Poczta elektroniczna PB
- Adres serwera poczty przychodzącej i wychodzącej: poczta.pb.edu.pl
- Numery portów połączenia szyfrowanego SSL (min. TLS v1.2):
– serwer poczty wychodzącej SMTP – 465
– serwer poczty przychodzącej IMAP – 993
– Serwer poczty przychodzącej POP3 – 995 - Dodatkowo musi zostać włączona opcja uwierzytelniania serwera SMTP.
W zależności od programu pocztowego opcja ta może znajdować się w różnych miejscach. W przypadku wątpliwości proszę skonsultować się z pomocą zawartą w programie pocztowym.
Warunki techniczne świadczenia usługi służbowej poczty elektronicznej dla Politechniki Białostockiej
Obowiązujące od 14 grudnia 2021 r.
Postanowienia ogólne
§ 1.
- Nadzór i opiekę techniczną nad systemem służbowej poczty elektronicznej sprawuje Centrum Komputerowych Sieci Rozległych Politechniki Białostockiej zwane dalej Administratorem, zgodnie z określonymi poniżej warunkami technicznymi.
- We wszystkich sprawach związanych z działaniem służbowej poczty elektronicznej Użytkownicy mogą kontaktować się na adres:
administrator [at] pb.edu.pl
Zasady dostępu do skrzynek pocztowych
§ 2.
- Administrator umożliwia dostęp do skrzynek pocztowych za pomocą:
- 1) strony www udostępnionej pod adresem https://poczta.pb.edu.pl, z wykorzystaniem aktualnych wersji wspieranych przez producenta systemu pocztowego przeglądarek internetowych: Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge, Apple Safari,
- 2) programów pocztowych zainstalowanych na komputerach Użytkowników, obsługujących połączenia z wykorzystaniem szyfrowanych wersji protokołów: SMTP, IMAP, POP3 (np. Mozilla Thunderbird, Microsoft Outlook).
- Użytkownik jest zobowiązany do korzystania ze skrzynki pocztowej wyłącznie z wykorzystaniem szyfrowanych metod komunikacji.
- Nieszyfrowane połączenie do skrzynki pocztowej jest dozwolone wyłącznie z urządzeń biurowych (np. drukarki, skanery) przyłączonych do sieci komputerowej zarządzanej przez Politechnikę Białostocką i tylko w przypadku, gdy urządzenie biurowe nie obsługuje poprawnie połączeń szyfrowanych.
- W celu zwiększenia bezpieczeństwa skrzynki pocztowej, w przypadku braku aktywności Użytkownika przez okres 90 dni, dostęp do skrzynki jest automatycznie blokowany. Ponowne uaktywnienie skrzynki pocztowej zablokowanej wskutek braku aktywności Użytkownika wykonywane jest na wniosek jego bezpośredniego przełożonego.
- Administrator ma prawo do zablokowania skrzynki pocztowej w przypadku stwierdzenia wykorzystania jej w sposób niezgodny z Regulaminem funkcjonowania służbowej poczty elektronicznej w Politechnice Białostockiej lub warunkami określonymi w niniejszym dokumencie. W takim przypadku Administrator sporządza raport zawierający opis naruszenia, do którego dołącza zabezpieczone w tej sprawie dowody oraz informuje o zaistniałym fakcie Użytkownika, którego skrzynka pocztowa została zablokowana oraz kierownika jednostki organizacyjnej Użytkownika. Decyzję o ponownym uruchomieniu skrzynki pocztowej podejmuje kierownik jednostki organizacyjnej Użytkownika, po uzyskaniu pisemnych wyjaśnień Użytkownika, dotyczących niezgodnego z Regulaminem funkcjonowania służbowej poczty elektronicznej w Politechnice Białostockiej wykorzystywania skrzynki.
- W przypadku planowanej nieobecności Użytkownika dłuższej niż 30 dni, jego bezpośredni przełożony może wystąpić do Administratora z pisemnym wnioskiem o zablokowanie dostępu do skrzynki pocztowej Użytkownika.
Minimalne wymogi złożoności haseł
§ 3.
- Hasło musi się składać się z co najmniej z 10 znaków i zawierać przynajmniej: 1 dużą literę oraz 1 cyfrę oraz 1 znak specjalny i nie może zawierać nazwy skrzynki pocztowej.
- Zaleca się cykliczną zmianę hasła – nie rzadziej niż co 90 dni.
- Zmiana utraconego hasła dostępowego do konta jest możliwa tylko po wcześniejszej identyfikacji Użytkownika – poprzez jego bezpośredni kontakt z Administratorem lub na pisemny wniosek jego bezpośredniego przełożonego.
- Użytkownikom, którzy wskazali alternatywny adres poczty elektronicznej udostępnia się możliwość samodzielnej zmiany utraconego hasła za pośrednictwem strony https://poczta.pb.edu.pl.
Pojemność skrzynek pocztowych i zasady jej przyznawania
§ 4.
- Pojemność skrzynki pocztowej ustala się na 12 GB.
- Pojemność skrzynki funkcyjnej ustala się na 12 GB.
- W uzasadnionych przypadkach Użytkownik może wystąpić do Administratora z pisemnym, pozytywnie zaopiniowanym przez kierownika jednostki organizacyjnej wnioskiem o zwiększenie pojemności skrzynki. Pojemność skrzynki pocztowej może zostać zwiększona maksymalnie do 200% wielkości określonych dla standardowych pojemności skrzynek.
Limity i ograniczenia w wysyłaniu korespondencji
§ 5.
- Liczba wysłanych wiadomości z jednej skrzynki pocztowej jest ograniczona do 200 wiadomości na dobę.
- Liczba odbiorców w pojedynczej wiadomości jest ograniczona do 200.
- W uzasadnionych przypadkach Użytkownik może wystąpić do Administratora z pisemnym, pozytywnie zaopiniowanym przez kierownika jednostki organizacyjnej wnioskiem o zwiększenie dobowego limitu wysyłanych wiadomości.
Wysyłanie korespondencji masowej za pomocą list dystrybucyjnych
§ 6.
- Na potrzeby wysyłania korespondencji skierowanej do wielu odbiorców Administrator udostępnia funkcjonalność listy dystrybucyjnej w postaci dedykowanych do tego celu adresów poczty elektronicznej.
- Lista dystrybucyjna może zawierać wyszczególnione przez wnioskodawcę adresy odbiorców lub kierować wiadomości do określonej grupy skrzynek pocztowych istniejących w Poczcie PB w momencie wysyłki:
- 1) wszystkich Użytkowników Poczty PB,
- 2) wszystkich Użytkowników Poczty PB z wyłączeniem pracowników emerytowanych,
- 3) pracowników emerytowanych.
- Lista dystrybucyjna kierująca wiadomości do wszystkich Użytkowników jest zabezpieczona przed nieuprawnionym użyciem za pomocą hasła oraz podlega ograniczeniom chroniącym serwery Poczty PB przed przeciążeniem:
- 1) maksymalny rozmiar wysyłanej wiadomości nie może przekraczać 1 MB,
- 2) dostarczanie wiadomości do skrzynek pocztowych odbiorców jest rozłożone w czasie.
Kopie zapasowe i zasady odzyskiwania danych
§ 7.
- Na potrzeby zabezpieczenia trwałości komunikacji Administrator automatycznie tworzy archiwum wszystkich wiadomości przychodzących oraz wysłanych ze skrzynek Użytkowników. Kopia wiadomości jest automatycznie usuwana z archiwum po upływie 90 dni od umieszczenia jej w archiwum.
- Niezależnie od archiwizacji Administrator raz dziennie wykonuje kopię zapasową stanu zawartości wszystkich skrzynek pocztowych i przechowuje 30 ostatnich takich kopii.
- W przypadku wystąpienia konieczności odzyskania wiadomości z archiwum lub kopii zapasowej, Użytkownik może wystąpić do Administratora z pisemnym wnioskiem o odtworzenie zawartości swojej skrzynki.