowanie zgłoszenia do właściwej osoby.

 

Logo

PB 2.0 – Zintegrowany Program Rozwoju”  jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój, Oś Priorytetowa III. Szkolnictwo wyższe dla gospodarki i rozwoju, Działanie 3.5 Kompleksowe programy szkół wyższych.