Studia doktoranckie

Studium Języków Obcych PB prowadzi zajęcia dla słuchaczy studiów doktoranckich na Wydziale Budownictwa i Inżynierii Środowiska, Wydziale Elektrycznym i Wydziale Mechanicznym. Lektorat języka obcego realizowany jest (w zależności od wydziału) w formie obowiązkowych lub fakultatywnych ćwiczeń z języka angielskiego.

Lektorat ma na celu rozwijanie kompetencji językowych w zakresie mówienia (prezentacja ustna), słuchania, czytania i pisania (redagowanie artykułów naukowych), by wspomóc aktywność naukową słuchaczy w czasopismach zagranicznych, na konferencjach międzynarodowych i przygotować do egzaminu doktorskiego z języka angielskiego.  

Na zajęciach doktoranci zajmują się m.in. słowotwórstwem, parafrazami i związkami frazeologicznymi. Ważnym elementem jest uproszczenie języka – wykorzystanie np. czasowników mocnych, związków wielorzeczownikowych i form równoległych, by przekazywane treści były bardziej zrozumiałe i przejrzyste. Słuchacze poznają szereg zwrotów niezbędnych, by poprawnie przedstawić ustnie i pisemnie swoje badania i ich wyniki. Każdy doktorant napisze abstrakt i przygotuje prezentację w oparciu o odpowiednie techniki, które zostaną szczegółowo omówione i przećwiczone.

Zajęcia prowadzi mgr Monika Śleszyńska (m.sleszynska@pb.edu.pl), która realizuje swój autorski program również na zajęciach Academic Writing and Communication (magisterskie studia anglojęzyczne w ramach projektu LogMan2 na Wydziale Inżynierii Zarządzania) oraz kursach, w których uczestniczą doktoranci i pracownicy naukowi PB (np. ‘How to Give an Effective Presentation in English’, ‘Academic English at Work’, ‘Speaking and Writing in Plain Academic English’, ‘Writing Science Better’).

Jeśli mają Państwo jakiekolwiek pytania, zapraszamy do korespondencji: m.sleszynska@pb.edu.pl. (szczególnie osoby, których poziom językowy jest niższy niż B1).

Poniżej opinie doktorantów (z ankiet USOS), które, mamy nadzieję, zachęcą Państwa do skorzystania z naszej oferty.

 

„Bardzo pozytywne wrażenia z zajęć. Zajęcia pokazują przede wszystkim jak budować zdania, aby były one spójne gramatycznie oraz stylistycznie.”

„Zajęcia z prezentacją na forum pozwoliły wyłapać swoje słabe strony związane z referowaniem po angielsku.“

„Zrealizowany przedmiot jest niezwykle przydatny w mojej pracy naukowej. Prowadzący w jasny sposób przekazał swoją wiedzę i wskazał jej praktyczne zastosowanie. Nabyte umiejętności są niezbędne podczas pisania wszelkich prac naukowych (np. parafrazowanie, opisywanie wykresów) i pozwalają na samodzielne jej poszerzanie (korzystanie ze słowników w sposób, którego wcześniej nie znałem).“

„Zajęcia dotyczące abstraktu zawierały cenne wskazówki odnośnie elementów, które powinien zawierać.“

„Pani Monika sposobem zajęć zachęca do nauki, porusza najważniejsze kwestie językowe przy pisaniu prac w języku angielskim. Zajęcia są bardzo nastawione na praktyczne zastosowanie języka angielskiego w pracy naukowej i są prowadzone w bardzo dobry sposób. Język stosowany przez Panią Monikę nie jest trudny, a zrozumiały, bardzo elastyczny, tak, że osoba, która na co dzień nie ma styczności z językiem bez problemy rozumie co się od niej wymaga i co jest tłumaczone. Plusem jest też to, że zajęcia nie są dla mnie stresujące. Istnieje możliwość wcześniejszego przygotowania się do zajęć, dzięki wysyłanym materiałom. Nie chciałabym nic zmieniać w programie tego przedmiotu. Pani Monika bardzo dobrze wie, które kwestie poruszyć, które sprawiają najwięcej problemów w pracy naukowej.“

„Materiał realizowany na zajęciach jak najbardziej wzbogaca wiedzę.”

„Zajęcia uważam za praktyczne, realizowany program jest pomocny w pisaniu prac własnych (abstrakty, prezentacje) w j. angielskim.”

„Przedmiot ten jest niezbędny w mojej pracy naukowej oraz dydaktycznej. Język ten jest powszechnie używany i bez niego niemożliwe jest prowadzenie badań oraz publikowanie czy dydaktyka. Wiedza przekazywana jest w bardzo przystępny sposób, nawet nowe zagadnienia zostały przeze mnie opanowane bez problemów.“

„Zajęcia były skupione na użyciu języka a nie na suchej gramatyce, co pozwoliło rozwinąć umiejętności pisania i głoszenia prac w języku angielskim.“

‘’Tematy dobrane do potrzeb doktorantów – nie rozmawiamy o wakacjach czy ulubionym filmie, ale uczymy się jak po angielsku pisać prace naukowe, jakich zwrotów używać, jak wyrazić to samo na kilka różnych sposobów. Jestem bardzo zadowolona i już żałuję, że angielski jest tylko przez dwa semestry.”

 

Informacje o egzaminie doktorskim

× W ramach naszego serwisu www stosujemy pliki cookies zapisywane na urządzeniu użytkownika w celu dostosowania zachowania serwisu do indywidualnych preferencji użytkownika oraz w celach statystycznych.
Użytkownik ma możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej.
Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na używanie plików cookies, zgodnie z ustawieniami przeglądarki.