W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Więcej informacji można znaleźć w Polityce Prywatności
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję Politykę prywatności i wykorzystania plików cookies w serwisie.

O uczelni przyszłości na konferencji Microsoft EduDays

18-05-2019

Jak będzie wyglądać uczelnia przyszłości, która w procesie zarządzania, nauczania i badań naukowych wykorzysta najnowsze technologie? Czy rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję, blockchain czy uczenie maszynowe zmienią uczelnie? I które z narzędzi w połączeniu z kreatywnością będzie miało największy wpływ na zmieniający się obraz edukacji? Na te i inne pytania starano się znaleźć odpowiedź 17 maja, podczas warszawskiej konferencji Microsoft EduDays 2019 – Uczelnia Przyszłości.

O tym, że rola edukacji jest kluczowa w przygotowaniu studentów nie trzeba nikogo przekonywać. Przekazanie młodemu pokoleniu kompetencji, bez których poruszanie się w ciągle zmieniającym się środowisku pracy może być trudne to jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed Uczelniami. O sposobach na nowoczesne studiowanie i zarządzanie uczelniami rozmawiano w gronie przedstawicieli władz uczelni, wykładowców i pracowników naukowych i administracyjnych.

Prof. dr hab. Jerzy Paweł Nowacki rozpoczął sesję plenarną wykładem „Wyzwania stojące przed wyższymi uczelniami w Polsce w kontekście Ustawy 2.0 i rola technologii we wsparciu zmian”. Zwrócił uwagę słuchaczy na zmiany wprowadzone Ustawą 2.0 i szczególne zastosowania innowacyjnych rozwiązań informatycznych w obszarach: organizacja uczelni, kształcenie i nauka. Zasugerował utworzenie krajowych portali do praktyk studenckich, czy jednolitego prezentowania programu studiów na danym kierunku.

Podczas kolejnej sesji Cecylia Szymańska,  Dyrektor Sektora Edukacyjnego Microsoft Polska, podczas wykładu „Transformacja cyfrowa uczelni wyższych” wskazała Internet, chmurę obliczeniową, sztuczną inteligencję (AI), big data oraz Internet rzeczy (IoT) jako główne rozwiązania technologiczne, które są narzędziami do przeprowadzania cyfrowej transformacji. Zmiany w tym zakresie dotykają również różnych obszarów funkcjonowania uczelni. Począwszy od zarządzania uczelnią i zwiększaniem wydajności infrastruktury uczelnianej, poprzez badania naukowe i rozwój czy też zarządzanie cyklem życia studenta i nowoczesną dydaktyką.

Zaprezentowano również Microsoft Education Transformation Framework jako  zestaw rekomendacji wypracowanych wraz z uczelniami, które pomagają zbudować spójną strategię rozwoju instytucji w oparciu o najnowsze technologie.

Rozwiązania dedykowane uczelniom prezentowane były w trzech sesjach równoległych. Panele o których mowa to:

  • Zarządzania uczelnią
  • Dydaktyka i badania
  • Technologie przyszłości

W pierwszym panelu szczególnie interesująca okazała się prezentacja „Uczelnia w Chmurze” pani Beaty Mierzejewskiej, z-cy Kanclerza Szkoły Głównej Handlowej. SGH swoją transformację rozpoczęła od przeniesienia dużej części jej aktywności do chmury. Dało to Uczelni przede wszystkim lepsze możliwości zarządzania procesami, oszczędności kosztów, wysoki poziom ochrony danych i lepszą organizację informacji pochodzących z różnych źródeł, a w konsekwencji – poprawę warunków podejmowania decyzji.

W panelu „Dydaktyka i badania” prezentacja platformy treningowej CDeX pokazała wyjątkowe możliwości rozwoju praktycznych umiejętności zarówno specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa, jak i tych, którzy o takiej ścieżce rozwoju zawodowego myślą. Stworzenie systemu szkoleń o tematyce cyberbezpieczeństwa, z rozbudowanymi funkcjami, dopasowane do potrzeb i oparte o teorię gamifikacji jest podejściem innowacyjnym na skalę światową, a dzięki elastycznemu rozwiązaniu, możliwe jest zastosowanie go również na co dzień w edukacji.

Ostatni blok tematyczny wskazał kierunek zmian technologicznych Uczelni. Mowa była m.in. o laboratoriach studenckich opartych o technologię Azure. Przedstawiono proces budowy takiego środowiska oraz sposób dostępu do niego przez studentów.

W przerwach między kolejnymi wykładami była możliwość zwiedzania interaktywnej strefy Uczelni Przyszłości, gdzie każdy mógł przetestować gotowe do wdrożenia rozwiązania oraz wymienić się wiedzą i doświadczeniami z innymi uczestnikami konferencji.

Patronami spotkania, zorganizowanego przez zespół Microsoft dla Uczelni oraz partnerów (m.in. firmy Acer, Dell, HP, Lenovo, Samsung, Veeam, CDex), byli: Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (PIIT), Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (MNiSW) i Przewodniczący KRASP.